Fredag-lördag

I går efter jobbet åkte jag hem och inväntade Sandra och barnen. Vi skulle gå på kafé. Det blev Tant Brun i Sigtuna. Ett litet, litet, trångt men mysigt kafé i ett mycket gammalt och mycket snett hus. Det var trångt när vi kom men som tur var fanns det ett bord längst in i lokalen.
Dagen till ära serverades spökbakelse. Varm choklad och spökbakelser till barnen och kaffe och spökbakelser till Sandra och mig.


Melker satte gaffeln i den vita marsipanen eller vad det var. Lyfte av allt och sa:
Kan någon skära spökets lakan?
Ja, skar det i bitar och det var väldigt kladdigt och segt.
Som tur var så var dom inte så stora, för dom var väldigt söta.
Efter fikat gick vi ut på stora gatan och jag letade rätt på apoteket för att hämta min medicin medan barnen och Sandra gick in i en leksaksaffär.
Sedan gick vi ner till parken intill Tant Brun och barnen lekte lite innan vi åkte hemåt igen.
Vi skiljdes åt och jag gick hem och åt middag i min ensamhet. Jag gillar att vara ensam. Det bor nog en liten eremit i mig. Strax för åtta kom Stefan hem från sin tur ner till Nice där han arbetat ett par dagar.
Vi åt lite ost och kex och drack ett glas vin till. Klockan tio var det god natt för mig som vanligt på fredagar.

En pumpa som stod utanför Tant Brun. Barnen ger pumpan öron.


Tack tant Brun för fikat.


Barnen leker på den lilla scenen i parken bredvid Tant Brun.

Melker har varit sjuk några dagar. Och ser han inte lite röd ut i halsen fortfarande?

I morse vaknade jag tidigt. Låg en lång stund och funderade över vad klockan kunde vara. Det började ljusna något. I sängen bredvid snarkades det högt och ljudligt. Jag gick upp på toa och kollade samtidigt på klockan. Halv sju. Halv sju! Lördag morgon. Ledig! Jag är pigg. Halv sju! Skulle jag gå och lägga mig eller gå och fixa frukost? Det blev det senare. Lägger man sig igen blir man bara tröttare.
När jag nästan ätit klart kom även Stefan upp.
Vi satt ett bra tag vid frukostbordet innan vi satte fart med städning.

Vid elvatiden drog vi iväg till Ulriksdal. Det var lite marknad i slottsparken. Men det var verkligen lite! Mest var det loppis och det var vi ju på förra helgen så vi gick bara ett snabbt varv och gick därefter upp till Handelsträdgården för att fika. Tänkte köpa lite nya blommor till köksfönstret bl.a. Just nu verkar det som om det är en mellanperiod för det fanns i stort sett bara cyklamen. Vi tog två stycken. Dom får stå tills det är dags för julblommor.
Vi tog en fika i deras mysiga kafé. Det var vi och Carl Bildt med sällskap. Ja också några till förståss.
Vi tog en macka med salami och brieost (som vanligt) och en citron/marängpaj och delade på. Tyvärr hade dom bytt kaffesort och det var superäckligt.
Efter Ulriksdal åkte vi till Stinsens köpcentrum. Jag ville till Panduro och Stefan ville till Clas Olsson.
Jag köpte några pysselpåsar med julgrejor. Tänkte att vi skulle pyssla lite på nästa "syjunta". Det är kanske das att göra något annat än bara snacka och äta.
Vi kollade runt lite, men handlade inget mer, innan vi drog hemåt igen för att slutföra städningen.




Vi hittade en mycket märklig citrusväxt.

Jag har aldrig sett något liknande.

Mycket mumsigt att välja på i kaféet.

Den här kanske?

Den här blev det alltså. Gott, men det var tur att vi delade för det blir mäktigt.

I en hylla i butiken dansade dessa frodiga damer.

Choklad med whiskeysmak. Ja, jag säger då det.


Jag älskar att gå runt här och titta på allt fint.






Kommentarer
Postat av: Jenny

Vilka fina foton! Gillar spökbakelsen.. var den lika god som läskig??

Ser ut som att du haft en mysig helg så här långt. Hoppas den fortsätter lika bra för er. KRAM Jenny

Postat av: Marianne

Den var nog läskigare än god faktiskt. Ja helgen har varit bar så här långt. Hoppas din helg också är och blir bra.

Kram, kram

2009-10-31 @ 22:09:17
Postat av: Elisabet

Det ser ut som ett café helt i min smak .-)



Bäva månde byxorna!

2009-11-02 @ 06:20:26
URL: http://www.cikoiriatva.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback