Veckan rullar på

Måndag, tisdag hände inte mycket. Snön vräkte ner hela dygnen. I måndags kväll fick motionen bli snöskottning. Det hade kommit nästan 2 dm nysnö. Den var i och för sig lätt att skotta. 
I tisdags blev det pw/jogging efter jobbet. 
På onsdagen åkte jag till mamma efter jobbet. Även Eva var där och hade lagat middag som jag bjöds på. Fylld ugnstekt lax med ugnsstekta rotsaker. Gott. Till kaffet gjorde hon stekt banan med lite glass till. 
Vi diskuterade hemtjänsten. Mamma hade fått veta att hon bara skulle få hjälp 2 ggr/ dygn. Promenad på onsdagen och ingen ledsagning. Inte mycket som stämde med det som vi tog upp och bestämde på mötet hos mamma måndagen innan. Nu hade antalet ggr/ dygn blivit fel så hon får 4 ggr/ dygn. Bra så. Men sedan visade det sig att hon själv ringt och sagt ifrån ledsagning för att hon lovat sin väninna att få åka med. Hon hade även ändrat vissa tider. Allt utan att säga något till oss. Känns lite jobbigt när vi kämpar för att hon ska få hjälp och så gör hon det svårare själv. Och hon är snabb med att säga att det minsann inte är hon som vill ha hemtjänst. Det är sjukhuset som kräver det för att hon ska få åka hem. Hon förlitar sig allt för mycket på oss och i synnerhet mig. 
Resten av veckan hände inget speciellt. Vi började förbereda inför fredagen då vi skulle tapetsera. Stefan har spacklat och slipat underlaget. 
Fredag morgon hade jag klipptid hos Carina kl. 9. När jag var klar åkte jag och plockade upp Stefan. Han hade lämnat sin bil hos glasmästaren. En av de bakre sidorutorna hade plötsligt splittrats. Han hade också plockat upp tapetbordet på Colorama. 
Efter en snabb fika med en en tråkig kompakt budapestbakelse satte vi igång med tapetseringen. Första våden är ju alltid bökigast. Det måste bli absolut rakt. Våd nummer två skulle vikas in i ett hörn och forsätta på nästa vägg. Tapeten var tjock och det var lite bökigt. Men vi fick till det bra. Sedan flöt det på bra. Bara avbrott för att hämta bilen och mat/fikapauser. Vi hann med nästan hela rummet innan vi gav upp för kvällen. 
Lördag morgon efter frukost körde vi på och gjorde sista biten. Sedan åkte vi för att köpa tavellister. Det blev en runda till Jysk, Bauhaus, där åt vi lunch. Pulled pork rulle, Mio och till slut Rusta där vi hittade det vi sökte. 
Hemma igen började vi diskutera golvsocklar. Jag ville inte ha de gamla som var i ett annat träslag och inte stämde i färg. Jag googlade runt och kom fram till att jag ville ha vita socklar. Det blev en ny resa till Bauhaus. Vi köpte en typ av lister som hakas på fästen som skruvas fast i väggen. Det finns ett spår i listen där man kan dölja sladdar. 
Vi hjälptes åt. Jag borrade hål i väggen och skruvade fast fästena. Stefan sågade och passade in socklarna. Det blev fint. Innan kvällen var vi helt klara med rummet. Så skönt! 

Nya och gamla tapeten


Listning på g.

Vit botten och silvriga kvistar. 

Hela helgen när vi pysslade inne var det strålande sol ute. Men den fick vi bara njuta av genom fönstret. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback