Ostpaj med kantareller

3 dl vetemjöl special med fullkorn
125 g kallt smör
2-3 msk kallt vatten

Fyllning:
300-400 g färska kantareller eller 180-240 g förvällda.
Smör till stekning
Salt, peppar
150 g riven smakrik ost
3 msk hackad gräslök
Äggstanning:
4 ägg
3 dl gräddmjölk 50/50
Salt, peppar

Blanda samman degen till pajslalet. Kavla ut och lägg i form 27 cm i diam. Låt stå i kyl minst 30 min.
Rensa kantarellerns och skär knappt hälfyen i mindre bitar. Stek i smör, sakta och peppra och spara resten till garnering.
Nagga degen och förgrädda i 10 min i 200•. Fördela kantareller och ost i pajskalet. Vispa ihop ägg och gräddmjölk, salt och peppar. Jag hade även lite kantarellfond i. Häll över fyllningen. Grädda i ugn 200• Ca 35 min. Stek resten av kantarellerna i smör. Blanda med gräslök. Garnera den färdiga pajen med blandningen.
Pajen var god men inte mer. Nästa gång ska jag nog tillsätta lök eller kanske lite bacon,


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback