Torsdag och ledig dag

På förmiddagen åkte Stefan med Sandra och barnen för att köpa en ny kyl till dem. Jag passade på att åka iväg och handla mina bytesjulklappar.
For runt som en tok utan att hitta något roligt.
Jag skulle ha två klappar för totalt minst 100 kr.
Det blev till slut en Löjliga familjenkortlek och en badkudde.

Jag köpte en julblomma till vår granne Eskil som varit så himla gullig och både klippt vårt gräs och skottat vår uppfart under året.

När jag kom hem åt vi lite risifrutti och macka innan vi satte fart med städning.

Kl. 14 var vi bjudna till mamma och pappa. Eva och Thord skulle också komma.

Vi bjöds på rullader med kantarellsås. Gott.
Eva och jag tog en tur till centrum där hon skulle utnyttja ett presentkort på Catouche. Det slutade med att även jag köpte en ny bh.

När v kom tillbaka till mamma och pappa hade även Sandra, Mathilda och Melker kommit dit. Dom skulle överlämna den årliga almanackan med bilder på barnen. Vi fikade innan det var dags att åka hemåt och fortsätta julstöket.

Jag gjorde en Jansson


Bild lånad från Wikipedia

Skala potatis. Skär potatisen i tunna strimlor.

Skala löken och skär i tunna strimlor. Bryn löken i smör i stekpanna

Smörj en ugnssäker form. Varva potatis, lök, ansjovis i formen, avsluta med potatis överst.

Häll över ansjovisspad och det mesta av grädden. Resten slås på när det återstår 10 min i ugnen. Strö över ströbrödet.

Lägg några klickar av smöret ovanpå.

Ställ in mitt i ugnen i 225 grader ca 1 timme.

Jag klädde granen som Stefan tagit in tidigare på dagen och satt i fot.

Vi spelade Bingolotto. En "tradition" vi haft de senaste åren. Vi spelar aldrig det annars. Som vanligt vann vi ingenting.

Under hela kvällen stökade vi med en massa pyssel. Slog in de sista julklapparna och julpyntade.

Det blev en även nu en sen kväll.

 

Pappa med lite glögg.

Vår julgran.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback