Thailand 2017, torsdag 2 mars och fredag 4 mars

Torsdag 2 mars var det dags för Topphälsas träningsresa till Thanyapura, Phucket i Thailand. Vi var där 2016 också men då en vecka senare.
Men först skulle jag jobba till lunch. Sedan hämta mamma och åka och fira Mathilda som fyllde 16 år. Det är inte klokt vad tiden har gått fort. Tyckte hon var liten nyss.
På morgonen när jag vaknade hade jag fått ett meddelande från Sandra. Hon var magsjuk och tvungen att ställa in. Stackarn. Hon hade bakat och fixat innan och nu blev det inställt.
Jag åkte hem och åt lunch istället. Sedan åkte Stefan och jag till Mamma och fikade en stund innan det var dags att ta oss till Arlanda. Flyget skulle gå 20,45.
Halv sju kom grannen Eskil och körde oss upp till Arlanda. Allt gick väldigt smidigt och fort vid incheckningen. Nästan ingen kö alls. Vi växlade lite pengar och begav oss till säkerhetskontrollen. Även där gick det snabbt. Vi köpte två apelsiner och begav oss mot gaten. På vägen tänkte vi ta något att äta. Stefan tog en macka och en öl. För mig fanns ingenting glutenfritt. Jag fick ta en chasewnötsbar. Jag tycker det är uselt att det inte finns något glutenfritt i brödväg på en så stor flygplats med så mycket folk som passerar dagligen. Efter en något försenad boardin satt vi så i planet. Vi hade fått platser på varsin sida om gången. Motorerna drog igång och planet började sakta rulla ut. Efter en liten bit stannade vi. Tiden gick och vi stod kvar. Piloten meddelade att vi skulle vänta 5 till 10 min pga av något jag inte uppfattade. Lite svårt att höra när en thailändare pratar engelska samtidigt som det är mycket surr i kabinen. Tiden gick passerade både 5 och 10 minuter. Vi väntade. Efter kanske 30 min kom nästa meddelande som sa att på grund av något tekniskt så måste vi tuvärr vänta ytterligare 5-10 min. När det passerat med råge kom samma meddelande igen. kabinpersonalen syntes inte till. Allt var väldigt lugnt i planet trots att det var rätt många barn med. Jag sms:ade med både Sandra och Inger. Jag hann lyssna på två poddar som var dryga 1 timme långa vardera. Plötslig körde det fram bussar till planet. När nästan 3 timmar passerat hördes äntligen en svensk röst i högtalaren. Skönt att höra vad hon sade. Men det hon sade ville vi inte höra: det här är polisen. Alla måste lämna planet. Ni får ta med pass, plånbok och mobiltelefoner. Jag pratade med Inger just då och var tvungen att avsluta. På väg ut fick jag sms av henne: ni är bombhotade! Även polisen som stod i dörren bekräftade att ett bombhot inkommit mot planet. När vi kom ut på trappan såg vi poliser och blåljus överallt. Vi klev ombord på bussen som sedan i snigelfart tog oss mot terminalen. Vi möttes av kraftigt utrustade poliser. Tror inte jag sett så många poliser på en plats samtidigt. Vi fick sätta oss i gaten och invänta nästa besked.

Efter nästan 1 timma fick vi besked om att vi skulle få en voucher (biljett) till antingen hotell eller taxiresa hem.
Jag ville hem. Jag var trött arg och hungrig.
Vi skulle ta oss till ankomsthallen där vouchern skulle delas ut. man skulle även se till att vi fick något att äta.
Vi fick stå i lång kö. Ingenting ätbart så långt ögat kunde se. Jag såg hur folk fick hotellbiljetter och taxibiljetter. När det var vår tur ville de inte ge oss någon taxibiljett fast jag sa att jag ville hem. -Det var bättre att vi var på plats på hotellet så att vi fick alla besked. Jag blev så besviken.
Vi gick ut för att invänta buss till hotellet. Som tur var hade vi våra jackor med oss. En del stod i kortärmat och även shorts.
På hotellet väntade nästa kö. ca 175 personer skulle checkas in på rummen. Några äpplen, bananer och små muffins plockades fram. Det räckte till några få. Jag fick inget. Efter över 1 timme fick vi äntligen ett rum. Jag tog en liten burk Pringelschips och en kopp te för att still hungern.
Klockan var nog 03 på natten innan vi somnade.

Min middag

Morgonen efter fick vi frukost. En medresenär hjälpte oss att köpa en laddare till telefonen så att vi skulle kunna ha kontakt med anhöriga. Micke hjälpte oss också och kom med en laddare plus lite av mitt pulver till magen.
Vi fick reda på att vi skulle få lunch på hotellet och därefter skulle vi få nya besked kl. 13. Tills dess fördrev vi tiden med att titta på TV och lösa korsord.

Det var ju fantastiskt att hotellet med så kort varsel kunde ställa upp med rum, frukost och lunch till så många

Efter lunchen fick vi besked om att vi skulle vara vid Gate 10 C kl. 15 för att med buss köras ut till planet och hämta vårt handbagage för ny säkerhetskontroll.
När vi var på plats fick vi veta att vi i stället skulle bege oss till gate 18 dit planet skulle komma. Sedan blev det väntan, framskjutna besked, ny väntan och nya besked. Till slut, efter en mycket utdragen säkerhetskontroll och passkontroll, inresa, då vi inte kom in på rätt sätt kvällen innan, fick vi till slut gå ombord igen. Ganska exakt ett dygn försenade kom vi iväg.

Jag lyckades sova ett par timmar innan vi landade i ett varmt Thailand.