Tandläkarbesök

I dag var det dags för det årliga tandläkarbesöket.

Nya regler gäller sedan tandläkarreformen infördes den 1 juli.

Tandläkaren skulle räkna mina tänder. Sedan skulle hon räkna hur många av dem som inte var lagade.

Jag har 27 tänder. 4 visdomständer har tagits bort. En kindtand har jag pressat sönder under nätterna innan jag fick en bettskena. 11 av mina tänder är utan lagningar. Det tyckte tandläkaren var ett bra resultat. Jag tycker att det låter som väldigt många lagningar. Men är man som jag född på 50-talet så fick man tänderna urborrade ordentligt för minsta lilla antydan till skada i emaljen. Jag har hört att tandläkarna fick betalt för hur mycket amalgam dom stoppade in i munnen på oss. Och då kan man kanske misstänka att dom tog alla chanser. Nu vet jag ju inte säkert att det är på det viset. men faktum är att jag inte har haft ett enda hål i mina tänder sedan tonåren. Det enda lagningar som gjorts är gamla plomber som lossnat.

När jag skulle betala sa tandsköterskan att jag fick ett bidrag på 150 kr från försäkringskassan. Också nytt fr.o.m. 1 juli.
Du kan utnyttja det nu eller spara det till nästa år sa hon.
Vadå? Kommer man att få det varje år?
Ja, du får 150 kr nästa år också.
Jaha...ja men det är väl lika bra att utnyttja det nu då.
Man vågar ju inte riskera att dom ändrar reglerna nästa år och snor bidraget för mig. Lika bra att utnyttja det direkt.

695 minus 150......545 kr tack. För knappt 10 min.

Efter tandläkaren åkte jag till Coop och köpte med mig lite fikabröd för att fira mitt lilla bidrag. 76 kr och så blev det bara 74 kr över. Men smarrigt var det.


Kommentarer
Postat av: Farfar Stefan

Bra med smarrigt efter tandläkarbesök.

Men passa dig så du inte får åka tillbaka och laga

någon tand- och nu har du ju inte det bidraget på

150 kr kvar!

hälsningar från Ekenäs i Finland

2008-11-18 @ 21:15:25
Postat av: Stefan

Jag skrev från Stefan men datorn lade till Farfar av sig själv ( smart)

Får väl påpeka att jag är Morfar också så att det blir förättvist!

2008-11-18 @ 21:19:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback