Tillbaka från landet....

Vi har varit i väg ett par dagar för att iordningställa gäststugan hos Stefans moster och morbror. Men som vanligt hade dom redan gjort det när vi kom. Blev vi förvånade? Nej! Fönsterputsningen var dock kvar så det fixade jag mellan regnskurarna.
Stefan skurade av taket på uterummet och vi rensade bort döda grenar i fruktträden och rensade bort en massa vildvuxet runt dammen.
Två dagar räckte att vara där då K efter sin stroke är aningen lynnig. Dessutom hör hon illa och misstolkar det hon hör.
Jag märkte direkt i morse att något var galet då vi kom upp till frukosten.
När I frågade om det var problem med något fönster i gästsstugan förstod jag inte vad han menade. Men jag svarade att ett fönster kärvar och att han ju fick hjälpa mig att stänga det efter fönsterputsningen. Då frågade I varför vi skulle köpa cement? Jag såg nog ut som en fågelholk. Va? Vi skulle inte köpa någon cement. Jomen ni sa ju det sa K. Jag såg nog ännu mer förvånad ut  och förstod inte vad hon menade. Jomen vi skulle ju köpa cement för att fönstret hängde på elementet sa hon. Jag fattade ingenting.
Efter lite dividerande insåg jag att hon hört helt fel och gjort en alldeles egen tolkning av det hon hört.
Vi var och handlade på den lilla ICA butiken på dagen. Där letade jag efter ett myggnät som man kan sätta fast med kardborreband. Nu sitter det ett nät av en gammal nylongardin för fönstret. Den hänger ner över elementet vilket jag inte gillar. Ica hade inte myggnät varför vi åkte in på en bygghandel på vägen hem. Dom hade tyvärr inte heller något nät. När jag sprang in för att fråga om nätet satt Stefan och K var i bilen och han förklarade vad jag skulle göra. Detta missuppfattade hon alltså rejält.
Det visade sig att hon ältat det vid sänggåendet och hade inte kunnat sova. Så dumt.
När vi rett ut begreppen tinade hon upp. Men för mig blir det inte samma sak igen. Jag tycker det är oerhört jobbigt när hon blir så. Fast jag vet att det beror på stroken så blir jag illa berörd. Hon mår säkert inte heller så bra efteråt. Vi tycker att det är skönt att få åka hem då.
Vi åkte efter frukosten och tog vägen över Mauritsberg där vi åt god fisk och skaldjurssoppa på det lilla slottet. Sedan hade vi tänkt ta färjan över till Vikbolandet men den var inställd.
I nyköping stannade vi till vid Pål Jungs Hages köpcentrum där vi handlade några småsaker på Karlssons och lite mat på City Gross. Man kan inte säga att det var trängsel i butikerna direkt. I gallerian såg vi väl 2-3 kunder förutom oss.
I kväll har vi tagit det ganska lugnt och ätit kycklingsallad till middag.
Vår andra semesterdag är till ända. Nu har vi bara tre kvar den här semesteromgången.


Stefan och I har sågat upp lite gammalt virke.


Kvigor i hagen intill.


Stefan skurar taket på uterummet.


Stefan bjuder kvigorna på vatten.




Dit ska vi!









Mauritzbergs slott är vackert beläget vid Bråviken.

Vi var här för några år sedan och åt då en otroligt god fisksoppa. När vi såg att dom även nu hade fisksoppa beställde vi den. Det var inte samma typ av soppa. Den var god men inte alls lika god som den första vi åt.




Kommentarer
Postat av: Sandra

Välkommen hem :)

Trist att det inte känns som förr, men var sak har väl sin tid eller vad man ska säga...



Kram kram!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback