Återlämnade

..till sina föräldrar är våra små skruttisar nu. Vi tog över dom i går vid 14-tiden då deras föräldrar drog i väg till stan för att lyssna på Thåström men framförallt Kent. Sandra har varit ett stort Kentfan i massor av år nu. Efter att vi återställt ordningen någotsånär hemma hos familjen som fått nya fönster insatta, åkte vi till Maxi för att handla lite mat. På vägen hem hämtade vi pizza. Enkelt och bekvämt men kanske inte så nyttigt. Men vi ville ju festa lite vi med. Barnen åt inte mycket trots att det var deras önskemål.
Under kvällen tittade vi på Kalle i chokladfabriken. En ganska trevlig familjefilm. Mathilda berättade dock hela tiden i förväg vad som skulle hända. Men det gjorde inte så mycket.
Melker kom i säng runt 20,30. Efter att jag läst Fem små björnar och Halvan kör ambulans (eller nåt sånt) somnade han ganska snabbt.
Mathilda och jag skulle sova i TV-rummet så vi bäddade iordning och kom väl i säng efter tio. Mathilda läste två berättelser ur Godnattsagor om Anders nästan 4, av Kerstin Thorvall, för mig. Det är en gammal bok som Sandra fick som liten. Kul att vi sparat nästan alla deras gamla böcker. Mathilda har blivit otroligt duktig på att läsa. Hon läser bra och ganska fort. Det är bara när det är lite krångligare ord som hon stakar sig lite. När vi släckt lyssnade hon på en CD med Emil i Lönneberga. Hon fick låna en bärbar cd-spelare med hörlurar av oss. Jag var så rädd att hon skulle sno sladden runt halsen så jag kunde inte somna förrän hon somnat och jag kunde lirka av henne lurarna. Jag har väl sovit sisådär i natt. Det blir ju lite annat när man inte ligger i sin vanliga säng och när man inte är van vid att ha ett barn bredvid sig som låter. Dessutom pratade hon i sömnen. Mitt i natten vaknade Melker som sov med Stefan i våra sängar. Efter en flaska välling somnade han om igen. Mathilda och jag blev väckta strax före åtta. Efter frukost gjorde vi oss färdiga och åkte till Naturhistoriska Muséet. Det var Mathildas val. Vi hade tänkt åka till Barnens allsång på Skansen men det sågade hon direkt. Skansen hade hon ju varit på flera gånger redan. Hon har varit på N-h muséet också, flera gånger..men, men. Nu ville hon dit. Och jag har inte varit där sedan jag gick i skolan och det är läääänge sedan. Vi var så tidiga att dom inte öppnat ännu. Men vi behövde inte vänta så länge. Det fanns mycket spännande att titta på där. Lite rädda var dom allt för dinosarierna, men vi gick in en liten bit i alla fall. Jag blev riktigt imponerad när Mathilda sa att hon vill gå med mig in i ett mörkt rum. Jag gick en gång först och det var faktiskt lite läskigt när man inte visste vad man hade framför sig. När vi gått en gång ville Mathilda gå en gång till. Hon brukar vara rädd när det är lite mörkt så jag blev riktigt överraskad. Vi hade tänkt äta lunch på Naturhistoriska men deras restaurang var stängd för ombyggnad så vi fick nöja oss med kaffe och choklad ur en automat. Hade jag vetat det hade vi kunnat ta med matsäck. Efter ca 3 tim kände vi oss rätt nöjda och åkte hemåt. Hemma åt vi lite sen lunch innan vi gick för att återlämna barnen till deras föräldrar.
Det blev ett intensivt dygn. Men det gick jättebra. Båda barnen är ganska mormoriga just nu så det var inte helt lätt för Stefan att avlasta mig. Men nu har vi en veckas semester framför oss. Några oplanerade dagar att vila upp oss. Det ska bli skönt.



Mathilda provar om det är sant att grodan kan bli en prins om man pussar den. Det var inte sant!



Våra små skruttar får plats båda två samtidigt på grodan.


Mathilda matar hästar som genom sitt sätt att gnägga talar om om dom gillar maten eller ej.


Efter några timmar på muséet var det gott med lite förfriskningar utanför.


Melker busar med Mathilda och mig när vi tar igen oss vid monumentet som står utanför muséet.

Jag är så glad att vi har så bra kontakt med med våra små skruttar och att vi kan träffas ofta om vi vill.

Kommentarer
Postat av: Sandra

Vad kul att se bilder från er dag! Lustigt att hon ratade Skansen... hon pratade om det innan att hon hoppades på att ni kunde åka till Skansen... Tokmajan!



Skönt med semme???



Kram på dej!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback