Bisarr vecka

För en dryg vecka sedan fick vi ju besked om att svärmor somnat in. Veckan efter det har varit minst sagt bisarr, jobbig och omtumlande. Eftersom vi ju bor så långt ifrån svärmor och Stefan ska ut på en längre resa så var det nödvändigt att ta tag i allt på en gång.
Svärmor var fyllda 90, ville inte alls leva längre. Det har hon sagt i flera år nu. Hon fick somna in hemma mitt under Bingo Lotto. Bättre kunde det inte bli för henne.
Vår relation till henne har inte alltid varit så lätt. Speciellt inte efter att det avslöjats att Stefan är adopterad. Att resonera, eller förklara något för henne var i stort sett omöjligt. Hon ville inte lyssna, blev agressiv och tyckte mest att det var hon som blev lidande. Hon hade en del goda sidor också så klart. Ömmade för dem som hade det svårt (det har vi förstått nu av hennes grannar). Hon var den enda person som jag verkligen skällt ut någon gång.
Nu känns det sorgligt att vi dom sista åren hade så svårt att komma överens med henne. Det gällde inte bara mig och min familj utan även hennes syster och svåger. Hon hade ett sätt som tyvärr sköt bort oss till hennes syster i stället. Hon led nog väldigt mycket av det själv.
Hon har inte alltid varit så, hon har verkligen tagit väl hand om och älskat Stefan och han har haft en bra och fin barndom.

Vår vecka började ju med att ta kontakt med Fonus och påbörja planeringen av begravningen. 
När vi började rensa lite smått i lägenheten insåg jag att vi hade ett gigantiskt jobb framför oss. Vi hade tänkt åka ner tillsammans med barnen på lördagen och tömma så mycket vi kunde. Men det skulle aldrig räcka med en dag. Jag ringde Sandra och vi bestämde att hon och jag skulle åka ner redan på fredagen och börja.
Vi kom iväg hemifrån kl 7 i fredags morse. Vi var på plats vid 10-tiden och påbörjade direkt rensning av köket.
Vi sorterade i två "högar", det vi själva ville ta hand om och det som skulle skänkas till Hjärta till Hjärta.
Det mesta måste diskas. Svärmors syn var inte den bästa dom sista åren och mycket var dåligt diskat.
Vi höll på i tre timmar innan vi var tvungna att flytta bilen. Vi passade på att åka tvärs över stora vägen till IKEA där vi åt lunch och sedan köpte flera flyttkartonger och papperskassar. Efter ytterligare tre timmars sorterande och diskande bröt vi för att åka till hotellet och checka in. Upp med väskorna på rummet och sedan tillbaka till lägenheten. Vid niotiden gav vi upp och åkte tillbaka till hotellet.
Vi åt en lätt middag bestående av hamburgertallrik och jag tog ett glas rött medan Sandra drack öl.
Tillbaka på rummet lade Sandra ut bilder på Blocket på de möbler som vi inte kunde ta hand om själva.
Sedan slocknade jag snabbt. Sov gott i stort sett hela natten.

Vi var tillbaka i vid svärmors lägenhet strax före tio. Samtidigt som vi skulle gå in genom porten kom svärmors syster och svåger från Huskvarna. Hon är nu den ende levande i deras syskonskara och hon var såklart väldigt ledsen.
En stund senare kom även Stefan och Nicklas. Vi fikade och Stefan läste upp de papper vi hittat med svärmors sista vilja. Det blev mycket känslor där runt bordet.
Sedan var det bara att sätta fart med rensandet igen. Nicklas och Stefan körde i väg flera kartonger till Hjärta till Hjärta, körde iväg en soffa som vi lagt ut på Blocket kvällen innan. Svärmors syster plockade ut en del kläder som hon ville ha och packade resten i kartonger till H till H. Det kom en tjej och köpte ett vitrinskåp, matbord och fyra stolar i Gustaviansk stil. Hon tog även med en gammal spegel och två takplafonder. Skönt att vi kunde bli av med dom stora möblerna som vi inte ville behålla.
Lunch i Ikanohuset och inköp av ytterligare flyttkartonger och papperspåsar på IKEA.
Syster och svåger åkte hem till Huskvarna igen och Stefan och Nicklas packade in så mycket det gick av det vi skulle ta hem i bil och släpvagn. Nicklas åkte tillbaka hem medan Stefan ringde och bokade rum till oss på Scandic igen. Vi fortsatte rensandet och packandet till 21 innan vi åkte till hotellet. Vi åt en lätt middag igen. Sandra och jag åt räkmackor nu med ett glas vitt för mig. Stefan åt hamburgartallriken och drack en öl. Sandra lade ut sängarna på Blocket. Bortskänkes. Inga samtal före klockan åtta.
Natten blev jobbig. Jag vaknade vid tretiden av att min mage sade ifrån. Sprang fyra fem gånger på toa. Hade värk och bubblig. Jag har stressmage och nu blev det lite för mycket för mig. Stefan vaknade också och vi låg och vände och vred oss i över en timme innan vi till slut somnade om.
Jag var oerhört trött när mobilen larmade på morgonen. Stefan slog igång sin mobil och redan hade några sms:at om sängarna.
Efter frukost var det bara att åka tillbaka till lägenheten.
Stefan kontaktade två granndamer som svärmor hade skrivit att dom skulle få ta kläder efter henne. Dom kom och tog några plagg var och Stefan gav dem även några minnessaker. Dom blev så tacksamma och talade om hur snäll svärmor varit. Lite senare kom en dam som fått erbjudande om att ta över lägenheten. Tiden rann iväg och jag kände bara kaos.
Men vår älskade klippa Sandra tog tag i och organiserade arbetet och vi började så smått se ett slut på arbetet.
Vi hade tänkt att vi skulle kunna åka hemåt vid lunchmen vi hann inte riktigt. Strax innan vi skulle åka kom en man som ville ha sängarna. Han tog med allt som fanns i sovrummet. Skönt att vi slapp göra oss av med det själva.
När han packat in i hissen lägger den av. Den ville inte. Där stod han i trapphuset på fjärde våningen och hissen stod där den stod. Tur nog startade den igen efter någon kvart. Lite svettigt blev det allt.
Nu hade vi sorterat upp kartonger och säckar som Hjärta till hjärta ska hämta och ställt i vardagsrummet och det vi själva ska behålla baxade vi in i klädkammaren för senare hämtning. Nu kunde vi äntligen packa in oss i bilen och bege oss hemåt igen. Jag var så trött att jag somnade i bilen.
Senae på kvällen kom barnen med familjer för att hjälpa oss att tömma bil och släp som Nicklas kört hem dagen innan.

Det är en mycket märklig känsla att på en vecka städa undan ett helt liv. Jag kan tänka mig att en del tycker att vi varit väl snabba. Men vi har inget annat val då Stefan har en sedan länge inplanerad resa framför sig. Dessutom måste vi ut ur lägenheten om en dryg månad.

Den 20 november är det begravning.


Kaos i köket.

En mycket trött bloggerska i diskartagen.

Fika måste man ha även om bordet sålts. En flyttkartong gick också bra.


Utsikt från hotellrummet. Stångån.



Var det något min svärmor hade så var det kläder och väskor.
Klädkammaren var fullpackad. Dock var det inte så rörigt på golvet. Det har vi ställt till med.
Svärmor var känd för att alltid vara modernt klädd trots sin höga ålder. Byxbenen nerstoppade i högklackade stövlar, moderna snygga jackor och en basker snyggt nertryckt på huvudet.






Kommentarer
Postat av: Sandra

Bästaste mamma!

Så himla bra vi var! Vilket hästjobb vi gjorde...



Puss & kram på dej!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback