Julafton och juldagen

På julaftons förmiddag hämtade vi upp mamma vid tiotiden. Fick nästan en chock när jag fick se henne. Hon hade blåmärken runt båda ögonen. Hon såg för eländig ut.



Vi åkte ut till minneslunden där vi tände ljus och lade dit två skinkmackor. En till pappa och en till Hasse (Mickes pappa/sandras svärfar). Det var kallt. Stefan körde nästan ända ner trots att man egentligen inte får det. Mamma behövde bata gå ett ett tiotal meter. Vi har en speciell plats där vi brukar lägga blommor och tända ljus. Det visade sig att vårt hjärta från Allhelgona fortfarande låg kvar. Vi satte ner ljusen, lade dit mackorna och mamma hade med en liten tomte som vi ställde bredvid. 



Vi åkte hem till oss och åt skinkmacka och fikade. Mamma var totalt slut. Hon hade nog inte orkat åka till Eva som det var tänkt. 
Stefan körde mamma hem. Vi gjorde oss iordning, lastade bilen och åkte ut till Fam. Ekwall-Öhlin.
Sandras mamma och hennes sambo var också där. Efter någon halvtimma kom även fam. Åström.
Vi tittade på Kalle och hans vänner. Sen var det dags att få fram maten. Precis när jag lagt upp min första tallrik knackade det på dörren. Tomten kom! Eftersom vi var mitt i maten fick han bara lämna sin säck och gå vidare. Barnen var jätteduktiga och det var nästan inget tjat alls innan julklappsutdelningen. 
Max och Melker tog sig an det enorma julklappsberget. Det tog lite tid och på slutet fick även Mathilda rycka in. Vi hade köpt presentkort på middag inkl.barnvakt till våra barn med respektive. Till Stefan hade jag köpt årets julklapp. Pulsklocka och en skjorta.
Själv fick jag en pyjamas och en grönsakssvarv (som jag önskat mig). Av fam. Öhlin fick vi en lergryta och av Åströms den fina kalendern på barnen. Vi hade köpt keyboard till Mathilda, inlines till Melker, bok och radistyrd bil till Mio. Sovsäck och kickboard till Max.



Lite senare hade vi också den tradiotionella bytesjulklappsleken. I år blev fighten om ett set med pingisracketar. Max vann den fighten till Melkers stora sorg. Det blev lite tårar. Barnen var trötta efter en lång spännande dag. Fam. Åström valde att åka hem. Jag fick en bok av Mannerström och Stefan fick en pannlampa. Vi var kvar någon timma till. Max och jag lekte med den sopbil han fått i julklapp. Strax före midnatt var vi hemma igen. 
Juldagen
Vi sov länge! 10,20. 
På eftermiddagen hämtade jag mamma. Hon var något piggare än dagen innan. Vi fikade och sedan fick mamma gå och vila. Jag gjorde rullader som vi skulle ta med till Huskvarna. Till middag provsmakade vi rulladerna och åt lite blandad julmat. 




Efter middagen körde jag en trött mamma hem. Sedan packade vi inför annandagens resa. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback