New York dag två...

Fredag
Vi gick ner och åt frukost. Det ingick i priset. Bra! Ganska enkel men ok frukost. Snabbgröt, äggröra, kalkonkorv, kokt ägg, yoghurt, flingor, ett par olika brödsorter, marmelad och kaffe eller te. Lite frukt också.
Jag tog gröt, äggröra, frukt och te.
När vi hunnit smälta frukosten lite begav vi oss ut i myllret. Vädret var bra. Varmt och soligt. Först gick vi till Madison Square Garden. Kickade runt lite i entrén. En guidad tur skulle ta 75 min och det hann vi inte med. Vi

gick en tur in på Macys där vi drack kaffe på Starbucks.
Sedan begav vi oss till tunnelbanan för att ta oss till World Trade Center och 9/11 Memorial Museum. Vi hade bokat biljetter hemifrån och slapp köa så länge.

En del av monumentet som visst ska bli en gigantisk fredsduva.

Det här huset ser ut som en gigamtisk glasskiva.

Allt är så himla organiserat och säkerheten är rigorös. Det var samma typ av säkerhetskontroll som på flyget. Väskor och människor röntgades innan de släpptes in. Sedan var det bara att gå runt och titta i egen takt. Museumet var jättestort till ytan. Det var en ganska mäktig men sorglig känsla att se resterna av de gamla tvillingtornen. I ett rum fanns foton på de flesta som omkom i attacken. En svensk ung kille fanns med. 25-åriga David Tengelin. Det fick jag veta av en WF vän. Han var bror till någon bekant till hennes dotter. Han hade suttit på 100:e våningen när planen flög in mellan våning 93 åch 96. Fy tusan vilken fruktansvärd skräcksituation.
Två pelare som står kvar efter de Norra tornet.

En motorcykel som en brandman som omkom vid räddningsarbetet hade köpt för att renovera.
 efter hans död renoverades den, kommer inte ihåg av vilka. På tanken målades 10 st rosor som ska symbolisera de brandmän från samma kår som omkom under räddningsarbetet. (hoppas jag kom ihåg rätt)

En krossad stegbil

en fruktansvärd och ofattbart grym händelse. Jag tror varenda en minns vad dom gjorde när detta inträffade. Minns det så tydligt. Jag satt på jobbet och hörde på radion om en olycka där ett flygplan flygit in i en skyskrapa i NY. Jag trodde det var något litet plan. En liten stund senare säger dom att ett plan till flygit in i huset bredvid. Och att det var stora passagerarplan. Jag minns att jag sprang ner till killarna på verkstan. Alla var chockade och undrade vad som hände.
På kvällen skulle vi fira pappa som fyllde 74 år. Det blev en konstig kväll.
efter en dryg timma tog vi oss till Eataly. En saluhall där vi åt med Åströms då vi var där i febr 2014.
Vi fick vänta en stund innan det blev ett bord ledigt.
Jag beställde glutenfri pasta med broccoli och pesto. Stefan beställde någon typ av fylld pasta i tomatsås. Vi unnade oss ett glas rött till.

På väg till restaurangen passerade vi Flatiron building

Innan vi lämnade Eataly köpte vi med oss lite smått att äta till kvällen.
Eftersom det var midsommar så hade vi tänkt ta oss ner till Battery Park. Vi hade hört att några tusen svenskar firar svensk midsommar där. Vi satte oss på tunnelbanan. När vi åkt ungefär halvvägs upptäckte vi att vi var på väg tillbaka! Tåget hade vänt. Vi märkte ingenting. Det bytte inte riktning eller så. Det måste ha svängt runt på något märkligt vis för helt plötsligt kom vi till stationer vi nyss passerat.
Då gav vi upp. Vi var dessutom så trötta så det var lika bra.
På kvällen åt vi det vi köpt med oss från saluhallen.