Forts vecka två.....

På onsdagen åkte Stefan och jag själva iväg på förmiddagen. Vi hade tänkt ta oss till någon liten by. Vi kollade i pärmen i receptionen för att få tips.
Den första byn Sotira vi kom till var ingenting att se. Så vi valde att åka vidare mot Limasol och Lefkara.
Vägen dit gick genom ett litet samhälle som jag tror hette Liopetri.
Man kan bli galen på vägarbeten här hemma i Sverige. Oftats är det en väg i taget som grävs upp men här var "hela" byn ett enda stort vägarbete. Man blev hänvisad över åkrar med röd dammande sand/jord och fick köra upp på trottoaren och passera en stolpe där en stackars man befann sig i toppen. Helt oskyddad. Huvva



Vi valde att följa efter en liten lastbil som vi hoppades skulle hitta en bättre väg och det gjorde den ett litet tag i alla fall. Ja, ja ut kom vi i alla fall med en något dammigare bil.

Vi tog motorvägen halvvägs mot Limassol och där svängde vi in i landet en bit. Lefkara var en liten by som var nästan folktom.
Det satt några kvinnor och sydde utanför sina butiker. Ett fåtal turister och en himla massa skolungar.
Vi gick runt och tittade en liten stund men det var inte mycket att se så vi satte oss på ett kafé och tog en fika innan vi begav oss tillbaka till hotellet.




Hmmmmm......

Efter lunchen åkte vi allihop till Makronissos igen för att bada och sola.


I dag fick gubben hår på både huvud och bröst + badbyxor av sjögräs.


Jag fick begrava barnen i sand.  Fotot lånat av
Sandra


På kvällen var barnen på aktiviteter medan Sandra, Micke, Stefan och jag gick till Christoffers och åt Ttavas.
Sedan blev det minidisco igen.


Ttavas skulle vara lamm men det var slut så detta är fläskkött och grönsaker som kokat i 6 tim. Gott!

På torsdagen badade vi och solade hela förmiddagen. På eftermiddagen började det plötsligt blåsa ordentligt. Det var fortfarande soligt men blåste nästan storm. Vi gick tillbaka till rummet och vilade en stund.

Middag åt vi på rummet. Sedan som nästan alla kvällar blev det minidisco. Efter det gick vi till "vår" gamla gård där vi vet att det finns ett citronträd. Vi norpade några plus en avocado från gården intill.


En till bild lånad av Sandra

Fredag och jag har längtat hem de senaste dagarna.....
Ännu mera bad och sol....





Det började kännas rätt enformigt.
På kvällen åt vi middag hos Åströms och spelade sedan spel.

Lördagen var lite mulen men varm. Vi gick till poolen trots att solen inte sken.
Det var inte lika skönt i vattnet så det blev mest läsande på eftermiddagen kom kanske 10 droppar regn.


På kvällen åt vi mat på Fino.
God fläskfilé med potatisgratäng och rödvinssås. Gott.

Söndag och sista hela dagen. Skönt.
Efter att ha legat vid poolen ett par timmar går vi till rummet och börjar packa så smått.
På kvällen går vi och äter på Wild West som ligger på andra sidan gatan. Restaurangen har en en stor lekplats och barnen fick inte i sig så mycket mat. Det blev mest lek md andra barn.
Jag beställde Pasta Pesto och fick in en tallrik som inte riktigt överensstämde med min förväntan.
Jag klagade och sa att det inte var vad jag beställt så kyparen tog ut tallriken och bad mig förklara vad jag ville ha. Pasta och pesto gjord på basilika, olivolja, pinjenötter och parmesan! Han visade då menyn och det visade sig att jag läst dåligt. Jag hade fått det som stod i menyn. Enligt mig var det inte pasta pesto. Men, men....




Efter middagen var det dags för Ministar för Mathilda.


Här sitter hon i "Green room" och väntar på sin tur.





Ensam dansade hon till I've got a feeling. Först såg hon livrädd och gråtfärdig ut men efter en stund släppte det och hon var så himla duktig och modig. Jag var imponerad.


Mathilda och jag efter hennes uppträdande. Lånad av Sandra

Sedan gick vi tillbaka till rummen och packade färdigt.

Måndag morgon efter frukost checkade vi in vårt bagage innan vi gick till poolen för att ta ett sista dopp.
När familjen Åström checkat in och ätit av frukostbuffén gick Sandra, Stefan och jag ner till havet och tog även där ett sista dopp.

När vi checkat ut från rummen gick för att invänta bussen.
Klockan 13 lämnade vi Sunwing Sandy Bay för denna gång. Det dröjr nog ett tag innan vi återvänder. Men man ska aldrig säga aldrig....


I väntan på bussen.  Ännu en bild lånad av Sandra

Det gick snabbt och smidigt på flygplatsen och vi hann äta lite och titta i Tax Free innan det 1 timme försenat var dags att gå ombord.
Flygresan gick bra och när vi landat hämtade Sandra, Nicklas och Max oss.
Jag var lite orolig att Max skulle vara bly då vi inte setts på ett bra tag. Men det tog inte lång stund innan han sträckte sig mot mig och jag fick hålla honom.

Åh..så skönt det var att komma hem.
Vi tog en tur till Coop och handlade lite färskvaror innan det var dags att hoppa i säng. Min egen säng!

Vi har haft en solig, slapp och skön semester.

Många bad.
Mycket solande.
Mycket läsande.
Temperatur runt +30 varje dag.







Kommentarer
Postat av: Sandra

Kul att läsa dina ord om vår resa :)



Puss & kram!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback