Ordlös onsdag-naturens under

Regler och andra medverkande finns hos:

Dag 7 & 8

I går var vädret på vår sida. Solen gassade och det var härligt. Stefan satte upp nästan hela redskapsboden. Det var bara dörrarna som fattades. Jag badade i poolen flera gånger. Sandra och barnen var här en stund och badade medan Micke bytte panel på deras förråd. Senare på kvällen kom dom tillbaka och åt middag med oss.

I dag har vädret varit skit, men vi med Sandra och barnen på
Tom Tits i Södertälje. Oj vad mycket roligt det fanns att titta på och att testa.
Stefan och jag var på något liknande när vi var i Amsterdam i juni. Det hette Nemo och var något mindre än Tom Tits. Det var bra mycket roligare att gå tillsammans med barnen än när vi gick ensamma. Skillnaden mellan Nemo och Tom Tits var bl.a. att på Nemo förklarades alla experiment med tydliga skyltar. Det var lite dåligt med det på Tom Tits. Vi köpte en bok där alla experiment fanns beskrivna, den kostade 149 kr. Sedan upptäckte jag att man visst kunde låna den. Hmm. Men det var ett himla letande i boken. Experimenten stod i alfabetsordning och inte efter hur dom var placerade i lokalerna. Men kul var det i alla fall att gå runt och testa en massa konstiga saker.
Vi gick runt i 5 timmar och kunde nog ha gått 5 till om dom haft öppet och barnen orkat.
Jag försökte fotografera lite men det var inte många kort som blev lyckade. Jag försökte ta på barnen men så fort jag fokuserat och var beredd att knäppa så stack dom till nästa grej. Typiskt.
Men ett par kort fick jag i alla fall:

En ångpelare.

Mathilda med blåsande hår

Melker somnade nästan direkt vi påbörjat hemresan.

Blogg-beroende

Hittade denna test hos Anne-Marie.
Den visade att jag var 60% beroende. Ojdå.

Dag sex av semestern

I dag har vi bara varit hemma och pysslat. Stefan har fortsatt med verktygsboden och jag har pysslat med lite av varje. Jag bakade en god blåbärstosca tills Mamma och Pappa skulle komma och fika. Dom dök upp vid tvåtiden. Precis när fikat var klart dök Sandra och barnen upp. Vi fikade och badade. Bäst att passa på medan solen äntligen skiner. Mamma och Pappa stannade ett par timmar. Det blir kanske lite tråkigt för Pappa som inte kan delta i våra samtal och det är svårt att prata med honom. Jag tycker att det är väldigt jobbigt. Jag har svårt för att sitta och prata naturligt med honom när jag inte får något svar. Jag saknar och sörjer min "gamla" Pappa. Som man kunde skratta och skoja med. Fortfarande drömmer jag ibland att han kan gå och prata som förrut.
Micke kom efter någon timme och när han fikat åkte Stefan och han och hämtade tvättmaskinen vi köpt åt dom. Sandra och barnen stannade kvar hos mig och badade och lekte. Skönt att vi äntligen fick en riktigt varm och solig dag. Pratade med Inger i Kalmar, där var det grått och regnet hängde i luften. Hoppas att det vädret inte kommer hitåt.

Melker hjälper Morfar med bodgolvet.

Dag fem av semestern

Var vi hos Eva & Thordan i Saltis. När vi kom dit kl. 11 fick vi en lätt lunch bestående av melon och skinka. Sedan tog vi deras båt till Gustavsberg. Där tittade vi lite i butikerna innan vi fikade i Tornhusets café. Sedan åkte vi tillbaka till saltis. Vi åt en god middag och satt och pratade fram till halvtio ungefär då vi bröt upp och åkte hem igen.

Dagens bilder:
Solglittrande Baggensfjärden. Fast det blåste rätt kallt.
Fina blommor på Evas & Thords veranda.
En tavla föreställande min Pappa som ung. Konstnär Leopold Fare. Bror till Janne "Loffe" Carlsson.
Han målade den som betalning på en skuld han hade till Pappa. Tavlan hänger nu hemma hos Eva.

Semesterns fjärde dag...

...tillbringades i Vaxholm. Eller i alla fall ett par timmar. När vi drog upp persiennerna var det grått, grått och skitgrått ute. Det kändes inte så lockande att åka båt idag. Men vi beslöt oss för att ge det en chans. Och det blev ju faktiskt ganska bra även om det inte var tillräckligt varmt för att sitta ute på båtresan. Vi tog båten kl. 10 och var i Vaxholm strax efter 11. Vi tog en vända på stan och tittade in i de små butikerna. Sedan blev det lunch på restaurangen nere i hamnen. Lite kändisskvaller.... Börje Salming med son åt där idag. Jag åt en god lax med potatis och dillsås.

Efter maten var det bara att invänta båten tillbaka in till stan. Melker ville ha min kamera och ta kort eftersom Mathilda fotade med Sandras kamera.

Resultatet:
Pappa Mickes öra...

Och jag tror att det är Pappa Mickes fötter....

Och sen det mittemellan..

Himmel och hav lite konstnärligt på snedden

Här gick det lite bättre. Morfar och Sandra Ö kom med på bilden. Bra gjort av en fotograf som bara är 2 år och 3 mån.

Sandra och Mathilda satt och mediterade vid kajkanten

Mathilda och jag fotograferar varandra

14,15 gick båten tillbaka in till stan. Vi skiljdes åt på parkeringen. Stefan, jag, Nicklas och Sandra åkte till Elkedjan för att titta på spis som vi ska köpa åt dem. När vi kom hem lade Stefan och jag oss på sängen och slumrade till en stund. Vi var så trötta. Efter middagen har Stefan fortsatt med grunden och jag har strukit lite tvätt.
Det blev en ganska bra dag trots det trista vädret i morse.

Dag 3 av semestern.

Skitväder! Det blåser så att man nästan måste hålla i sig för att inte flyg iväg. Sol och ösregn om vart annat.
I morse var vi duktiga och kom iväg på en rask skogspromenad. Efter frukosten fortsatte Stefan med grunden till redskapsboden. Jag klippte gräset. Familjen Åström kom på besök och vi fikade lite. Mathilda tränade på cykelandet. Det gick väl sådär. Hon var osäker och satt väldigt snett på cykeln trots att Micke höll i. När dom gått hem klippte jag vidare. Precis när jag var färdig öppnade sig himlen. Vid tretiden skulle Sandra, Mathilda och jag och Stefan åka och titta på en tvättmaskin som vi reserverat åt dom igår. När vi kommer och hämtar dom visar Mathilda att hon kan cykla alldeles själv.  Det var ju bara ett par timmar efter att dom varit hos oss. Så duktig var hon, och stolt. Hon har inte velat lära sig cykla tidigare men nu är det snart dags för skolan och då är det ju bra att kunna det. När vi bokat tvättmaskinen tog vi en sväng på Maxi och Blomsterlandet. Sandra hade lovat Mathilda att välja en present för att hon varit så duktig. På Blomsterlandet köpte Sandra lavendel och vita rosor till sin framsida.
I kväll har vi varit hos familjen och ätit en god middag, lekt lite med barnen och tittat på Mathilda när hon cyklat fram och tillbaka på gatan.

Så här fina är mina naglar efter allt målande. Det går inte bort. Jag har försökt med allt. Det resulterar bara i att naglarna blir uttorkade, men inte ett dugg renare. Som tur är så är det bara ena handen som ser ut så här. Får väl gömma den tills det växer bort.

Stefan lägger grunden till redskapsboden.

Ordlös onsdag - längtan

Regler för ordlös onsdag och andra deltagare finns hos:

2:a dagen

av vår semester gick i arbetets tecken. Vi sov för länge för att hinna med en promenad innan frukost.
Stefan fortsatte med trallen och jag målade. Vädret har varit lite till och från. Vi trodde att det skulle bli åskoväder och avstyrde ett besök av Mamma och Pappa. Men inte blev det åska, inte under dagen i alla fall. Nu i kväll däremot har det åskat lite lätt och just nu vräker regnet ner.
Min färg tog slut och vi var tvungna att åka och köpa mer. Samtidigt passade vi på att åka och käka sen lunch på Slottsträdgården Ulriksdals café. Vi köpte med oss 4 Mårbacka pelargoner och en
Bonfire ampel. Därefter blev det Coop Forum där vi köpte mera färg. Där hittade jag även en sävematta att ha under bordet i uterummet.
I kväll har vi varit hos Mamma och Pappa och fikat. Stefan fick prata lite Etiopien med en av de anställda på äldreboendet. Han var från Addis Abeba där Stefan bodde några år när hans Pappa arbetade med att bygga upp det Etiopiska flygvapnet.

Jag fick en mugg av Mamma. Gulligt av henne.

Vår första semesterdag..

Första riktiga semesterdag alltså (innan var det ju bara vanlig helg) blev riktigt härlig.
Vi vaknade strax före åtta. Klädde oss i träningskläder, tog våra stavar och gick två varv i spåret i skogen. Det var riktigt varmt och skönt. 40 min var vi ute. Sedan gick vi hem och tog en lång och skön frukost. Det är så skönt att ha motionen avklarad sådär på morgonen annars är det lätt att det inte blir av. Stefan fortsatte med trallen och jag började lasera delarna till vår blivande redskapsbod. Vid tvåtiden åkte vi hem till Nicklas och Sandra. Vi bytte om till stövlar och långbyxor och gick ut i skogen och plockade blåbär. Plocka bär är väl inte direkt roligt, men vi äter blåbär till gröten varje morgon och det kan ju vara kul att veta att man plockat dom själv. Det var mysigt att krypa runt och plocka bär samtidigt som man småpratar lite. Det är så himla sällan vi har möljighet att umgås med Nicklas och Sandra och jag saknar det verkligen. Ronja tyckte nog också att det var härligt att lufsa runt och böka lite även om det var väldigt varmt. Efter ett par timmar ringde dotter Sandra och undrade om dom också kunde komma och fika så då börjde vi traska tillbaka hemåt. Jag, barfota i gummistövlar, började känna av skavsår på hälarna. Men det gick bra.
Innan fikat blev det bad i Nicklas och Sandras nyinskaffade pool. Stefan och jag hade inga badkläder med oss så vi fick titta på medan dom andra badade. Efter det ville barnen hoppa på studsmatta innan vi till sist satte oss att fika. Sandra Ö hade gjort en ljuvligt god smoothi på jordgubbar, lättyoghurt vanilj och lite apelsinjuice. Läskande och gott i värmen.
Vid sjutiden bröt vi upp och åkte hemåt. Vi åkte vägen om Maxi och handlade lite. PÅ vägen hem hämtade vi en pizza som vi delade på till sen middag.
Jag kände mig så glad efter en jätte trevlig dag med båda mina barn, deras respektive och barnbarnen. Kan livet vara bättre....
Sandra sprutade vatten med trädgårdsslangen och Ronja njöt av svalkan. Hon är fin vårt fyrfotade barnbarn.

En liten del av blåbärn vi plockade.

Flaskan..

Flaska
..som jag fotade rakt ner i och fick dom fina bilderna i inlägget här nedanför.
Den ena bilden har jag tagit när flaskan står på ett helt vitt underlag och den andra är tagen när jag håller flaskan mot ett fönster där det står en rosa blomkruka. Jag har testat med att ställa flaskan på olika underlag och fått fram häftiga färgskiftningar. Så kan detgå när man har tråkigt på jobbet.

Semester!!!!

Nu är det semester! Ja om en kvart i alla fall. Tre härliga veckor. När man ska lat...  jag menar hinna med allt som man inte hunnit med under året. Fast lite lat ska jag vara ändå.

Måste bara lägga ut två bilder

Jag hade lite tråkigt på jobbet och lekte lite med mobilens kamera. Men vad har jag fotat??

Ordlös onsdag

Regler för ordlös onsdag finns hos:

Man gör sig till...

..men vad har man för det.
Lyssnade på Mark Levengoods sommarprogram på webben. Utanför fönstret höll Stefan på och fixade trallvirke. När Mark spelade "Aldrig ska jag sluta älska dig" skruvade jag upp volymen på max och öppnade ventilen. Inte en reaktion från Stefan. Visserligen vet jag att han har nedsatt hörsel på höger öra, men att han hörde så dåligt. Då vrider han lite på huvudet och jag ser...... han har öronproppar! Ja, ja...

Drömmar.....

Varför drömmar man så konstiga saker. Varför kan man inte drömma så som det skulle vara i verkligheten?
T.ex. natten till söndag drömde jag:
Jag skulle åka och lämna något till Sandra, kommer inte ihåg vad det var.
Jag tog då vår husbil (som vi inte har och aldrig haft). I den låg Stefan och sov. Vi åkte iväg mitt i natten och kom till Stationsgatan som ligger mitt i samhället. Där skulle jag ha svängt vänster, men eftersom det var så mycket snö (trots att det var sommarljust på natten) så kanade bilen bara. Jag bestämde mig för att fortsätta köra en bit till och vända. Vägen såg delvis ut som den gjorde för 15-30 år sedan (beroende på vilken sida av vägen man tittade på). Längs med vägen fanns en massa undomar som varit på krogarna och nu stod och kastade snöboll på allt och alla. Där jag valde att vända stod en traktor som hade kört fast i det snöfyllda diket. Jag vände i alla fall och kom till slut ner till det hus där Sandra med familj befann sig. (Där min syster Evas första lägenhet ligger). Sandra, Micke och barnen bodde i ett rum. Vi knackade på och dörren öppnades av två killar som Stefan kände igen från sin uppväxt. Det visade sig att det fanns två rum innanför den gemensamma dörren. I det ena bodde killarna och i det andra bodde Sandras familj. Jag blev alldeles chockad. Dom hade ingen möjlighet att laga mat heller. Jag frågade varför dom inte sökte en lägenhet i stället. Men Sandra sa att dom inte kunde det. Vet inte om det berodde på att dom helt plöstligt fått ekonomiska problem eller nåt (i drömmen alltså).
När vi åkte därifrån sa jag till Stefan att så där kunde dom ju inte ha det. Dom får i alla fall komma och äta alla måltider hos oss. Sedan körde jag rakt över den plantering som skiljer vägen utanför huset från vägen som passerar stationen. Där vaknade jag.
Varför kunde jag inte bara drömma att jag går gångvägen och trappan ner till Sandras hus och sedan går och lämnar det jag ska lämna.
Konstigt.

Min lördag

Trist men behövligt......

Lista

Snodd av Sandra

Nämn något som gjorde dig glad igår:
Kan inte komma på något speciellt. Kommer bara på något som gjorde mig arg och det är inte ofta.

Vad gjorde du kl 08 imorse?
Gjorde mig i ordning för att åka till jobbet

Vad gjorde du för 15 min sedan?
Beställde en förstoring från Extrafilm

Det sista du sa högt?
Ja, gör det.

Det senaste någon sa till dig:

Jag tar mig ett bad

Vad har du druckit idag?
Två koppar te, två koppar kaffe och 5-6 glas vatten.

Vad var det senaste du åt?
En liten glasstrut från Hemglass

Vad var det senaste du köpte?
Småfrallor till jobbet i morse

Vad är det för färg på din ytterdörr?
Mörkt brun

Vad är det för väder hos dig nu?
Varmt och klart fast klockan är 22,56

Godaste glassmaken?
Gammeldags vanilj

Tror du på kärlek vid första ögonkastet?
Nej, attraktion kanske?kärlek växer fram

Sover du tungt?
Nej inte numera

Drömmer du mardrömmar?
Inte så ofta men när vi var i Holland gjorde jag det och vaknade med ett ryck.

Trivs du med ditt jobb?
Ibland.

Favoritklädsel?
Jeans och topp

Favoritlåt just nu?
Vet inte. Det finns så mycket bra. Men jag gillar Sonja Aldén och Sarah Dawn Finer

Vad ser du om du tittar till höger?
Ett fönster ut mot trädgården. Där ser jag en stor pool som jag badat i ikväll. 22 grader varmt

Vad gör dig glad just nu?
Att det är fredag i morgon.

Vad ska du göra härnäst?
Tvätta mig och borsta tänderna innan jag lägger mig

Höger eller vänsterhänt?
Höger

Humör just nu?
Glad.

Favoritgodis?
Frukt eftersom jag inte äter godis sedan många år.

Kläder just nu?
Jeans och vit topp

Sommarplaner?
Hälsa på släkt i Östergötland. En sväng till småland om det inte regnat bort. Min syster i Kalmar. Och i höst Kreta.

Hur många kuddar sover du med?
En tunn, tunn kudde som jag viker dubbel.

Spelar du något instrument?
Nej

Morgon eller nattmänniska?
Natt eller mer kvälls

Vad är viktigast för dig?
Min familj. Beröring

Är du kittlig?
Ja lite

Snarkar du?
Ja om jag ligger på rygg.

Stjärntecken?
Tvilling

Äckligaste insekten?
Fästingen

Stökigt eller välstädat?
Vill ha välstädat men lyckas sällan hålla det städat så lång stund.

Längtar du mest efter just nu?
Semestern

Ordlös onsdag

Regler för ordlös onsdag:

Hollandsresa

I veckan som gick följde jag med Stefan till Holland. Han skulle jobba 2 dagar och jag var lite nyfiken på var han tillbringar sina dagar i Holland.
Vi åkte i tisdags eftermiddag från ett riktigt varmt Arlanda. Taxibilens tempmätare visade 26 grader. När vi landade i Amsterdam var det 13 grader och blåsigt. Inte så kul.
Nunspeet
Hit skulle vi först.
Vi tog tåg från Schipol. Efter ca 35 min fick vi byta till ett annat tåg med vilket vi åkte ytterligare ca 30 min. Det kändes lite jobbigt och jag avundas inte Stefan som måste göra resan minst 1 gång per månad.
Hotell 1
Hotellet vi bodde på låg på gångavstånd från järnvägsstationen. Det var mysigare än vad jag föreställt mig. Det fanns fina promenadvägar och stigar precis utanför knuten. Efter att vi installerat oss i vårt rum gick vi ut och åt middag. Därefter tog vi en kort promenad.
Skogstomte
Sådana här små tomtar stod placerade lite här och var i skogen. Vet inte riktigt vad dom pekade på. Möjligtvis på platser att ha picknic.
Promenadväg
Fin promenadväg i skogen bakom hotellet
Vår utsikt från hotellrummet. Ett kupoltak med en enorm kristallkrona.

Torn
Ett utsiktstorn som stod alldeles i närheten av vårt hotell. Vi vågade oss upp till näst sista avsatsen. Det var läskigt och Stefan tyckte att det svajade lite.

Dagen efter åkte Stefan till kontoret och jag gick en runda och tittade i stadens butiker. Från gatan såg man bara små hus men när man kom in var dom jättestora butiker. Märkligt. På eftermiddagen fick jag följa med och se var Shimano har sina lokaler och var Stefan tillbringar arbetsdagarna när han är i Holland.

Dagen efter jobbade Stefan till 15. Jag satt i hotellets trädgård och läste efter att ha checkat ut kl. 12.
Vi tog tåget till Amsterdam. Hittade efter lite sökande vårt hotell. Tur att min man har så gott lokalsinne. Vi frågade två cyklande poliser efter vägen och dom pekade åt motsatt håll. Stefan valde att gå efter sin egen känsla och se vi hittade rätt.
Hotell3
Hotellet Amsterdam House Eureka. Receptionen, hissen och trappan såg inte mycket ut för världen.
Jag undrarde vad det var för sunkigt hotell vi hittat.
Men rummet och toaletten, var rena och relativt fräscha. Om än lite annorlunda.

Hotell2

Uppe vid taket fanns en lucka ut mot någon vind eller nåt. Låg en kväll och fantiserade om att någon skulle komma in och sätta sig på balken medan vi sov. Huvva.

Vårt rum låg högst upp i huset.  Vi hade utsikt mot en kanal. Om man fortsatte in mellan husen på andra sidan kanalen så hamnade man på Rembrandt Plein.
Frukosten var helt fantastisk. Det mesta man kan önska sig fanns att få. Man kunde själv steka sitt ägg eller göra omelett. Det fanns tillbehör i små skålar. Champinjoner, baconstrimlor, purjolöksstrimlor och kryddor.
En fantastiskt god fruktsallad mm. Litet men mycket trivsamt frukostrum. Det kändes som man satt i ett vardagsrum.
Vädret var fruktansvärt växlande under våra dagar i Amsterdam. Ena minuten hällregnade det, nästa sken solen.
Vi travade runt en hel del.
När vädret var för eländigt gick vi in på Madame Tussaud och tittade på vaxdockorna.
Lite av vad vi såg under våra vandringar:
Fönster 2
En vacker fasad längs en kanal. Det är en väldig blandning av stilar och mycket skiftande skick på dom ihopbyggda husen.

Fönster
Lustiga fasader i den moderna stadsdelen på Borneo Eiland.

Pissoar
Stefan demonstrerar en märklig pissoar som helt plötsligt stod utställd i korsningen utanför vårt hotell på lördagkvällen. Morgonen efter var den borta.
Magere brug
De Magere brug

Lykta

Holland
En fantastisk solnedgång över kanalen. Dom tre ovanstående korten tog jag med min mobil. Trodde inte att dom skulle bli så bra.

Sista dagen var vi på Heinekens bryggeri.
I inträdet ingick 3 st öl/person samt en liten present.

Heineken
Reklamskylt i en trappa.

Toa
Efter ölen var det dags att uppsöka toaletten som såg ut så här.

Fönster 3
Ett vacker fönsterparti i brygghallen.
Brygghallen med sina stora kopparkärl.

Utanför hotellet
En sista fika utanför hotellet, innan det var dags att ta sig till flyget och åka hem.

Flyg

Detta var vad jag såg när jag tittade ut genom flygplansfönstret. Ett jäkla liv var det också.

Amsterdam är en helt fantastisk stad så tillvida att det finns massor att titta på. Många restauranger, nattklubbar mm. Men det finns vissa saker jag starkt ogillar. Deras drogpolitik. Alla Coffeshops. Alla souvenirbutiker med alla möjliga prylar med cannabisblad. Man ser väldigt många nergågna människor. Många antingen psykiskt sjuka eller drogade människor som går och skriker på folk på gatorna. Jag skulle inte vilja bo eller ha barn i Amsterdam.
Red Light District kan man ju tycka vad man vill om. Men lite sorgligt är det med tjejerna som står i fönstren och bjuder ut sig samtidigt som turister kommer i stora mängder och skrattar och fnittrar åt det. Många Japaner var det. Och ja, vi gick också igenom området. Jag har inga problem med att det finns kontrollerade bordeller, men tycker synd om tjejerna som står och försöker locka till sig kunder.