Motion, besök hos mamma

Vi ställde väckning till 7 i morse för att komma ut på en motionsrunda. 
Det var lite blåsigt, +2,2 ute. Lite halt på mindre vägar och gångvägar. Riktigt skönt var det. Det blev lite gågging emellanåt men Stefans knän håller inte och jag är lite orolig för att gå ut för hårt för snabbt. Vill inte riskera något med det knä som jag överansträngde i julas. 
Efter frukosten gjorde vi oss iordning och åkte för att hälsa på mamma. När vi kom dit satt mamma och väntade på oss i receptionen och eftersom det var lunchdags för henne så gick vi direkt till restaurangen. Stefan och jag delade på en portion kåldolmar. Det var ju inte så länge sedan vi åt frukosten. När vi satt där kom mammas granne på hotellet. En kvinna i mammas ålder från Gotland. Hon kände sig ensam och frågade om hon fick sitta hos oss. Vi satt och pratade en stund innan vi åkte upp på mammas rum. Jag hjälpte henne att tvätta håret och locka det med lockborsten. Sen lånade vi en rullstol och tog oss genom hela sjukhuset och bort till akuten. Mamma hade fått en faktura från akuten! Det har aldrig hänt tidigare. Jag har hört att man inte får någon räkning när man läggs in. Nu hade mamma frikort och slapp betala. Så vi lämnade tillbaka räkningen och gick tillbaka till patienthotellet. Vi tog en fika och sedan åkte mamma och jag upp medan Stefan följde med grannkvinnan och visade hur hon skulle gå till huvudentren. 
Sen var det dags att åka hem. Vi stannade till på Maxi och handlade. Sen köpte vi med oss sushi hem. 
På kvällen förberedde jag inför måndagens "syjunta". 
Jag gjorde en gryta och bakade en kaka. 

Gången från hotellets restaurang och in mot sjukhuset går första biten genom berget. 


Det är hotell för BB också. Därför finns det fina bilder på bebisar i kulvertarna. 


Mammas rum.


Nytvättad och fixad i håret. Piggare än på länge om än uttråkad. 

Det här att mamma fick flytta till patienthotellet var rätt konstigt. Enligt sköterskan som var med på mötet med biståndshandläggaren så fick hon inte resa sig upp utan tillsyn pga risken att falla. Sedan tjatar dom hål i huvudet på henne med frågor om det inte finns någon anhörig som kan ta hand om och ansvara för hennes säkerhet under helgen. Sedan skickar dom henne till patienthotellet. Där har hon ingen tillsyn alls. Hon får mat och städning men larma får hon bara göra om det är absolut nödvändigt. Det svänger snabbt i vården. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback