Gotland del 2

På onsdagen valde vi att cykla söderut från Visby. Vi tänkte ta oss till Kneippbyn där vi hoppades kunna ta oss ett dopp.
Det var tunga ben som trampade iväg, gårdagens mil kändes i både ben och rumpa.
Kneippbyn ligger bara ett par kilometer bort och det gick ganska snabbt att cykla dit.
När vi parkerat cyklarna letade vi oss ner mot havet för att bada. Men tji fick vi det var inte ett dugg badvänligt där. Badlandet tog 225 kr/person i inträde. Det var lite väl häftigt om man som vi bara ville doppa sig lite. Vi bestämde oss för att cykla tillbaka till Visby och titta runt lite där i stället.
På tillbakavägen stannade vi på ett mysigt ställe som hette LEVA. Där drack vi kaffe och åt vansinnigt goda bullar.
Efter fikat tittade vi runt lite i verkstäder och butiker innan vi cyklade vidare.

När vi kom tillbaka till Visby cyklade vi runt längs muren en stund. Vi klättrade upp i torn, slappade i Almedalen och åt glass.
Sedan cyklade vi tillbaka till hotellet via Ica Supermarket, där vi köpte grillad kyckling för 10 kr. Vi åt lunch och tog sedan en middagslur.
På kvällen gick vi ner på stan. Vi strosade runt lite och tittade på folk innan vi gick till en restaurang och åt middag.
Vi åt jättegott vitlöksbröd och tzatziki till förrätt. Sedan åt jag lammkotletter med god sås och Stefan åt lammfilé.
Lamm måste man väl äta när man är på Gotland.

Vitlöksbröd och tzatziki

Lammkotletter

Efter maten strosade vi omkring en stund till innan vi begav oss hemåt.

Torsdag morgon klev vi upp ganska tidigt för att hinna äta frukost i lugn och ro innan vi återlämnade cyklarna och istället hämtade en hyrbil som vi bokat.

Vi åkte till hotellet och hämtade våra badkläder, lite frukt och vattenflaskorna. Sedan begav vi oss upp mot Fårösund och färjan över till Fårö.
Vi trodde att vi skulle kunna ta första bästa färja men vi fick vänta i 1 timma innan vi kunde köra ombord. Det var liksom fler än vi som tänt ta sig till Fårö just den dagen.

Även Fårö var ju mycket mer bebyggt än vad jag trodde. Det fanns massor av restauranger och små butiker.
Vi tog oss till Digerhuvud på nordvästra sidan av ön. Där finns det mängder av Raukar. Så mäktigt!
Från Släthällar och norrut finns hundratals raukar på det 3,5 km långa och 50 meter breda raukfältet. Vågorna och vinden har skapat raukar som är upp till åtta meter höga.

Bara en bit ut i vattnet slutar kalkstenspallen i en brant klint där det blir 50-60 meter djupt. Där stod några och fiskade torsk direkt från land.
Efter raukarna tog vi oss till Hembageriet/kaféet
Sylvis döttrar. Där åt vi god Saffrans pannkaka med salmbärssylt och grädde. Även det ett måste när man är på Gotland.

Vi åkte vidare ner mot Fårö fyr. Men den stod på privat mark och där kom vi inte in. Vi förstod inte varför det var så himla många bilar på parkeringen men inga människor i närheten. Vi mötte bara ett annat par. Senare fick vi veta att det ligger ett nakenbad i närheten.

Vi åkte vidare till Sudersand där vi äntligen fick ta oss ett dopp i havet. Sudersand var nästan som en strand på Cypern. Jättefin sand och kritsallklart vatten. Dock inte lika varmt. Men det var riktigt skönt att svalka av sig.
Vi lade oss en stund på stranden och jag tror minsann att vi slumrade till en stund.
Efter badet tog vi oss tillbaka ner till färjan. Nu gick det lite snabbare att ta sig över. Vi kom med färja nummer två.

Kosan ställdes mot Furillen. Vi har precis läst Mari Jungstedts senaste bok, Den farliga leken, som utspelar sig bl.a. där.
Det var ett mycket märkligt ställe. Lite spöklikt och overkligt. Kalt och kalkdammigt.
Vi hittade hotellet Fabriken och den husvagn som pryder omslaget på boken. Vi åkte och letade lite efter eremitkojorna där ett mord begicks men vi hittade inte dom.

På vägen hem stannade vi på Ica Maxi och handlade middagsmat. Kvällen tillbringade vi på hotellet.

Där ute ligger en Lyxkryssare som tillhör en stenrik ryss. Enligt den taxichaufför som körde oss till flyget så hade ägaren beordrat ner två taxibilar som skulle stå beredda i hamnen under tiden kryssaren var där. Men dom hade visst inte fått en enda körning.

Den badovänliga stranden vid Kneippbyn.

Minigolf i Kneippbyn

Mot Visby igen.

Stefan kommer med kaffe på kafét LEVA

Gårdsbutiken

Tillbaka vid ringmuren.

Man kan fota hur mycket som helst i Visby

Och så lite raukar...

Fårö fyr

En rauk som bildar en tunnel.

Här blev det lite lunch.

Strömmingsmacka. Gott!

Furillen....

Där bakom tallarna ligger hotellet Fabriken.