I veckan

Har inte mycket hänt. Vi väntade på svar från kommunen. Det skulle komma på onsdagen. Och det gjorde det. Nej till korttids. Nej till boende. Ja till hemtjänst. Ja, vad hade vi trott. Mamma bad biståndshandläggaren vända sig till mig med svaret men de ringde när hon låg och sov. Hon blev liksom tagen på sängen och skulle då bestämma hur många ggr de skulle komma. 4 svarade hon. Inte så bra. Hon skulle få stanna kvar på sjukhuset till måndag då de ska kunna få till hemtjänstbiten. Mamma blev otroligt besviken och ville åka hem direkt. Efter viss övertalning blev hon kvar. 
På tjugonda knut åkte julen ut på jobbet. Jag plockade ner alla ljusstakar och stjärnor. Förutom det så är det bokslutstid och en massa avstämningar, avslut och rapporter som ska iväg. Dessutom i ett nytt program som jag inte alls är vän med ännu. Tillsammans med allt strul runt mamma så blir man rätt slut på kvällarna. 



Det har inte blivit så mycket träning för mig i januari men i onsdags kväll kom vi ändå ut på en PW  kvällen. Det varnades för halka men det var ingen fara. Mycket av den snö som vräkte ner i måndags började smälta. Det har blivit slabbigt, isigt och knöggligt på småvägar och trottoarer. Tittade på Sveriges Mästerkock.
Igår efter jobbet åkte Stefan och jag och hälsade på mamma. Hon var betydligt piggare än tidigare. Vi gick till dagrummet och fikade. När vi sitter där kommer en man i nedre medelåldern. Han tar något att dricka och börjar sedan pilla med det lilla kassaskrin som anhöriga lägger kaffepengar i. Plötsligt upptäcker jag att han har en sedel i handen. Sen vrider han lite på låset och går därifrån. Förmodligen snodde han en tjuga som låg där i. Det kan inte ha varit någon större sedel, kaffet kostar 5 kr/person. Tyvärr var jag för feg och inte 100% säker på vad han gjorde så vi sade bara till personalen att skrinet var öppet. Han kom ytterligare en gång men vände då han såg att en ur personalen stod där. 
Mamma var irriterad på en sköterska som tjatade och frågade om hon verkligen inte hade någon anhörig som kunde ta hand om henne i helgen. Vi har sagt ifrån. Jag vågar inte ta det ansvaret. Jag skulle inte få en blund i ögonen om hon skulle sova här. Jag skulle ligga och lyssna hela nätterna. 
Efter någon timma blev mamma yr och ville gå tillbaka till sin säng. Vi sa hej då och åkte hem igen. Sedan blev det Sveriges Mästerkock och Rakt in i hjärtat innan jag stupade i säng. 

Mamma i allt för stora sjukhuskläder. 
Alla kläder som finns är för 90 kg och hon väger högst 50. Fortfarande blåmärken i ansiktet efter fallet före jul. 







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback