Julstök utan julkänsla....

Fortfarande har jag ingen julkänsla alls. Kan det vara för att jag inte behöver fixa massa julmat kanske.
På min lott ligger sillsallad, ägghalvor och dricka/öl.
I söndags var det tomteparad i vårt område. Det är en tradition som pågått så länge vi bott i området. Vi flyttade hit 1977. I år deltog vi inte. Det kändes lite konstigt men Mathilda och Melker har ingått ett avtal om godisstopp till julafton och Max är så liten ännu och äter inte så mycket. Det brukar vara ganska rejäla påsar.
Nu blev det så att Melker ändå gick med i paraden tillsammans med en kompis som bor i vårt område. Mathilda och Melker kom upp och fikade med oss under tiden. Jag bakade bullar nästan hela dagen. En sats saffransbullar och en sats vanliga bullar. Snön har lagt sig. Men den är blöt och tung. Lite fint är det.
I måndags åkte jag till Mamma och Pappa för att hjälpa dem att sätta upp ett ljusdraperi på balkongen. Jag bjöds på makaronipudding till middag innan jag satte igång.
När jag skulle börja sätta upp draperierna upptäckte jag att jag missat att köpa ett startpaket. Det innebar att jag inte hade någon stickpropp att sätta i elurtaget. Det var bara att åka en sväng till Maxi igen och köpa en sådan. Jag passade på att köpa en istappslinga till vårt uterum samtidigt.
Efter lite pysslande satt sedan draperiet på plats och lös så fint.
Jag fikade och tittade på "Halv åtta hos mig" innan jag åkte hem. Stefan var i Holland så jag var ensam hemma.
Jag fixade matlåda och plockade lite. Klockan blev halv tolv innan jag kom i säng.
Igår gjorde jag något som jag aldrig gjort förrut. Jag klädde granen flera dagar före jul. Granen ska inte kläs förrän kvällen innan. Så var det under min uppväxt och så har jag alltid gjort sedan jag flyttade hemifrån. Det får bli ett undantag bara i år av olika anledningar.
Granen med änglahår på ljusen. Ett måste. Så hade vi hemma och så har jag alltid haft.
I toppen hänger min ballerina som jag köpte i London. Nu såg jag i en tidning att dom finns att köpa på Åhlens för 59 kr. Undrar vad jag betalade. Jag minns inte.
Jag skulle också sätta upp slingan jag köpt till uterummet. Det gick inte bra alls. Det var kallt, bökigt och jag fick den inte att lysa. Trots att den lös innan jag satte upp den. Stefan får titta på det när han kommer i kväll.
Jag lyckades komma isäng ganska tidigt. Somnade väl rätt fort men vaknade av att det mullrade i huset. All blöt snö som låg på taket kanade ner och rasade i backen. Tyvärr kom inte allt på en gång så med jämna mellanrum under natten har jag vaknat av rasande snö som mullrat ner från taket.
I morse såg det ut så här utanför köksfönstret. Snön från taket hänger som fetvadd över kanten.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback