Tung i huvudet...



...är jag idag.

I går var "syjuntedamerna" hos mig. Jag hade gjort Créme Nignon eller som vi säger på svenska, Grön ärtsoppa. Först tyckte jag att den inte smakade så mycket. I med mer vitt vin, men det hjälpte inte mycket. Jag försökte med en liten klick creme fraiche, men jag tyckte fortfarande att det inte smakade så mycket. Men det var inget att göra så där i sista minuten. Nu har jag sett att man kunde ha i några droppar tryffelolja. Det hade jag ju hemma och har inte vetat vad jag ska använda den till. Jag köpte den till en middag jag skulle göra och då gick det bara åt en matsked. Men nu vet jag om jag gör den här soppan igen så kan jag smaksätta med tryffeloljan. När jag gjort pepparrotsgrädden tyckte jag att den var menlös. När jag rev pepparroten var den så stark att jag fick tårar i ögonen men när jag blandat ner den i grädden smakade det inte mycket alls. Jag hade nog i nästan dubbla mängden mot vad receptet sade.

Till soppan serverade jag pepparrotsgrädde och strimlor av rökt kalkonkött, solrosbröd och ost.

Det blev gott till slut. Med pepparrotsgrädden i så smakade det riktigt gott.


Tyvärr vågade L inte äta så mycket soppa pga av magen, men vi andra åt desto mer. Kul att det smakade.

Kaffe och te med toscakaka och franska rån avslutade middagen. Resterna av toscan tog jag med till jobbet, till killarnas glädje. Jag ska inte äta mera sånt. Nu blir det späkning ett tag. Kärlekshandtagen börjar bli för stora och det gillar jag INTE.


När damerna gått hem laddade jag diskmaskinen och plockade undan innan jag kom i säng runt 23-tiden. Jag hade tänkt att jag skulle gå upp tidigt och börja jobba 30 min tidigare så att jag kan gå 30 min tidigare i kväll. Men när telefonen larmade ångrade jag mig och låg kvar till klockradion slog igång 6,15.


I kväll blir det Kör för Alla och det ska bli så kul trots att jag får åka ensam. Sandra är på kurs och Stefan på väg hem från Holland.


       Grön ärtsoppa
       
             (Bilden lånad från
www.arla.se)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback