Oj! Kanske ett misstag...

Jag har börjat läsa Den hemlige Kocken av Mats-Eric Nilsson.
Nu är jag jättemisstänksam inför all färdigmat, mixer mm.
Vanilj vill jag helst inte äta alls. Vaniljsmaken som finns i bl.a. glass, kakor och efterrätter utvinns ur rötad gran! Hur smarrigt låter det? OCH japanska forskare har uppfunnit en metod att utvinna vanillin ur ......komockor!! Senast 2010 hoppas dom att kunna använda det i parfym och hudvårdsprodukter. Men dom TROR inte attdet kommer att kunna användas i matprodukter eftersom företagen måste ange ingredienternas ursprung. Men det är ju ingen garanti för att det inte används i mat eftersom i de innhållsförteckningar som vi som konsumenter får del av står det ju bara "aromämne" (allt enligt Mats-Eric Nilssons bok). Fy tusan.
Vad man mer kan läsa är att det som vi tror är rökt. Skinka, korvar och bacon. Oftast bara smaksatts med rökaromer. Man kan till och med på kemisk väg fejka grillränder på kött. Helt sjukt.

I går skulle jag göra en salladsdressing med hjälp av en sån där liten påse från Knorr. Örtdressing. Påsens innhåll blandas med olja och vatten. Men jag kunde inte äta den så jag slog bort det och blandade en egen dressing som jag visste vad den innehöll.
Och jag som precis börjat läsa boken....kommer jag att kunna äta någonting hädanefter. Jodå. Jag har faktiskt ätit lite, lite Carte d'Or glass som trots att förpackningen pryds av en bild av en vaniljstång inte har speciellt mycket äkta vanilj i sig. Även där har aromämnen tillsats.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback