Vår cykeltur

Vikingaturen:


Klockstapeln vid Husaby Arlandi som socknen hette 1291. Kyrkan byggdes ca 100 år tidigare än så.
I den här kyrkan har mina barn döpts. Sandra och Micke gifte sig här och Mathilda och Melker döptes här.



Stefan läser om ett av landets första skolhus. byggt 1697.



En rolig skylt längs cykelleden. Några hönor såg vi dock inte.



Efter att vi cyklat förbi ett antal gårdar som jag inte fotograferat, kom vi fram till "vår" kyrka.



Genom de här kyrkoporten steg jag för många år sedan in som fröken Bengtsson och ut som Fru Ekwall.


Kort klänning var det som gällde då. Stefans vänsterarm är gipsad efter en crossvurpa.

Jag har inte besökt kyrkan sedan dess och tyckte att kyrkbacken såg så liten ut mot hur jag mindes den.
Kyrkan är från medeltiden och platsen hette då Odensharg. Det var en välkänd offerplats till asaguden Oden i förkristen tid.





Egentligen skulle vi ha besökt sonen med sambo men dom behövde sticka iväg i ett ärende, så vi stannade vid "deras" moppepub och fikade i stället. Det var riktigt skönt att sitta där på bänken en stund och äta medhavda mackor och dricka kaffe. Stefan njuter av kaffet. Något rundare och något mindre hårfager än på bilden ovan.



Det sista jag fotograferade var de här två runstenarna. Den övre är signerad av ristaren Visäte som var aktiv i området runt år 1060.

Efter detta hade vi ytterligare några kilometer hem. Sista backen (Mattebacken som vi kallar den, efter en pojke som bodde vid den när våra barn var små) är en riktig mördarbacke.Jag trodde aldrig att jag skulle orka cykla upp för den. Men det gick. Jag satt och och sa "Jag ska, jag ska, jag ska" för mig själv medan jag trampade uppför. Väl hemma belönade vi oss med glass och bär. Det var vi värda efter ca 2½ timmes cykeltur.
Riktigt roligt är det att cykla runt och titta på sin hembygd. Jag har bott i trakten sedan 1962 men har varit lite dålig på att se mig om. Det blir fler cykelturer under sommaren.

Kommentarer
Postat av: Sandra

Vad kul att se!



Kram kram!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback