Altansnickeri och Slottsbesök....

....har gått.
I tisdags åkte Stefan ut till Sandra, Nicklas och Max för att hjälpa till med snickeriet.
Jag städade färdigt här hemma och åktesedan ut dit jag med.
Max blir alldeles till sig när han ser att jag kommer. Jag blir så glad i hela kroppen. Härligt. Lite senare kom även Sandras pappa Jens och hjälpte till med snickrandet.
När vi lekt lite ville Max bada. Han och jag badade i över en timme medan gubbarna snicklrade runt oss.
Vi stannade på mat och innan vi åt hann gubbarna också ta ett bad.
En mycket mysig eftermiddag och kväll blev det.
På onsdagen fortsatte vi pyssla lite hemma innan vi åkte och hämtade upp mamma som varit och besökt pappa.
Vi åkte till Maxi där vi handlade.
Efter det åkte vi hem till oss och fikade.
Jag rensade i rabatterna, vattnade och fixade.
Sen bjöd vi mamma på middag. Italienska kotletter och kokt potatis. Jordgubbar och glass.
Torsdag förmiddag kom Stefans syster och svåger, Britt-Marie och Bosse. Jag fixade lunch: Hemmagjord potatissallad och rostbiff. Sen åkte vi till Rosersbers slott där dom hade utställning av Viktoria och Daniels bröllopspresenter. Just den utställningen var inte mycket att se, men man kan ju bli förundrad över hur mycket arbete folk lagt ner på konstiga saker. Virkade bröllopspar mm. En riktigt fin broderad linneduk i jätteformat fanns där med. Den blev jag imponerad av. Den hade en ring broderade blommor i pyttesmå korsstygn mitt på. Det måste ha tagit otroligt lång tid att brodera. Själv har jag en stor duk som jag har hållit på med i säkert 10 år och det är inga små stygn, mest stjälkstygn. Sedan har jag en julgransmatta som jag hållit på med också närmare 10 år. Vi får väl se om dom någonsin blir färdiga.
Vi gick en guidad visning i slottet också. Och det bestående minnet är väl att om det finns färgat glas mitt i en kristallkrona så är den troligen tillverkad i ryssland. En enorm sådan hängde i biblioteket på slottet. Jo sedan lärde jag mig att kung Karl XIV Johan hade en jättesmal säng för att han snabbt skulle kunna komma upp om det hände något.
Efter slottsbesöket åkte vi till Sigtuna där vi gick längs strandpromenaden bort till Våfflan.
Vid en av bryggorna fanns ett Vikingaläger. Där fick man prova på att baka tunnbröd på Vikingavis.
Stefan och Bosse ville prova på.
Här gräddas brödet som sedan åts med smör, honung och salt. Gott!
Vi erbjöds också att få åka med i Vinkingabåten, men det avböjde vi då det blåste rätt kalla vindar.
Vi gick istället bort mot Våfflan där vi köpte oss varsin glass innan vi via Stora gatan tog oss tillbaka till bilen.
Vägen hem gick via Sandra, Nicklas och Max för att Britt-Marie och Bosse skulle få se hur de bor och förstås hälsa på dem.
Max tog emot mig med glada tjut och rop igen. Gullungen.
När vi kom hem igen lagade jag mat. Lax med smör, dill och purjolök i ugnen. Potatis, romsås och sallad.
Glass och jordgubbar efteråt. Det gäller att passa på att äta jordgubba nu. Strax är det slut på säsongen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback