Tre i veckan - v. 9

Jag döper dig


1.     Vad heter du i förnamn? vad är ditt tilltalsnamn?

2.    Är du nöjd eller skulle du vilja heta något annat?

3.    Räkna upp 5 av de namn som du tycker mest om?

Mina svar

1.    Britt Marianne. Tilltalsnamn Marianne. Britt var min mormors önskan eftersom jag var så lik min mamma som heter just Britt.


2.   Marianne är jag nöjd med. Britt är väl inte så kul. Men nej jag skulle inte vilja heta något annat. Då är det ju inte jag. Och som min mormor alltid sa: Namnet skämmer ingen, bara du inte skämmer ut namnet. Men i tonåren ville jag heta nåt tjusigare som Angeliqe eller Nathalie och liknande.


3.   Oj, namn som jag tycker mest om, det måste ju bli det som mina nära heter. Sandra, Nicklas, Mathilda, Melker och Max. Och då beror det väl mest på att det är just dom som bär namnen. Annars växlar det ju med generationer. Dom namn som barn döps till idag, typ: Märtha, Tyra, Esther, Majken och liknande hade ju gamla tanter när jag var liten. Och första gången jag hörde det på ett lite barn tyckte jag inte om det. Men nu har man vant sig och tycker att det är lite gulligt.

Däremot hette min farmor något fint som jag själv skulle kunna tänka mig att döpa ett barn till idag. Hon hette Elin Sofia Elionora.


Fler Tre i veckan kan du läsa
här


Kommentarer
Postat av: Therése

Ja, den där Maria Therése låten har man allt hört. Mamma spelade den friskt för att reta mig när jag var liten... Grrrr... =D

Din farmor hade ett väldigt vackert namn. Elionora är ett riktigt fint namn.

Postat av: Ingrid

Hejsan och tack för din kommentar hos mig! Din farmor hade verkligen vackra namn och kombinationen av dem är så bra.



/Ingrid

2009-02-23 @ 15:22:46
URL: http://stenstugu.com
Postat av: Mia

Ja men visst är Noah ett fint namn =) Tror jag kommer att döpa min son till det, den dagen man får barn =) Fin blogg förresten. /Mia.

2009-02-23 @ 16:11:12
URL: http://smultronkyzzar.blogg.se/
Postat av: Anonym

Men visst är de lite gulliga, säger jag som har både en Thyra och Esther =) Men min pappa sa att "om ni ger henne namnet "Thyra" kommer jag inte och hälsar på, det är bara gamla elaka tanter som heter så". Lite drastiskt men... han vande sig rätt snabbt. Å andra sidan heter han TRYGGVE i andra namn :0) Vackra namn din farmor hade. Kram!

2009-02-24 @ 08:34:37
Postat av: Annette

Hej Marianne.

(ett otroligt vackert namn, förresten)

Det var kloka ord av din mormor, verkligen. Din farmors namn är mycket vackra.

Åh, det finns så många fina namn så inte är det lätt att välja bara fem.

Ha det gott i veckan.

2009-02-24 @ 09:24:01
URL: http://tankarihaga.blogspot.com
Postat av: Linda

Hejsan

Marianne heter jag i andra namn efter min mamma som heter precis som du



Hoppas du haft en fin dag idag Kram Linda

2009-02-24 @ 14:51:36
URL: http://www.blogg.mustica.se
Postat av: Christina

Jag har alltid undrat varför min mammma och pappa inte döpte mig till Rebecca som det är på min födelsedag. Men idag är jag nöjd med mitt namn trots att mitt namn visst är Sveriges vanligaste.

Ha det gott

2009-02-24 @ 20:15:53
URL: http://mammastina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback