London dag ett och två.

Nästan en vecka efter att jag kom hem har jag äntligen haft tid att göra ett inlägg.
Kl 4,20 i torsdags morse för en vecka sedan larmade min telefon. Då hade jag lyckats få högst 2,5 tim sömn. Jag var urtrött men kunde inte sova. Inte för att jag hade resfeber eller så. Jag sov dåligt natten innan också och var väl övertrött.
Jag gick upp och duschade och klädde mig innan jag tog en lätt frukost. Strax före 6,30 kom taxin och hämtade mig. I den satt redan Sandra och Mathilda.
Efter att vi checkat in och lämnat våra väskor växlade vi in pund. Därefter köpte vi tidningar innan det var dags för ett sista toabesök innan vi gick ombord. Det var lång kö och vi fick springa tillbaka till gaten efteråt.
Nu var jag hungrig och såg fram emot lite frukost. Då visar det sig att frukostlådorna var slut. Det som erbjöds var en tunnbrödmacka som såg ut som en disktrasa och smakade nästan lika illa och en pappmugg med kaffe för 70 kr. Surt.
När vi landat och passerat passkontrollen var det i stort sett bara att gå till bagagebandet och lyfta av väskan. Skönt med tanke på hur lång tid det tog när vi kom till Rhodos. 1½ tim.
Vår reseledare Sandra hade bokat tågbiljetter hemifrån så det var bara att stiga på tåget mot Paddington där vi skulle bo. Inget köande.
Mathilda på tåget
Och här sitter vår superba reseledare Sandra.
Mathilda och jag på tåget
Paddington Station är enorm och med flera utgångar. Det var inte lätt att veta vart vi skulle. Det blev en liten extra omväg innan vi hittade hotellet. Novotel
Vårt rum var inte färdigt så vi fick ställa in väskorna i ett bagagerum och ge oss ut på stan ett par timmar. Först gick vi till ett snabbmatställe där vi tog en macka och kaffe innan vi tog tunnelbanan två statationer bort till Baker Street där Madame Tussaude ligger. Även dit hade Sandra förbeställt biljetter och det var bara att gå in utan att köa. Nu var det inte så mycket folk
En snabb fika innan Madame Tussaude
Mathilda och Julia Roberts
Med Lady Gaga
Och med Barack Obama
Sandra och Humphrey Bogart
Det var rätt många nya unga skådisar som jag inte hade en aning om vilka de var men det visste Mathilda.
Man börjar bli gammal.
Bäst med besöket var den 4D film vi såg. En 10 min lång film med Super Heroes med en massa effekter som var riktigt häftigt. Vattenstänk, luftpuffar och dunk i ryggen.
Efter det åkte vi tillbaka till hotellet och vilade någon timme. Jag slocknade på nolltid och vaknade av att Mathilda pussade mig på kinden.
Vårt rum. Mathilda provligger min bäddsoffa.
Vi tog tunnelbanan tillbaka in till stan och hann med att shoppa lite innan det var dags för middag på Pizza Hut.
Tillbaka på hotellet slocknade vi som små grisar.
En del av min frukost. Det var gott men ganska dyrt. 15£ och det åt jag definitivt inte för.
Efter frukosten tog vi oss till Buckingham Palace för att se vaktavlösningen. Solen strålade från en klarblå himmel där vi stod och väntade.
Även om vi inte såg så mycket så var det rätt pampigt med alla hästar och soldater med stora pälshattar.
Efter det tog vi oss upp mot Piccadilly Circus. Där fortsatte vi shoppandet.
Här tar vi en paus på ett café. Sandra och jag delade på Afternoon tea. Fast jag drack kaffe.
Mathilda åt en maffig chokladtårta
Efter det var vi på Hamleys som är en enorm leksaksaffär i flera våningar.
Vi gick runt där ett bra tag och tittade ut vad vi skulle köpa. Sedan fortsatte vi ut på stan och andra affärer igen.
Innan vi åkte tillbaka till hotellet gick vi tillbaka till Hamleys och tog det vi skulle ha. Det visade sig vara ett lyckat beslut. Nu var det plötsligt smockfullt i affären. Londonborna hade väl slutat arbetet och bestämt sig för att besöka Hamleys.
Vi tog som sagt det vi skulle ha och gick och betalade. Snabbt och enkelt. Vi valde att åka buss tillbaka till hotellet. En resa som gick i snigelfart. Londontrafiken är inte att leka med. Bilar precis överallt.
Vi handlade med oss lite gott att äta till rummet. Ost, Bröd, oliver och frukt. Vi somnade ovaggade. En del innan dom lagt ner huvudet nästan.
Dagens shopping

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback