Vilken dag ...

Morgonen började med totalt snökaos.
In i det längsta funderade jag på att stanna hemma. Men beslöt till sist att ändå göra ett försök att ta mig till jobbet.
Stefan gick ut för att skotta och flytta sin bil så att jag skulle kunna komma ut med min.
Utanför vår häck stod en övergiven bil som någon granne fastnat med i snön.
När Stefan körde ut sin bil fastnade även han. När sedan jag körde ut och tänkte ta mig upp för den lilla, lilla backen tog det stopp. Körde med möda upp på garageinfarten för att vända och köra ner för gatan istället. Fy tusan så mycket snö det var. Det visade sig att jag var den första som körde den vägen i morse. Tur att jag har fyrhjulsdrift. Men det var lite läskigt. Det gick tungt och jag var livrädd för att fastna. Jag lyckades i alla fall ta mig till jobbet i maklig takt.
När jag parkerat på den oplogade parkeringen och öppnade bildörren hade jag snö upp till tröskeln.
När jag rundade bilen såg jag att jag lämnat konstiga spår efter mig. Gula fläckar som såg ut som matolja ungefär och lite bruna skrapfläckar. Jag tog med mig lite snö med gul fläck på för att visa killarna på verkstaden.
Dom tyckte att jag skulle köra in bilen på verkstaden så skulle dom kika under bilen och se vad det kunde vara som eventuellt läckte.
Det var bara att backa ut i de djupa spåren igen och köra runt kvarteret och in i verkstaden. När jag körde började det lukta fruktansvärt illa i bilen.
Ingen på verkstaden kunde förstå vad det var. När vi öppnade huven var det fullt med snö i motorrummet och grillen var igentäppt av snö.
Upp med bilen på en lyft och där fick den hänga tills all snö smälte. Dom hittade ingenting som läckte allt var torrt och fint. Dom misstänkte att det eventuellt kunde vara AC:n men efter provtryckning så kundedet också uteslutas. Inget fel alltså och fläckarna förblir ett mysterium. Jag hade en varm och snöfri bil att åka hem med. Inte helt fel.

När jag kom hem hade Stefan värmt en pizza som vi delade på innan han och några grannar hjälptes åt att skotta rent runt den övergivna bilen utanför oss. Ägaren kom och tillsammans lyckades dom få loss bilen och köra hem den.

Efter det gick vi ner till Sandra och hjälpte henne att påbörja renoveringen av Mathildas rum. Vi hann med att slipa tapetskarvar och spackla lite innan vi gick hem.
Om en stund går vi ner igen och målar taket och äter middag med familjen.


I morse hängde en lång böjd istapp från gatlyktan utanför oss.

Det är så mycket snö överallt. Nu får det banne mig räcka!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback