Söndag och Fars dag.

                                Grattis Pappa.


Här är Pappa när han konfirmerades, någon gång  i början på 40-talet.
I dag är han 81 år och efter en stor stroke 2005 har han afasi och sitter halvsidesförlamad i rullstol.
I kväll har Stefan och jag varit hos honom och mamma med en blombukett från Eva och mig.

Tidigare idag var vi på Älvsjömässan där det var Hälsomässa och "Den goda maten" mässa.

Hälsomässan var väl inte så upphetsande. Det mesta har man ju sett förut.
Man kunde få olika typer av behandlingr men det har jag ingen lust med inför en massa mässbesökare.
Vi köpte i alla fall med oss lite mer LitoZin eller som det heter nu LitoMove. Nyponpulver som inte längre får säljas i hälsokosten. Den är för verksam och ska nu säljas på apotek. Då ändrar man bara namnet så är det tydligen OK. Konstigt, men bra tycker jag. På mig funkar den jättebra och jag slipper de onda fingertoppslederna. Vi köpte även med oss en burk physillumskal, bra för min mage.

Matmässan bestod till stora delar av vin och spritutställare. Vi började undra om det inte var någon mat alls. Men lite hittade vi till slut.
Vi provsmakade öländska kroppkakor med lingon. Hon ville hälla på gräddmjölk också men det vill jag inte ha. Jag sa att vi brukar äta med smält smör. Ja, det gör vi också sa hon men det kunde dom inte ha där.  Hos Scan provade vi  korv, köttbullar och leverpastej mm. Vi åt kall grön ärtsoppa med pepparrot  som Tv-kocken Niklas hade gjort och som var jättegod. Sedan kollade vi på en kock som gjorde sushi. Just när vi kollade gjorde han Norirullar som var jättegoda. 

Jag hjälpte Anna Maria Corozza Bildt att ta upp en burk med sylt eller något liknande som hon råkade putta ner från ett bord i sin monter. Det var imponerande vilken bra svenska hon talade, dessutom var hon mycket snyggare i verkligheten än på dom bilder jag sett i tidningarna.  

När vi gått fram och tillbaka några gånger i alla riktningar så kände vi att det räckte. För att få ut mesta möjliga av matmässan skulle vi ha tagit pendeln dit. Då hade vi kunnat köpa ett vinglas för 70 kr och provsmakat olika viner.

Från matmässan köpte vi med oss en kombinerad stekspade och stekpincett. Smart. 


 

  
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback