Gotland Grand National....

I helgen har vi varit på Gotland. Min andra tur dit. Vi var ju där förra sommren också.
Vi hämtades kl. 8 i torsdags morse av Nicklas. Samling på OK där jag bytte bil och hoppade in hos Sandra och Max. I bilen åkte även Max kompis Sebbe och hans mamma Lisa.
Vi tog oss till Nynäshamn och färjan som skulle ta oss till Gotland. Förra gången flög vi och det var ju smidigt och snabbt. Det gick bra att ta färjan också. Den avgick strax efter 11.
Ganska snart efter att färjan lagt ut var det dags att äta lite lunch.
Sen gick tiden ganska snabbt och strax efter 13 lade vi till i Visby hamn.
Vi bodde på Strand Hotell inne i Visby så det var väldigt nära. Ett mysigt hotell med många långa korridorer som ungarna älskade att spring i.
Väl på hotellet behövde alla vila en stund innan det var dags för middag. Vi valde att äta middag tidigt med tanke på barnen. Vid femtiden gick vi ut för att leta upp någon restaurang. Den enda i närheten av hotellet som var öppen var Joda Bar och Kök . En mysig ganska lite restaurang nere vid hamnen.
Jag åt vitlöksbröd, smarriga kycklingspett och gino. Mycket gott.
Efter maten gick vi tillbaka till hotellet där vi satt i baren en stund innan vi gick till våra rum.
Fredag morgon tog vi det lite lugnt på förmiddagen. Efter frukost åkte killarna ut till banan för att bygga uppdepåtält och besiktiga motorcyklar och bana. Vi tjejer och barn gick ut på stan. Vi hann med massor av butiker samt att äta lunch innan killarna började dyka upp. Småkillarna började bli trötta så deras pappor gick hem med dem. Jag och Stefan gick och drack kaffe innan vi gick tillbaka till hotellet och Sandra och Lisa fortsatte springa i butiker.
Det enda jag köpte var en "halsduksluva" och duschkräm.
Resten av eftermiddagen och kvällen tillbringade vi på hotellet. När Sandra och Lisa kom tillbaka åt vi Pasta buffé i hotellets restaurang. Ganska dyr mat som var sådär.
Det blev en tidig kväll då vi skulle upp tidigt på lördag morgon.
Killarna stack iväg redan vid 6-tiden och vi andra kom iväg strax efter 8.
Metrologerna hade lovat strålande sol men det blev inte riktigt så. Solen lyckades aldrig ta sig igenom det kompakta diset. Kyligt var det också och jag var glad över den halsdukshuva jag köpte.
Vi cyklade ut till startområdet som låg en bra bit bort från depån. Tyvärr hann vi inte fram till Nicklas start men vi såg honom strax efter start. Han kom iväg bra. Han var ganska långt fram i klungan av över 500 tävlande.
Vi cyklade tillbaka till depån där vi inväntade hans depåstopp.
En smutsig och blöt Nicklas dök upp efter 3 varv. Vid det laget hade de små killarna tröttnat och vi beslöt oss för att åka hem. Medan barnen sov gick jag en vända upp på stan.
Jag köpte svarta jeans, en röd blus, lite hårprylar mm.
Vid halvfyra dök killarna upp på hotellet. Efter lite och bad så gick vi och åt middag. Det blev Packhuskällaren på samma gata som hotellet. En mysig restaurang. Jag åt jättegod Fiskgryta med aioli. Tyvärr blev vi nästan utkörda då det kom ett större sällskap som bokat bord.
Kvällen avslutades med en Irish Coffee på hotellet för tjejernas del killarna fortsatte ut på stan några timmar.
I dag på morgonen var det dags att åka hem. Vid utcheckningen fick vi en liten överraskning. Priset Nicklas fått stämde inte. Det var fyra gånger högre! Vi tyckte att vi fått ett bra pris men trodde att det berodde på GGN och att hotellet annars hade haft låg beläggning. Nicklas hade bevis på det pris som han fått och hotellet gav med sig och det mycket låga priset fick gälla.
Båten gick 9,15 och klockan två var jag hemma igen.
Det har varit en trevlig helg men det är alltid skönt att komma hem igen.
Helgen i bilder:
Vårt rum
Mitt kycklingspett på Joda Bar och Kök
Max är helt fascinerad av ett litet julhus där de rörliga figurerna klär en gran
Stefan, Sandra och Max i väntan på Nicklas start.
Dimman låg tät runt startområdet
Nicklas depåstopp. Här servar klubbkompisarna hans cykel medan han byter glasögon mm.
Smutsig och blöt Nicklas.
En annan förare i leran.