Härliga söndag


Vi har haft en sån där riktigt härlig söndag som jag älskar. Ja, förresten hela helgen har varit bra.

Sova tills man vaknar av sig själv. Lång härlig frukost. Sedan tog vi bilen och åkte till
Steninge Slott 
Vi parkerade bilen och tog sedan en promenad i omgivningarna. Trots att jag bott i trakten sedan 1962 har jag inte promenerat där. Slottet och stenladugården har jag besökt flera gånger däremot. Det var härligt väder om än lite kyligt.

.
Den gamla stenladugården som i dag innehåller en glashytta, restaurang, butik  och utställningslokal.


På vänstra sidan av vägen stod den här skylten som jag inte tror att jag sett förut.



På motsatta sidan stod denna skylt. Det är väl den vanligaste skylten?


Här är vi framme vid Mälaren. En underbar utflyktsplats. Hit ska vi åka flera gånger och ha med oss fika.


Utsikt över Mälaren. Enligt Stefan ligger Djupvik på andra sidan. Jag som är född utan lokalsinne har ingen aning.


Solens glitter i Mälarens vatten.


Svamp som jag inte har en aning om vad dom heter.


Frosten låg kvar där solen inte kom åt


Det här vet jag inte vad det är. Ja Stefan förståss. Men det han kikar in i. Först trodde jag att det kunde vara gravkammare eller nåt sånt. Jag tyckte att stenarna som skymtar i bildens högra kant på lite håll såg ut som döskallar. Men förmodligen har det varit någon typ av vaktkur.  


Ett monument över Axel von Fersen d.y


Klockstapel


Slottet från sjösidan


Åter till stenladugården där vi tog en macka och lättöl innan vi gick en runda i butiken och tittade på allt fint som finns för försäljning.


Ett fönster på ladugården.

Från Steninge slott åkte vi en sväng för att titta på ett alldeles nytt område som håller på att växa fram i kommunen.
Steningehöjden ligger mellan Märsta och Sigtuna och är planerad för ca 3000 invånare. Vi får väl se hur det blir nu när vi är mitt i en ekonomisk kris.

Efter vår lilla utflykt åkte vi hem och fikade innan jag satte igång och lagade mat. Många matlådor blev det. Fyra olika rätter har jag gjort. Och just nu puttrar en stor gryta med köttfärssås på spisen. Det är alltid bra att ha i frysen.


Dom här ska vi ta med till Sandra och Nicklas på Danderyd så att dom slipper äta ute. Ingenting får dom på sjukhuset. Jo, det fanns en kaffemaskin i fikarummet men annars får dom köpa allt själva.
I morgon åker vi över till dem och då ska Max få träffa farfar för första gången. Det ser vi fram emot.


Nu är min härliga helg över. Jag inser att jag är oförskämt lyckligt lottad som har det så bra.


Kommentarer
Postat av: Sandra

Vilken mysig dag ni verkar har haft!



Kram på er!

Postat av: Nicke

Vilken fin dag. Själva har vi haft Max ute och myst i 6timmar idag :), så vi har inte hunit med så mycket annat.

Vad kul att ni kommer och hälsar på i morgon!



Kramar från Nicke,Sandra och lillplutten,

2008-11-02 @ 22:49:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback