Paris dag 2

Vi började dagen med att gå till ett cafe som låg i samma hus. Hotellets frukost kostade 12 €/pers och jag hade läst att den inte alls var värd det. På caféet fick vi en croissant, en liten naturell youghurt, en kopp te och ett glas juice. Det gick på 7,90 € + skatt. Lika dyrt nästan alltså. Vi bestämde att nästa morgon fick det bli hotellet i alla fall.

Efter det gick vi tillbaka till rummet och kokade kaffe i perculatorn vi hade med oss. Efter ett sista toabesök begav vi oss mot Metron.

Vi tog oss ner till Seine och Pont-Neuf där vi tog en entimmes båttur. Vi satte oss först ute på övre planet men det blåste kallt så vi gick ner och satte oss inomhus i stället. Vi passerade i stort sett alla sevärdheter under turen.

Det mesta syntes ju bara på håll men man fick ett hum om var det låg i alla fall.

Efter båtturen gick vi till Louvren. Vi gick aldrig in på museet men vandrade runt det stora glaspyramiderna och tog lite kort.

Efter det var det dags för lunch. Vi tog oss över Seine igen och gick in på en liten restaurang. Det var så trångt att Stefan först fick sätta sig, sedan sköt servitrisen in bordet framför hon så att han satt instängd. Sedan fick jag sätta mig. Ju mer gäster det kom ju mer stängdes vi in. Vi beställde skinkomelett. Vi fick varsin blek omelett på en tallrik och en skål med bara grönsallad. Inga tomater eller andra grönsaker. Ett varsit litet glas öl och en cappucino efteråt. För det fick vi betala ca 450 kr. Det är inte billigt att äta i Paris. Det var ingen direkt kulinarisk upplevelse heller.

Efter att vi krånglat oss ut gick vi vidare mot Eiffeltornet.

På håll ser det stort ut men när man kommer nära är det gigantiskt. Efter ett toabesök tog vi hissen upp till andra avsatsen. Det såg inte så högt ut nerifrån men det var högt! Det sög till i magen när man klev ur hissen men det gick över ganska snabbt. Vi gick runt en stund och tittade på utsikten och tog en massa bilder innan vi åkte ner igen.

Vi letade oss mot Metron och tog oss till Notre Dame. Nu tittade solen fram och det var lite skönare ute. Vi satt en stund i den stora trappan som var uppbyggd framför kyrkan innan vi gick in. Det var enormt stort och mäktigt där inne. Vi strosade runt en stund  och tittade på alla vackra fönster och statyer.

Efter det letade vi rätt på en Metro igen och tog oss tillbaka till hotellet. Vi hittade en butik som sålde bröd och köpte med oss en baugette. På rummet kokade vi kaffe och åt macka med avokado och tomat. Läste och slappade en tag. På kvällen tog vi oss med metron till stationen Blanche där Moulin Rouge ligger. Vad vi inte viste var att det var Paris sexgata. Det kändes inte helt bekvämt att strosa runt bland sexbutiker och poseringsstudios. Efter ett vi fotat Moulin Rouge tog vi oss mot station Pigalle där vi hittade ett Brasseri att äta middag på. Vi beställde revbensspjäll med honugsglasyr. In kom en tallrik med tre små köttbitar, ett lass blek pommes och lite sallad. Inte vad jag förväntat mig. Smaken var det inget fel på men beställer man revbensspjäll brukar det inte se ut så. Vi tog ett varsig glas vin till. Även nu fick vi betala drygt 450 kronor.

Tog oss med Metron tillbaka till hotellet trötta i ben och huvud.

På kvällen hörde vi världens smäll utanför. Det visade sig vara ett fyllo som kört ner ett rödljus och smällt med en annan bil. Köer av tutande irriterade fransmän som inte kom fram. Till slut kom polis och räddningspersonal och då slutade tutandet. Det verkade inte ha blivit några personskador som tur var. Dom jobbade fortfarande när vi släckte ner och somnade.

Paris

Vi kom iväg hemifrån vid niotiden. Taxin som skulle hämta oss var något försenad. Stefan har en app där han kan följa bilen som vi bokat och enligt den så var taxin på väg åt andra hållet bort från oss. Han påstod att det var mycket trafik vid station. Vi var i god tid på Arlanda ändå. Medan Stefan betalade plockade jag ut våra väskor. Bilen åkte och jag frågade Stefan om han tagit med två ryggsäckar. Nej det hade han inte. Den rygga jag stod med i handen var taxichaufförens! Jag försökte vinka och göra honom uppmärksam men han såg inte det. En annan chaufför från ett annat bolag frågade om han åkt med vårt bagage? Nej tvärtom vi hade ju hans väska. Chauffören erbjöd sig att ta väskan och lämna in den på remoten. Snällt (hoppas jag). Eftersom Stefan reser så mycket att han har guldkort kan han gå snabbvägar genom säkerhetskontrollen och slipper köa. Smidigt! Vi gick till SAS loungen där dom serverar frukost om man vill ha det. Vi tog kaffe, macka och ägghalva. Flyget gick på tid och körde t o m in tid och vi landade 10 min innan beräknat. Vi tog tåg till terminal 3 där tåget in till Paris gick. Vi köade en stund för att köpa biljett och gick sedan och satte oss på tåget. Vid Gare du Nord hoppade vi av. Virrade runt lite för att försöka hitta en bemannad biljettförsäljning men det verkade bara finnas automater. Efter en stund hittade vi en där vi kunde välja engelska så att vi förstod hur vi skulle göra. Vi fick till slut varsin biljett, som vi inte hade behövt! Ingenstans behövde vi visa upp eller köra dem genom någon kontroll. Vi tog Metron till station Jauqes Bonergent. Där kom vi upp på den gata vårt hotell låg, Magenta Boulevard. Vårt hotell heter Hotel Magenta! Lätt att se då hela entren är lilamålad! Vårt rum var litet och med endast en ganska smal dubbelsäng. Vi lämnade vårt bagage innan vi gick en sväng på gatan för att få i oss lite lunch. I samma hus som hotellet finns ett litet cafe där det serveras mat också. Vi beställde varsin toast och ett glas öl. När vi ätit gick vi tvärs över gatan till en supermarket där vi köpte vatten och lite frukt. När vi kom ut igen spöregnade det. Vi gick tillbaka till hotellet. Under kvällen har vi planerat morgondagen. Vi har även slumrat till en stund. Ingen av oss var hungrig efter den sena lunchen och med tanke på vädret så bestämde vi oss för att inte gå ut mer.

Utsikt från hotellet

Båthuset, Bromma Blocks och BMX

I fredags var det dags att utnyttja de presentkort på Båthuset som jag fick av mina arbetskamrater då jag fyllde år.
Vi försökte redan förra fredagen men då var det fullbokat. Då gick vi till Farbror Blå som ligger på Stora Torget vid rådhuset. Där åt jag Torskrygg med räkor, pepparrot, brynt smör, citron & krossad dillsmörad färskpotatis. Jätte gott! Stefan tog Kalventrecote med friterade potatisstavar och svampsås.
 På Båthuset åt jag räk- och kräftfylldrödtunga med gräslökssås, primörer och färskpotatis. Stefan åt lammkotlett med sydfransk grönsaksragu och getostfylld vårrulle. Till dessert tog vi chokladmousse med färska bär. Allt var mycket gott, men var jag tvungen att välja så blir det maten på Farbror Blå. Där åt vi dock ingen dessert.
Nu har jag kvar presentkort för en middag till. Men det får bli lite senare i vinter.
Båthuset är litet och har bara 40 sittplatser inomhus. Det blev rätt stimmigt när restaurangen började bli fullsatt och det blir jobbigt för Stefan pga hans hörapparat. Vi betalade och gick. Det var en varm och härlig kväll och vi gick en bit längs strandvägen och tittade på utsikten.
Väl hemma igen tittade vi på TV resten av kvällen.

Min mat på Båthuset

Gott men oerhört mäktigt.

I går tog vi en tur till Barkarby där vi bokade tid hos optikern. Efter det åkte vi vidare till Bromma Blocks. Jag har inte varit där sedan det byggdes ut och blev så stort. Vi strosade runt och kollade i butikerna, fikade och shoppade lite. Jag köpte en petroliumblå top och en vinröd ponscho. Stefan köpte ett par byxor och två par strumpor. Vi strosade runt i ett par timmar innan vi begav oss hemåt igen. Vi stannade till på Coop och kompletteringshandlade lite till middagen. Det blev gryta kycklingfilé med soltorkade tomater och babyspenat. Till det åt vi bandspagetti.
När vi ätit färdigt sa Stefan att det var godare än maten på Båthuset! Inte illa!
Kvällen tillbringade vi framför TV:n.

I dag har vi varit i Älvsjö och tittat på Melker som körde sin andra BMX-tävling. Den första var igår i Östhammar.
Så många gånger som vi varit där vid Älvsjöbanan under våra 10 år som BMX föräldrar och ledare och ändå körde vi helt fel. Hahaha.
Vi hann i alla fall fram i god tid för att se Melkers första start. Han är lite försiktig, vilket jag tycker är bra så här i början. Han vann till slut B-finalen. Kul. Senare fick vi veta att Mathilda och hennes kompisar i Skånela också vann sin B-final. Grattis till båda våra duktiga barnbarn.
Det var kul att vara tillbaka i Älvsjö. Mycket var sig likt men mycket var också förändrat. Många roliga minnen har vi från vår tid i BMX cirkusen.

När vi var där fick jag samtal från Nicklas som undrade om vi hade lust att komma på fika. Max längtade efter att få leka med farmor och farfar. Vi stannade och tittade på alla Melker heat och finaler innan vi åkte mot Märsta och Odensala.
Det blev en dryg timmas lek med Max, lite gos med Mio och fika. Nicklas hann vi inte prata så mycket med eftersom han hade fullt upp med att montera en parabol med en kompis.

Söta fina Max :)
Mio sov så fint i sin fina Mamaroo som vi köpte åt honom.

Vi åkte hem och gjorde en pizza till middag och resten av kvällen blir det TV och annat pyssel.
I morgon är det arbetsdag igen.
Den här helgen har jag inte träffat mamma någonting och mitt samvete gnager. Fast jag vet att jag inte behöver känna så. Men det är tungt att veta att hon är ensam.