Semestervecka 1, Gotland, del 1

Vår första semestervecka tillbringade vi i Visby på Gotland. Vår absolut första resa dit. Ingen av oss har varit där tidigare.

Mina intryck av Visby är att det är:
Otroligt vackert
Mycket större än jag trott
Väldigt facinerande historiskt

Dit vill jag jättegärna åka igen.

Vi bodde ca 1 km från Östercentrum på
Volontärgatans Lägenhetshotell. Perfekt läge. Lagom långt från det stök och den fylla som rådde i Visby under den veckan. Tyvärr hade vi grannar som förpestade våra kvällar genom att spela enformig och dunkande Housemusik jättehögt. Den balkong vi hade kunde vi inte utnyttja alls. Det var bara att bomma igen dörren och vänta på att det blev dags för grabbarna att gå ut. Som tur var gick dom ut senast kl 22.

Vi flög ner från Arlanda i måndags eftermiddag. Nyckeln skulle hämtas vid färjehamnen så vi tog flygbussen dit.
Därifrån var det en kvarts gångväg till lägenheterna enligt tjejen i receptionen. Vi började trava iväg i hettan. Vi gick och gick och gick fel. Det tog oss minst dubbelt så lång tid att hitta fram och då var vi dygsura av svett, jättetrötta och fikasugna. Det var bara att ta sig till en butik och handla. Det var drygt 1 - 1½ km till Maxi.
Väl tillbaka till lägenheten var vi helt slut. Efter mat och lite tv-tittande somnade vi på två röda.

Tisdag morgon gick vi runt och tittade lite innanför stadsmuren innan vi gick och hyrde cyklar på Visby hyrcykel. Enligt deras hemsida kunde dom ge tips på cykelturer med sevärdheter, små kaféer och matställen mm. Det stämde inte riktigt. Killen som vi hyrde av visste ingenting om det och det fanns ingen annan där än han.
Vi bestämde oss i alla fall för att cykla norrut från visby. Vi cyklade hem till lägenheten och hämtade badkläder, cykelhjälmar och vatten. Sedan påbörjade vi turen.
Vi cyklade längs stranden men hittade ingen stans där det såg inbjudande ut att bada. Det var stenigt, massor av tång och luktade rutten tång. Vi cyklade vidare tills vi kom till Krusmyntagården. Där stannade vi och vilade och köpte lite kryddor. Vi cyklade vidare tills vi kom till Lummelundagrottan. Där gick vi en guidad visning. Intressant men tyvärr en ganska dålig guide. Han var väldigt ung och förmodligen alldeles ny. Han stakade sig och sade fel hela tiden. Men någonstans måste han ju börja.

Vi vände tillbaka mot Visby i motvind och med många backar. Det kändes i benen. Ungefär halvvägs stannade vi och fikade. Vi gick också in på en loppis och köpte två äggkoppar då det saknades i lägenheten.

Väl tillbaka i lägenheten var vi ganska trötta efter ca 3 mils cyklande i värmen. Vi lagade mat själva och tittade lite på TV innan vi somnade ovaggade för andra kvällen i rad.

Där bodde vi!

Hmmm...Polishuset i Visby är inte blått som Mari Jungstedt skriver i sina böcker. Det är vitt!
Vi såg massor av Knutas kollegor under dom dagar vi var här. Det var ju Stockholmsvecka.

Österport

Restaurang som för tankarna till sydligare länder.

S:ta Katarina

Våra 7-växlade hyrcyklar.

Vackert! Men vi ville inte bada här. Det var någon röd sörja på botten och det luktade ruttet.

På Krusmyntagården visades en kanon upp. Det var en kopia på en kanon som hittats vid ett vrak strax utanför Visby

Här visar guiden oss hur man laddade en sådan kanon.

Krusmyntagårdens trädgård. Här kostade det att gå ut så det struntade vi och alla andra (verkade det som) i att göra.

Vår unga guide i Lummelundagrottan berättar att de tre pojkar som 1948 upptäckte grottan inte gick in genom denna dörr. Hålet dom kröp igenom låg ca 100 m åt vänster.

Stefan på väg in i grottan. Det var KALLT! Vi hade bara shorts och kortärmat.

Stalktiter. Den i mitten sas vara Tors hörntand.

Killarna som upptäckte grottan pressade sig igenom utrymmen som var 20 cm.
Fy tusan. Mät upp det och se hur smalt det är. Det fanns en anordning på museet där man kunde prova att ta sig igenom både stående och ålandet. Jag kom inte igenom.