Tusen öars kryssning....

I onsdags var det äntligen dags att komma ut på kryssningen jag sett fram emot så mycket. Vi var lite oroliga med tanke på hur vädret varit. Det vore inte så trevligt om det blåst lika mycket som de senaste dagarna.
Morgonen startade med grått väder men ingen direkt blåst.
7,20 tog vi bussen ner till station. Det var många år sedan jag åkte buss hemifrån oss. Pendeln in till stan gick 6 min senare. Det var ganska lugnt på tåget. Inte många alls. 45 min senare klev vi av på Centralen. Vi gick direkt till Nordic Sea Hotel där vi skulle bo en natt. Vi lämnade in vår väska i bagagerummet och checkade in. Något rum fick vi inte ännu. Efter ett snabbt toabesök tog vi oss ner till Nybrokajen. Nu började det spricka upp och blev riktigt varmt. Vi fick vänta ca 10 min innan vi blev ombordsläppta på Waxholm III. Vi gick direkt upp och tog ett bord i övre matsalen. Det var inte så många med på båten och ingen trängsel direkt. De flesta satte sig ute längs båten sidor. När båten lade ut 9,30 gick även vi ut och njöt av den vackra utsikten och av vädret. Strax efter var det dags för kaffe och kaka. Med på båten fanns Fredrik som guidade oss genom hela resan.
Man kund välja två olika matalternativ. Husmanskost eller Lyxmiddag med Drink. Vi valde det senare. Redan 10,45 var det dags för första sittningens lunch. Det var Husmanskosten. Vi fick vänta. Kl. 12 var vi framme på Kymmendö.
Vi blev guidade runt av en kvinna som jag tror hette Therese och som bor på ön. Vi fick veta att ön ägs av tre bröder varav en är hennes svärfar. Just nu var det 27 bofasta på ön. Vi fick veta att de som bor på ön säger Tjymmendö Hon berättade tydligt och klart om ön och om Strindberg och Hemsöborna som spelades in där. Kymmendös invånare inspirerade honom att skriva romanen Hemsöborna. Första gången han kom dit som sommargäst var 1871. Han återkom därefter nästan varje år med sin dåvarande hustru Siri von Essen och deras barn. Men efter att Hemsöborna publicerades 1887 var han inte längre välkommen till ön då öborna tyckte att han förtalat dem. Enligt dem bestod boken av 20% sanning och 80% lögn. Hans skrivarstuga där finns dock ännu bevarad, likaså den sommarbostad familjen hyrde och en syrenhäck som han planterade. Hemsöborna skrevs inte på Kymmendö utan under hans vistelse i Lindau i Österrike.
När vi avgick från Kymmendö var det vår tur att få lunch. Det var en härlig buffe som dukats upp. Sillinläggningar, strömmingsinläggningar, lax i alla möjliga former och lite kallskuret. Gott.

Snart dags att lägga ut från Nybrokajen. Detta var inte vår båt dock.

Nacka strand
 Eva, Thord och Ulf står på Ulfs brygga och vinkar när vi for förbi.
Gröna huset som vi bodde i sommaren 2000. Dock i ett helt annat skick än nu.

Framme på Kymmendö

Vår guide som jag tror hette Therese

Här är gården där Hemsöborna spelades in. Strindberg bodde i huset till höger. Det med två skorstenar.

Sommarstuga som Gustens förlaga byggde.

Hamnen med Carlssons bakficka.

Lunchdags.

Forts följer......

Lek o Bus och IKEA

Tisdag hade vi tänkt att åka till IKEA och köpa lite småprylar.
Jag pratade med mamma som varit hos doktorn för att få Waran utskrivet. Hon hade bara gått till doktorn, apoteket och hem och var helt slut. Så slut att hon måste vila sig en stund. Det är inga långa sträckor om man är pigg men hon tog helt slut och det gör mig orolig.
När jag stod och gjorde mig i ordning för att åka ringde Nicklas och undrade om vi kunde ta Max en stund. Sandra behövde åka och kolla bebisen som hon tyckte hade rört sig dåligt.
Vi åkte ut till dem och hon gav sig iväg.
Max ville åka till Lek o Bus i Väsby så vi packade in oss i bilen och gav oss av. Det var riktigt busväder ute så det var lika bra att hålla sig inne. Dock inget regn som vi så väl behöver. Men det blåste stormvindar.
Lek o Bus är ett enormt lekland. Massor av barn och föräldrar var där.
Max ville inte klättra och leka ensam så det var bara att slänga sig upp i alla nät och rör och kuddar och.....
Jag kan säga att det kändes att man inte är 25 längre. Tur att jag ändå är ganska smidig för min ålder.
Vi åt lunch och Stefan och jag turades om att hänga med Max ute i leklandets alla aktiviteter. Efter två timmar fick vi meddelande om att allt var bra med bebisen och Sandra (förutom blodtrycket) och hon var på väg hem.
Vi åkte hem och lämnade Max innan vi åkte vidare till Uppsala och IKEA. När vi skulle åka därifrån fick jag ett sms från Sandra Å som undrade om vi skulle köpa Sushi på vägen hem. Det hade vi väl inte tänkt men vi tänkte om. Köpte med oss sushi och dumplings och åkte hem till dem och åt. Dom höll på och målade om sitt hus och Mathilda var uttråkad. Hon hade gärna följt med oss till Lek o Bus och lekt med Max. Attans att vi inte visste eller tänkte på det. Det hade ju varit kul för Max om han haft någon som kunde hänga på honom lite bättre än vad vi kunde. Nästa gång ska vi komma ihåg det.
På kvällen hade jag jättesvårt att sova. Tankarna runt mamma snurrade i huvudet samtidigt som Stefan snarkade.
Jag hade mobilen ställd på väckning kl. 05,20 och behövde verkligen sova, men det blev inga långa stunder av sömn på hela natten.
Den här semestern liknar ingenting jag varit med om tidigare. Det har mest varit oro och tråkigheter.

Middag med barnen och sedan med mamma.

Söndag eftermiddag blev vi bjudna på grillmiddag hos Sandra, Nicklas och Max.Även Sandra, Micke, mathilda och Melker var bjudna.
Max badade som en galning och jag badade en stund med honom innan Melker kom och badade med honom istället.
Vi hjälptes åt att fixa till maten. Gott och mysigt. Det var en härlig kväll och vi kunde sitta ute och äta.
Vi bröt upp ganska tidigt då det var arbetsdag för Nicklas dagen efter. Sandra Ö såg trött och svullen ut. Inte bra med hennes höga blodtryck när hon är gravid.

Stefan. Melker och Max väntar på att maten ska bli klar.

Dagens dessert. Mums!

Kusinerna raceade

Natten till måndag väcktes jag av telefonen. Det blev en del fumlande innan jag hittade rätt knapp och då var det försent. I mitt yrvakna tillstånd tyckte jag mig se att det var mamma som ringt så jag ringde upp henne. Det gick många signaler då mitt hjärta slog i två hundra innan hon äntligen svarade. Det var inte hon som ringt. Aj,aj nu hade jag ringt och väckt henne i onödan. Jag bad om ursäkt och hoppades att hon skulle kunna somna om igen. När jag lagt på ringde det igen. Det var Nicklas! Sandra hade åkt in akut till Danderyd och ville bara förvarna om att det kanske kunde bli en barnvaktsutryckning om dom behövde ta ut bebisen. Man väntade på svar på några prover. Efter det var det stört omöjligt att somna om. Jag låg på helspänn och bara väntade. Hade jag kollat min mobil hade jag sett att Nicklas sms:at att proverna var ok och Sandra på väg hem igen. Jag somnade inte förrän framåt fyratiden.
8,30 på måndag morgon väcktes vi återigen av telefonen. Max var hos Sandra Å för att Sandra Ö skulle till MVC och doktorn. Sandra Å skulle skjutsa Melker till Vaxholm under eftermiddagen. Eventuellt behövde vi ta över barnvakteriet då. Nu blev det inte så eftersom  Melker inte skulle lämnas i Vaxholm utan på den här sidan stan och lite senare än tänkt. Vi gick i alla fall ner och fikade med dem. Jag var så trött så det var skönt att det löste sig.
När Sandra Ö kommit för att hämta Max gick vi hem.

Max i full action på studsmattan

Stefan fick en fin sjörövarlapp till sitt opererade öga.

Senare åkte vi och hämtade mamma och tog med henne till Coop för att handla mat. När vi handlat följde hon med oss hem och åt middag med oss innan jag körde henne hem igen strax före åtta. Då var hon så trött!
Hon har tappat väldigt mycket den senaste månaden och efter den senaste smällen är hon otroligt trött och svag. Inte kul att se. Vi hade ju hoppats att hon skulle få några sköna år efter pappas bortgång. Hon har haft sju tunga år då det mesta handlat om pappa och hans behov. Men det har tyvärr blivit precis tvärt om. Halvåret efter hans bortgång har det blivit flera ambulansfärder till sjukhus och till sist en inopererad defibrillator.

Den här grodan hälsade på oss på altanen när vi satt och åt middag med mamma.

Hämta Stefan och Inger åkte hem.

Så blev det fredag i vår första semestervecka. Stefan skrevs ut från sjukhuset och jag åkte och hämtade honom. Nu ska han ta det lugnt i ett par veckor. Vi höll oss hemma fram till sen eftermiddag då vi åkte hem till mamma. Vi tog en fika tillsammans innan det var dags att köra Inger till Arlanda. Fasen vad veckan gick fort!
Nu skulle mamma vara ensam hemma för första gången sedan operationen.
Hon hade ju känningar natten innan men det gick bra. Hon är oerhört trött och orkar inte mycket.
Lördagen tillbringade vi hemma förutom en sväng till Maxi för lite matinköp. Hela kvällen satt vi i uterummet och njöt av värmen och stillheten. Vi passade på att boka en Takvandring i Stockholm också. sedan tidigare har vi bokat Tusen öars kryssning. nu får vi hoppas att det är lugnt med både mamma och bebben. Natten till söndag sov jag så himla dåligt och var helt slut när Stefan väckte mig kl 9.

Bilderna:
Så här ser Stefan ut på nätterna. Det är bara då han behöver skydda ögat med kåpa.
En härlig solnedgång i lördags kväll.

Stefans Ögonoperation mm

På onsdagen var det dags för Stefan att läggas in på Akademiska i Uppsala inför sin ögonoperation. Klockan 11 skulle han vara där. Vi åkte förbi hans jobb på vägen dit. Han skulle tanka ner något på sin Lap top för att kunna jobba lite från sjuksängen. Trots semestern! Jag plockade ut två par gympadojjor. Ett par för skogsvägar och ett par för asfalt. Nu hoppas jag att mina benhinnor blir nöjda.
Avdelning 35 som Stefan skulle behandlas på låg i trista källarlokaler. Han fick dela rum med en man från Krylbo. När han fått in sina prylar på plats var det dags för lunch, kåldolmar. Jag letade mig bort till en restaurang i källargångarna. Jag var livrädd för att inte hitta tillbaka. Jag valde att äta Kummel med örtsås och potatis. Helt ok. Jag hittade tillbaka. När det var dags för en massa provtagning valde jag att åka hemåt. Tog en sväng förbi Ikea för att köpa ytterkrukor men det fanns inga som jag ville ha. Istället kom jag därifrån med två blommor, ett vitt underlakan, en ungsplåt och en blå glasskål. Efter att jag lämnat av mina inköp åkte jag till mamma och Inger. Jag bjöds på fika och sedan tog Inger och jag en promenad. Vi bestämde att vi skulle åka hem till oss i stället. Allt för att mamma har så svårt att låta bli och plocka och greja trots att hon måste vila. Vi plockade ihop maten dom köpt till middag och åkte hem. Inger och mamma sov kvar över natten.
Torsdag var Stefans operationsdag. Klockan 10 var det dags. Mina tankar gick så klart hela tiden till honom. Under tiden solade och badade Inger och jag. Mamma låg i en Baden Baden i skuggan. Vid tvåtiden hörde Stefan av sig. Allt hade gått bra och nu behövde han uppgifter för att kunna koppla upp sig och jobba!! Nyopererad och allt. Vi åt middag hemma hos mamma. Hon började känna av kärlkramp och fick ta nitromex. Hon kände sig bättre efter ett tag och jag åkte hem. På natten hade hon fått känningar igen. Inte bra!

Mina nya "springskor"

Stefan installerad på den trista sjuksalen

DEt här var vad han såg genom källarfönstret.

Läskiga kulvertar att leta sig fram i. Har ju läst en deckare som handlade om en mördare som häll till i kulvertar under ett sjukhus. Huvva.

Första semesterveckan

När vi kom hem bokade vi en resa för Inger upp från Kalmar. Hon skulle bo med mamma några dagar. Första morgonen efter att mamma kommit hem larmade defibrillatorn vilket innebar att hon förmodligen hade haft ett hjärtstopp under natten/morgonen. Eva och mamma fick åka in till hjärtakuten för kontroll.
Mamma sov hos oss natten till söndag. Då hände ingenting. Vi tog det väldigt lugnt hela söndagen. Vi var ute hos familjen i Odensala en stund och fikade bara. Jag, Max och Nicklas lekte kurragömma och busade. På kvällen kom så Inger ett par timmar försenad. Vi hämtade henne på Arlanda och åkte sedan hem och lämnade av dem hemma hos mamma.

På måndagen skulle Stefan, Sandra och Melker åka till Uppsala och hämta en BMX cykel till Melker. Jag tog en promenad till mamma och Inger. Lagom till middagen kom även Stefan dit. Jag gjorde Spagetti och köttfärssås till middag åt oss.

På tisdagen blev vi bjuda till Eva och Thord i Saltis. Vi åkte ut vid lunch. Först bjöds vi på kaffe och bulle. Efter lite solande och slappande gjorde vi ordning en smarrig sallad till sen lunch/tidig middag. Mamma som är mycket trött vilade i skuggan medan vi fixade maten. En stund efter maten var mamma trött och vi tackade för oss och åkte hem.

Begravning och Tällberg

Förra fredagen var vi på begravning i Hedemora kyrka. Det var min gamla arbetskamrat Harry som somnat in efter en tids sjukdom. Vi var fyra stycken från jobbet som deltog. Eftersom Stefan också kände honom sedan gammalt så följde han med. Begravningen var redan 10,30 så vi åkte hemifrån vid åttatiden. Det var en fin begravning med ett mindre antal gäster. På kistan låg en gammal mc-hjälm och ett par mc-glasögon. Efter begravningsakten bjöds det på smörgåstårta, kaffe och kaka.
Efteråt åkte Stefan och jag vidare upp mot Tällberg. Vi skulle sova en natt på Dalecarlia. På vägen upp fick jag ett sms från Eva där hon skrev att dom skulle skicka hem mamma! Redan! Eva skulle åka hem och vara med henne tills vi kom hem.
Vi anlände kl. 15 och lastade in vårt bagage på rummet innan vi gick ner på byn och åt en lätt måltid.
På kvällen var det grillbuffe. Vi satt ute och det var en riktigt härlig kväll. Efter en stund klev Malena Ernman med familj in på restaurangen. Även en busslast med franska symfoniorkester anlände till hotellet. Det visade sig att dom skulle ha konsert i Dalhalla någon dag senare.
Efter frukost på lördagen packade vi i hop våra prylar. Under tiden kunde vi höra hur det övades på olika instrument i rummen intill.
Efter utcheckning var det bara att ta sig hem och ta över efter Eva. Vi stannade bara till på Bauhaus och köpte fiskmat innan vi åkte hem.

Där borta sitter Malena med familj.

Mamma sjuk...

I söndags morse fick jag ett sms från Inger. Hon skrev att mamma inte mådde så bra. Jag ringde upp och fick veta att hon hade fått ont av hjärtat. Jag sa åt Inger att ringa sjuvårdsupplysningen. Jag vet att dom brukar säga att man ska åka in direkt. Nu var det lång väntetid så Inger valde att tillkalla ambulans direkt. Mamma skulle ha åkt hem på kvällen men nu blev hon inlagd på Kalmar Lasarett istället. Tur att hon inte påbörjade hemresan för på natten till måndag fick hon en massiv hjärtinfarkt. Nu klarade hon den för att hon redan var på sjukhuset. Läkarna i Kalmar tyckte att hon borde få en pacemaker. Det fick dock inte göras i Kalmar. Hon skulle hem till DS. I tisdags blev det ambulans till flyget i Kalmar. Ambulansflyg till Arlanda och ambulans till DS.
Väl där och efter många provtagningar kom man fram till att hon skulle få en defibrillator inopererad. Det är inte riskfritt så vi anhöriga fick läsa igenom informationsbladen noga. Då mammas hjärta hade stannat ett antal gånger och vill hon leva vidare så var valet lätt.
Idag på eftermiddag utfördes operationen under lokalbedövning. Skulle hennes hjärta stanna nu så kockar defibrillatorn igång det med en chock. Man har också upptäckt att en hjärtklaff inte sluter tätt. Och att det försämrats sedan senaste kollen i mars. Nu överväger man att byta sen klaffen. Kan hon få må lite bättre och få några bra år till så skulle vi alla bli glada. Nu hoppas jag att hon får stanna ett par dagar på sjukhuset tills allt är stabilt.

Bilder: mammas sönderstuckna händer och utsikten från hennes rum.

Kattbebisar och räkmackor....

Förra veckan var jag ute hos familjen Öhlin-Ekwall och åt middag. Även Sandras syster och pappa var där.
Stefan var på jobbresa.
Först visade Max mig dom pytte, pyttesmå kattungarna. Drygt en vecka gamla var dom då.
Det blev lite suddigt då jag inte ville använda blixten och det var lite mörkt i rummet. Fyra små knyten.

Sedan ville Max leka innan det var dags att äta middag. Jag fick sitta en liten stund innan han tyckte att det räckte och att jag skulle komma och leka med honom istället. När han fick vänta för länge gick han in men kom ut igen efter några minuter. Han var kall och blöt om fötterna och vi undrade vad han gjort. Det visade sig att han fyllt upp handfatet med iskallt vatten och sedan ställt sig i det. Knasunge.
Vi hann leka en stund till innan det var dags att titta i deras nya husvagn. Den var stor och jättefin. Det var nästan så att jag blev lite sugen på husvagn igen. Vi sålde ju vår fina vagn 2000.
Sen var det dags att säga hejdå och åka hemåt igen.
I torsdags kväll var jag sugen på att äta ute. Det var fint väder och vi åkte till Sigtuna och gick till Våfflan. Vi beställde var sin Räkmacka. Inte vilken räkmacka som helst. Deras special räkmacka. Den var gigantisk.
Mängden räkor skulle ha räckt till säker 5-6 normala räkmackor. Det var gott men onödigt mycket. Efteråt kände jag mig nästan lite äcklad. Ändå lämnade jag mycket.

I fredags åkte Stefan till Köpenhamn där dom skulle fira deras VD som fyllt 50. Jag passade på att åka och jobba då jag har en del att hinna med innan semestern. Jag tog lite slömorgon och var på jobbet strax efter nio. Hade tänkt jobba till tolv men kom inte iväg förrän ett. Då åkte jag och handlade lite på Maxi. Sedan åkte jag hem och satte på mig gympaskor och tog en promenad till Centrum och apoteket där jag hämtade ut mammas apodos. Gick och lämnade den hemma hos henne och vattnade hennes blommor innan jag gick hem igen.

Hela veckan var jag duktig och gick promenader. Totalt gick jag 26,6 km.

Dammiddag, ögonmottagningen ....

Första juli redan...
Allt blommar för fullt i trädgården. Vi har varit förskonade vad det gäller regn. Flera gånger senaste veckan så har man trott att det ska braka loss med regn och åska men sedan blåser det bara bort.

Vi har varit duktiga och gått många promenader senaste veckan. Måndag och tisdag blev det 5 km morgonpromenad. Onsdag var vilodag. Jag hade damerna på "syjunta". Jag bjöd på Kycklingfilégratäng med Ajvar och ris. Till dessert gjorde jag samma mandeltårta som Sandra gjorde till midsommar. Det blev uppskattat.
Trevligt att vi kan träffas ibland och äta och prata.

På torsdagen efter jobbet gick jag en 6 km långpromenad, Stefan var på arbetsresa och kom hem sent på torsdagskvällen.

På fredagen var jag ledig men det var den årliga sillunchen med jobbet. kl.12 åkte jag ut till Martin i Odensala. Jag var först på plats. Det blev en ganska stressig lunch då de andra måste vara tillbaka på jobbet inom en timma.
Jag åkte hem och hämtade Stefan och så åkte vi vidare mot Uppsala och ögonkliniken.
Det var nog det tristaste ställe jag varit på inom sjukvården. Det tog ca 1½ timme och man konstaterade att han måste operera in ett rör i ögat för att få ner trycket. Om man inte gör det kommer han att bli blind. Inte kul!
Trist tom korridor i väntrummet.
Då får man roa sig med att kika på den genom ett förstoringsglas som vänder allt upp och ner.

På lördagens morgon gick vi samma promenad som jag gjort på torsdagen. På eftermiddagen blev vi bjudna på kaffe på Café Hallonstigen. Barnen lekte café och tog upp beställning innan de serverade kaffe med god cupcake.

Efter det gick vi hem och bytte om innan vi gick över till A-M & E som bjöd på middag. Även L och J-O var bjudna. Vi bjöds på god grillad mat och marängtårta med jordgubbar till dessert. Strax före midnatt gick vi hem.
Söndag morgon gick vi en knappt 6 km lång promenad. Det gick lite trögt då jag fick ont i benhinnorna. Efter frukosten sedan blev vi så fruktansvärt trötta att vi slappade en stund i uterummet.
På eftermiddagen åkte jag och hämtade upp mamma. Vi åkte till Maxi för att handla lax till middagen. Någon lax hade dom dock inte men däremot röding med kort datum så då köpte jag det.
Jag gjorde dillsås och potatis till. Smarrigt.
På kvällen innan jag skulle skjutsa hem mamma kom Mathilda och ville gå på bandet medan Sandra och Melker sprang i skogen.
Trots att jag varit så trött hela dagen så hade jag  jättesvårt att somna på kvällen. Låg och vred mig tills klockan var bortåt två i natt med påföljden att jag var urtrött i morse.