Midsommar...

..firades i år i Saltis med Syster och svåger, deras barn med respektive och ett av deras barnbarn,  samt Mamma och Pappa. Det var trevligt och gott. Solen sken på oss  nästan hela dagen men det blåste ganska kraftigt emellanåt. Vi började med den traditionella sillunchen.
Jag hade gjort några rullar som jag hittat recept på i Mersmak  (Coops medlemstidning). Thailand möter Norrland (stod det). Det var i alla fall Philadelphiaost blandat med wasabi, citron, honung, svartpeppar och koriander.
Det bredde jag ut på Mjukt tunnbröd av fullkorn (skulle vara tortillabröd). Sedan skivade jag rökt lax i tunna skivor och lade på. Jag avslutade med roccolablad. Sedan rullades bröden ihop och fick ligga i kylen över natten. När vi skulle äta skar jag rullarna i skivor som var ca 1,5 cm breda. Jättegott.


Min tallrik med Sill, matjestårta, lax och färskpotatis.

Efter sillunchen gick vi tipspromenad och spelade lite spel. Kasta ring och jätteplockepinn.
Jag hade gjort jordgubbstårta till kaffet.

Vi slappade en stund i solen. Innan vi tog en liten tur runt kyrkogården. Vi gick in i kapellet och tände två ljus för våra nära och kära som inte längre finns med oss.

Sedan var det dags för middag. Grillat kött av olika slag, en potatissallad med saffran som jag gjort, grönsallad och gott bröd.

Efter det blev det jordgubbar och grädde.
Mycket mat blir det.

När klockan var halv nio började Pappa att bli trött så vi valde att åka hem. Jag hade inte druckit så jag körde.
Det blev en lugn midsommar med andra ord. Men oj, vad jag saknade mina barn och deras familjer. Dom firade på annat håll i år. Vi brukar alltid fira tillsammans och jag hoppas att det blir så nästa år igen. Och, då är vi förhoppningsvis minst en till, kanske två. Jag längtar!!

 
Syster Eva med lille P hennes senaste barnbarn. Nästa gång hoppas jag att även L och A får vara med och fira.



Somrig väg till Syster och svåger.



En otrolig Alpklematis som klättrar på deras bod. Blommorna var stora som assietter.



Övriga bilder från midsommar avstår jag från att lägga in eftersom jag inte bett deltagarna om lov.

Nu ska jag gå och börja fixa middag till mina kära barn, barnbarn och "svär"barn (mina barns respektive alltså) som kommer och äter med oss.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback