Rom

Då så ska jag försöka lägga in lite bilder från vår resa till Rom.

Vi åkte mitt på dagen den 17 april. Resan gick från Stockholm/Arlanda via Frankfurt till Leonardo da Vinciflygplatsen i Rom.


Det ser inte bra ut. Regnet rinner längs flygplanets fönster. Hmmm...


Eva löser korsord och Stefan läser sportbladet.


Det här var vad man fick att äta på alla rutterna. Macka med ost eller skinka. På vägen ner drack jag rött vin och kaffe och på hemvägen kaffe och vatten. Fyra mackor totalt. Man blev rätt less på dom.


Här flyger vi över alperna som är rejält snöklädda. Regnet utanför har upphört.


Här går vi in för landning.


Här har vi kommit till Vatikanmuséet. Det regnade lätt och köerna var gigantiska. Vi valde att strunta i muséet.


Den enorma muren som omgärdar Vatikanstaten.


Här får vi en liten titt in i Påvens värld. Dit fick vi inte gå. Man måste ansöka om ett besök minst 14 dagar i förväg.




Vi följde strömmen mot St: Petersplatsen i stället. Kolla dom enorma pelarna som syns i valven. Dom var måååånga och hööööga.


Det här är bara ena halvan. På andra sidan av torget fanns en likadan pelargång. Över varje pelare i främre raden fanns en staty av ett helgon. Köerna in till S:t Peterskyrkan var gigantiska. Vi valde att stå över till en annan dag.


Kan det vara på balkongen vid pilen som Påven brukar visa sig för folket tro.


Två turistande snyggingar....haha


En låååång bil som stod parkerad utanför Castel S:t Angelo


Och där nedanför trappan vid Tibern ser man brudparet som förmodligen kom med bilen.


Såna här figurer såg man både här och där i Rom. Man får inte fotografera utan att betala för sig, men det gjorde jag ändå.


Här står ärkeängeln Michael.  Läste just att stora delar av Dan Browns bok Änglar och Demoner utspelar sig här. Det kommer jag inte ihåg. Jag har ju läst den. Synd att jag inte kom ihåg det när vi var där.


En period var det fängelse på Castel S.t Angelo

Jamen ÄR DET INTE LUSTIGT.... zappar runt lite på TV:n medan jag väntar på att en bild ska laddas upp och hamnar på Kunskapskanalen där dom precis pratar om Rom. TV-bilden fylls av bilder på Castel S.t Angelo.


Högst upp finns ett jättemysigt café. Här tog vi en öl och en pizzabit.


Två törstiga "gubbar"


Det var gott efter allt travande.


Ett av alla vapen som fanns i Castel s:t Angelo. På något vis kunde dom skjuta iväg stora kulor med den.


Kulorna var något större än fotbollar.


Här ligger ytterligare kulor på lager. Dom såg något mindre ut.


Nu har vi lämnat kastellet och regnet har börjat falla.


Mycket letande på kartan blev det. Men inte kom vi rätt alla gånger för det.


En lite annorlunda blomsterförsäljare.




Den här försäljaren stod i en dörröppning och skar bitar av en gigantisk korv.
Sedan fällde han ner en glaskåpa över den.


Nästa plats vi kom till var Palazzo Venezia vid Piazza Venezia. Här ligger även Victor Emmanuelle monumentet.
I huset har både Mussolino och Påven Pius IV huserat.
Namnet kommer av att det en gång i tiden var Venedigs Ambassad.


Man undrar ju hur dom kan få sätta upp en stor reklamskylt på en sån vacker gammal byggnad.

Oj...nu orkar jag inte mer.... Jag är inte klar med dag 1 ännu.
Jag får fortsätta i morgon....

Kommentarer
Postat av: Sandra

Vad kul att se mammsen!



Puss!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback