I min trädgård.

Det är helt otroligt. I söndags 20 november 2011 tog jag en sväng i trädgården med min kamera.

Hallonämnen

Förra året vid den här tiden låg ett tjockt snötäcke över trädgården och hade legat i flera dagar.
Upp och nervända världen.

Myscross, barnvakt och kalas

I lördags hade Nicklas ordnat en aktivitet på crossbanan vid Arlanda. Han fyller år 21 november och ville fira det med vänner och bekanta. Han hade valt perfekt dag verkligen. Solen sken från en klarblå himmel hela dagen. Vi tog det lugnt på förmiddagen och åkte sedan ut till crossbanan vid lunchtid. Så fort Max fick se mig kom han och skulle upp i min famn och sedan var det bara, KOM....och jag fick gå med dit han ville gå. Nicklas hade redan kört ett heat med sina kompisar och körde ytterligare ett när vi kommit. Han vann båda. Så klart! Det var ju hans födelsedagsrace! Det gick också bra att få testa att köra för den som ville. Vi ville inte... Sandra Ö körde ett par varv och Max fick åka med Nicklas lite sakta runt banan. På kvällen var Sandra och Nicklas ute och åt middag med några vänner och vi var barnvakt till Max. Han är lätt att vara barnvakt till. Efter att vi lekt en stund var det dags att natta honom. Jag läste lite ur en Cars-bok och hann läsa halva innan han somnade. Förutom att han hostade så att han kräktes lite så sov han resten av kvällen och natten. Sandra och Nicklas kom hem strax före midnatt och vi satt kvar en stund och pratade innan vi åkte hem.

Max på prispallen.

Nicklas

Sandra ska köra sin cross.

Max och pappa Nicklas

Vi kom i säng runt halv två. Söndag morgon sov vi länge. Efter frukost/brunch började jag städa och Stefan jobbade i trädgården. Halv tre åkte vi och plockade upp Mamma för vidare färd ut till Bromsta igen för att fira Nicklas tillsammans med familjerna. Sandras pappa med fru, Sandras bror med tjej, Sandras syster, fam. Åström, mamma, Stefan och jag. Vi bjöds på kaffe och fruktsallad med grädde och glass. Efter kalaset skjutsade vi hem mamma och åkte sedan hem och åt. Vi hjälptes åt att städa färdigt inomhus. Vi tittade på "Så mycket bättre" som vi spelat in. Vi spelade en del Wordfeud.

Framtidsplanering och ommöblering

Idag hämtade Stefan mig på jobbet för vidare färd in mot stan. Vi skulle träffa en person som skulle hjälpa mig med min pensionsförsäkring. Jag blir som vanligt livrädd för att bli lurad och förlora mina surt förvärvade slantar. Vi får väl hoppas att jag någon gång har råd att gå i pension. På hemvägen stannade vi till på Stinsen fär att uträtta några ärenden. Sen åkte vi hem till mamma och hjälpte henne att få tillbaka möblerna till det renoverade sovrummet. Vi möblerade om så att hon slipper ligga precis under fänstret. Hemtjänsten kommer säkert klaga då dom måstet rulla ut pappas säng från väggen när dom kommer på nätterna, men då får dpm väl göra det. Nu blir det bättre för mamma med städningen ockå.

Ensam frukost.

Stefan har varit i Norge sedan igår men idag kommer han hem igen. Skönt. I kväll ska ja åka ut till familjen Öhlin-Ekwall och titta på presenter. Kanske får jag gosa lite med Max också.

Drejning och karaoke

I går var Sandra och jag på äventyr med Kjell Eriksson igen. Han börjar närma sig slutet med sitt projekt att träffa alla sina 5000 vänner på facebook. Därför bjöd han in till olika aktiviteter under söndagen.
Drakflygning, korvgrillning, skrattyoga, drejning och karaoke bl.a.
Sandra och jag valde att delta i drejning och karaoke.
sandra hämtade upp mig vid 15-tiden. 16 skulle vi vara på Kocksgatan på söder.
Vi hamnade lite galet men Sandra trodde att vi var ganska nära Medborgarplatsen så vi parkerade och började gå.
Jag är ju totalt utan lokalsinne (nästan i alla fall) så jag hade ingen aning. Vi började gå och gå och gå. Sandra med Iphonens GPS att navigera efter. Det gick sådär. När vi till slut var framme var vi 20 min försenade. Som tur var hade dom inte hunnit börja dreja ännu så vi fick vara med. Anna på Drejstudion visade oss hur vi skulle göra. Det såg så himla lätt ut för henne. Hon hanterade leran hur enkelt som helst och fomade den som hon ville.
Det var INTE lätt när man sedan själv skulle försöka.
Efter många försök och mycket skratt lyckades jag få till en liten skål i alla fall. Den ska torkas, brännas och glaseras innan jag får hämta hem den.
Sandra in action
Och jag.
Och här drejar Kjell
Efter drejningen hade vi ca 1 timma på oss att ta oss till Restaurang Sakura på Luntmakargatan.
Nu gällde det bara att hitta bilen först. Vi gick och gick och gick. Fram och tillbaka och hit och dit och till slut hittade vi den.
Sen var det bara att ta oss till Luntmakargatan och hitta en parkeringsplats i närheten. Vi blev 10 min sena men det var ingen fara.
När vi väl kom dit undrade vi vad vi givit oss in på. Skulle vi verkligen våga sjunga. När dom övriga sjungit varsin gång tyckte vi att vi inte hade något att förlora.... dom sjöng inte speciellt bra. Några rent bedrövligt faktiskt.
Vi valde en låt som vi sjunger i kören: You really got me.
Det gick riktigt bra. Jag tror att det lät bra även om jag missade några ord här och där. Inte lätt med en kamera ända uppe i ansiktet.
Nu var vi taggade och ville sjunga mer men tyvärr hann vi inte med det.
Jättekul var det i alla fall. Det måste vi göra fler gånger.
Vid 22-tiden sa vi tack och adjö och åkte hem efter en rolig upplevelse.
Vi som var på Sakura med Kjell.

Matkasse och varmt

i har tagit en provomgång från Linas Matkasse den här veckan. Inte helt perfekt att få den just nu då Stefan varit borta flera dagar kanske.
Jag har i alla fall tillagat tre av middagarna och det har varit ok.
Dagens rätt var en pumpasoppa som det varit mycket diskussion om på Linas FB-sida.
Äcklig eller jättegod.
Jag var lite fundersam om jag skulle göra den eller ej. Men! Den blev riktigt god. Både Stefan och jag gillade den.
Jag kunde frysa in tre omgångar av soppan. Man kan ju variera den med lite bacon eller liknande.
De övriga rätterna jag gjort har varit lite smaklösa när dom tillagats efter receptet.
Fisk med mandel och dilltäcke och chickennuggets med sötsur sås.
Vi får väl se hur resten blir.
Pumpasoppa med lite god olivolja och svarta bönor.
Idag för ett år sedan var det snö. Så här såg det ut utanför fönstret på jobbet då.
Just nu är det +8 och mulet.

Gotland Grand National....

I helgen har vi varit på Gotland. Min andra tur dit. Vi var ju där förra sommren också.
Vi hämtades kl. 8 i torsdags morse av Nicklas. Samling på OK där jag bytte bil och hoppade in hos Sandra och Max. I bilen åkte även Max kompis Sebbe och hans mamma Lisa.
Vi tog oss till Nynäshamn och färjan som skulle ta oss till Gotland. Förra gången flög vi och det var ju smidigt och snabbt. Det gick bra att ta färjan också. Den avgick strax efter 11.
Ganska snart efter att färjan lagt ut var det dags att äta lite lunch.
Sen gick tiden ganska snabbt och strax efter 13 lade vi till i Visby hamn.
Vi bodde på Strand Hotell inne i Visby så det var väldigt nära. Ett mysigt hotell med många långa korridorer som ungarna älskade att spring i.
Väl på hotellet behövde alla vila en stund innan det var dags för middag. Vi valde att äta middag tidigt med tanke på barnen. Vid femtiden gick vi ut för att leta upp någon restaurang. Den enda i närheten av hotellet som var öppen var Joda Bar och Kök . En mysig ganska lite restaurang nere vid hamnen.
Jag åt vitlöksbröd, smarriga kycklingspett och gino. Mycket gott.
Efter maten gick vi tillbaka till hotellet där vi satt i baren en stund innan vi gick till våra rum.
Fredag morgon tog vi det lite lugnt på förmiddagen. Efter frukost åkte killarna ut till banan för att bygga uppdepåtält och besiktiga motorcyklar och bana. Vi tjejer och barn gick ut på stan. Vi hann med massor av butiker samt att äta lunch innan killarna började dyka upp. Småkillarna började bli trötta så deras pappor gick hem med dem. Jag och Stefan gick och drack kaffe innan vi gick tillbaka till hotellet och Sandra och Lisa fortsatte springa i butiker.
Det enda jag köpte var en "halsduksluva" och duschkräm.
Resten av eftermiddagen och kvällen tillbringade vi på hotellet. När Sandra och Lisa kom tillbaka åt vi Pasta buffé i hotellets restaurang. Ganska dyr mat som var sådär.
Det blev en tidig kväll då vi skulle upp tidigt på lördag morgon.
Killarna stack iväg redan vid 6-tiden och vi andra kom iväg strax efter 8.
Metrologerna hade lovat strålande sol men det blev inte riktigt så. Solen lyckades aldrig ta sig igenom det kompakta diset. Kyligt var det också och jag var glad över den halsdukshuva jag köpte.
Vi cyklade ut till startområdet som låg en bra bit bort från depån. Tyvärr hann vi inte fram till Nicklas start men vi såg honom strax efter start. Han kom iväg bra. Han var ganska långt fram i klungan av över 500 tävlande.
Vi cyklade tillbaka till depån där vi inväntade hans depåstopp.
En smutsig och blöt Nicklas dök upp efter 3 varv. Vid det laget hade de små killarna tröttnat och vi beslöt oss för att åka hem. Medan barnen sov gick jag en vända upp på stan.
Jag köpte svarta jeans, en röd blus, lite hårprylar mm.
Vid halvfyra dök killarna upp på hotellet. Efter lite och bad så gick vi och åt middag. Det blev Packhuskällaren på samma gata som hotellet. En mysig restaurang. Jag åt jättegod Fiskgryta med aioli. Tyvärr blev vi nästan utkörda då det kom ett större sällskap som bokat bord.
Kvällen avslutades med en Irish Coffee på hotellet för tjejernas del killarna fortsatte ut på stan några timmar.
I dag på morgonen var det dags att åka hem. Vid utcheckningen fick vi en liten överraskning. Priset Nicklas fått stämde inte. Det var fyra gånger högre! Vi tyckte att vi fått ett bra pris men trodde att det berodde på GGN och att hotellet annars hade haft låg beläggning. Nicklas hade bevis på det pris som han fått och hotellet gav med sig och det mycket låga priset fick gälla.
Båten gick 9,15 och klockan två var jag hemma igen.
Det har varit en trevlig helg men det är alltid skönt att komma hem igen.
Helgen i bilder:
Vårt rum
Mitt kycklingspett på Joda Bar och Kök
Max är helt fascinerad av ett litet julhus där de rörliga figurerna klär en gran
Stefan, Sandra och Max i väntan på Nicklas start.
Dimman låg tät runt startområdet
Nicklas depåstopp. Här servar klubbkompisarna hans cykel medan han byter glasögon mm.
Smutsig och blöt Nicklas.
En annan förare i leran.