Lövsta Bruk

I helgen var Stefan, jag, grannarna E och A-M bjudna till våra gemensamma grannar L & J-O:s sommarstuga strax intill Lövsta bruk.
Jag hade ställt klockan på halv sju för att ha gott om tid att äta en låång frukost.
När jag sitter vid köksbordet hör jag ett flygplan vilket inte är speciellt anmärkningsvärt med tanke på att vi bor så nära Arlanda. Men nu var det något som gjorde att jag tittade ut då jag hörde planet. Och precis över trädtopparna i vår lekpark får jag se ett ganska stort flygplan. Men vad i h....e var det ropade jag. Samtidigt kom Stefan ut från badrummet. Han hade också reagerat på ljudet. Planet svepte bort över skogen medan vi tittade på varandra och undrade vad i hela friden dom höll på med. Det var ganska disigt ute och det regnade rätt rejält så det gick inte att se vad det var för plan, men stort var det. Medan vi funderade ser vi att planet varit bort till Arlanda och vänt och är nu på väg mot oss igen. Den här gången svepte det över vårt hustak och svängde återigen ut mot Arlanda. Stefan och jag hade gått ut på trappan för att se vad dom höll på med. När jag såg att planet var på väg mot oss igen sprang jag och hämtade kameran men den här gången flög dom något högre och en bit ifrån oss så jag lyckades aldrig få någon bild på det. Det kändes lite läskigt att ha planet cirklande på så låg höjde över vårt hus. Efter tre eller fyra var försvann det bort och vi varken såg eller hörde något mer.
I dag  mailade jag till Luftfartsverket för att höra vad det var frågan om. Deras svar:

Hej Marianne,  
Vi har mottagit ditt mail från den 21 augusti

Det var en Dc-6:a som var tillfälligt här på Arlanda och som gick VFR (visuell flygning) till Norge på lördagsmorgonen. Den hade inget fel men gjorde ett par extrasvängar norr om Märsta.

Vänliga Hälsningar Stockholm-Arlanda Airport  

 
Ett sånt här plan var det alltså.
SE-BDO Douglas DC-6, Bromma 1965 - Foto ©
Lars Söderström
Bilden hittade jag här

Det var nog en och annan som vaknade och blev rädda. Jag vet minst en!

Efter frukosten packade vi in övernattningsprylar i bilen och hämtade upp A-M och E och begav oss mot Lövsta bruk.
Efter knappt 1½ tim var vi framme.
Det regnade fortfarande rätt mycket då vi klev ur bilen.
Vi bjöds på kaffe och mackor innan vi satte oss i bilarna och åkte tillbaka till Lövsta Bruk. L som är uppvuxen i trakten visade oss runt och berättade lite om husen vi passerade. Jag tycker det är fascinerande att  tänka på att det varit ett helt litet samhälle runt bruket. Då fanns det mesta som behövdes i ett fungerande samhälle, men nu är det mesta nerlagt. Nu är det mest turistrelaterad verksamhet.
14,30 gick vi med på en visning av Herrgården. Jag tycker att det är kul att föreställa sig hur livet levdes på den tiden.
När vi gick där inne i herrgården bröt plötsligt solen igen om molnen och det började klarna upp.
När vi kom tillbaka till stugan bjöds vi på god grillad lax med potatis, romsås och sallad. Jättegott. Senare på kvällen blev det bastubad som jag dock stod över eftersom jag inte är så förtjust i den typen av värme.
Morgonen efter vaknade jag tidigt och smög upp för att gå på dass. Det var så vackert ute. Solen sken och himlen var alldeles blå. Det var så tyst ute. Egentligen ville ja inte gå in igen men klockan var bara sex. Jag smög upp och lade mig igen. Men har jag varit uppe och gjort ettan så kan man ge sig på att jag snart måste göra tvåan också. Alltså var det dags igen strax efter sju. Då hade jag hört att någon av L eller J-O varit uppe och stökat i köket. När jag kom ner satt J-O ute i solen och rökte. När jag uträttat det jag skulle gick jag in efter kameran för att försöka föreviga den vackra morgonen.
Efter frukosten åkte vi in till Lövsta Bruk igen för att gå på auktion.
Det var otroligt mycket skräp som ställs upp på borden. Man kan ju undra hur folk tänker när dom ställer upp lådor med gamla trasiga jul eller påsksaker. På ett bord stod ändå något som jag skulle kunna tänka mig att köpa. Dels tre pajformar i glas som såg helt nya ut och en helt ny don Pedrobryggare. Den senare till I & K som alltid kokar sitt kaffe i en sån.
Det tog en evinnerlig tid innan dom kom till pajformarna. När dom väl gjorde det bakades dom ihop med några nysilverfat som jag absolut inte ville ha och priset drog iväg. Så vi skippade det. Don Pedron hann vi inte vänta på.
Efter att ha ätit lunch tackade vi för oss och åkte hemåt igen.
På hemvägen stannade vi till på Fullerö handel. Det är lite roligt att gå där och titta på alla prylar. A-M & E hade inte varit där tidigare.

På kvällen var vi hos Sandra, Nicklas, Max och Ronja och åt middag med dom. Det var ett tag sedan vi träffades. Nu kunde Max sitta helt själv. Lille skruttisen som i dag blev 10 månader.





Stora gatan i Lövsta bruk.

Här är vi på vi in för att titta i kyrkan. I huset före kyrkan bodde L:s mamma en tid.


På andra sidan gatan, inne i herggårdens park står det fina klocktornet.


Kyrkan är berömd för sin fina orgel signerad Johan Niclas Cahman – värdig en domkyrka (som guiden på Herrgården sade). Med sitt originalverk från 1728 är den ett av Sveriges värdefullaste historiska instrument.


1700-tals biblioteket. På andra sidan vattent syns Barnens bruk. Ett hus där barnen kunde leka.


En gammal telefon som satt i herrgårdens kök. Det satt telefoner från alla möjlig olika tidsåldrar i dom olika rummen.




Ritrum i bilderboksbyn.


Här hittade vi också Pettsson


Söndag morgon strax efter sju. Solen strålar från en klarblå himmel. Luften känns härligt klar.
Det lilla, lilla röda huset som syns bakom det stora huset närmast kameran är dasset.


Vände jag mig om såg det ut så här. Vägen leder bara in i skogen och där fanns bara en vändplats för timmerbilar. Inga mer hus.


Stefan borstar tänderna.

Daggen ligger kvar på buskarna.


Nere vid dammen där det var auktion forsade vattnet ner till badplatsen där L lärt sig simma en gång i tiden.






Här vid den nedre kvarnen hade dom dukat upp för auktion.


Här är auktionen i full gång.
Innan auktionen startade såg vi de här paret gå och spana in vad som fanns på borden. Dom försvann dock ganska snart.

Kommentarer
Postat av: Monica Danielsson

Hej!

Jag letar efter bilder på temat auktion därför att vi gör en annons om Lövstabruk i annonsbladet. Företag här i bruket har gått samman om denna kampanj. Då hittade jag dina bilder på Agne (auktionsförättaren) och kvarnen. Kan jag "ta" en del av dem och använda i annonsen.

mvh

Monica Danielsson på Norra gatan

2011-05-23 @ 12:28:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback