Hemligt meddelande till Max

Hej lille skrutten. Hoppas att du mår bra idag och äter ordentligt så att du blir stor kille snart.
Tyvärr kan du ju inte äta köttbullar men om mamma får receptet kanske hon kan göra några och frysa in till dig.
Men i utbyte mot receptet så kanske jag kan få komma och snusa dig i håret någon dag. Ja, så bestämmer vi.

Receptet finns på
arlas hemsida där jag lånat bild och text:

Mammas köttbullar i all ära, men har du provat de här? Julköttbullar med kryddpeppar

Ingredienser

40 st
400 g köttfärs
3/4 dl ströbröd
1 1/2 dl vispgrädde
1 msk riven gul lök
1 ägg
1 tsk salt
1 krm malen kryddpeppar
smör till stekning

Gör så här

Blanda ströbröd med grädde. Låt det svälla 5-10 min. Blanda färsen med lök, ägg, salt och kryddpeppar. Tillsätt ströbrödsblandningen och rör tills färsen är smidig och väl blandad. Fukta händerna med kallt vatten och forma till jämna köttbullar. Stek dem några i taget, i smör. Skaka pannan så att de blir jämnt brynta. Sänk värmen när köttbullarna börjat få färg och stek tills de blir genomstekta, 5-10 min.

Jag använde matlagningsgrädde i stället för vispgrädde.
Jag hackade 1/4 gul lök jätte, jättefint istället för att riva den.
Och så bytte jag ut kryddpeppar mot vitpeppar som jag tyckte blev lite godare.
Jag gjorde dom lite mindre och fick ut ca. 60 köttbullar

ps. hälsa Mamma och Pappa
Puss från Farmor


Kommentarer
Postat av: Bim



Hej! Jag fick tips om dig av Mimmi i mymim.blogg. Hon skrev till mig att du sjunger i Caroline Af Ugglas Kör för såna som inte sjunger så bra.



Jag har tänkt att börja där nästa termin. Skulle vara jättekul om du ville berätta lite för mig. Hur länge du har gått, vad du tycker, vad som är bra och dåligt, hur många ni är, vad ni sjunger för låtar, eller annat som du skulle vilja berätta.



Om du vill svara så vore det jättekul. Skriv svar här, eller i min blogg:
www.bim.blogg.se eller till min mail: [email protected].



Tacksam för svar!

Hälsningar från Britt-Marie i Bims Blogg.

2008-12-17 @ 16:53:50
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Bim



Jag skrev svar i min egen blogg, för så brukar jag göra. Men eftersom du svarade i min, när jag skrev i din, så kopierar jag in mitt svar här också:



---> Marianne: Hej Marianne! Tack snälla du för att du svarade! Och tack för att du skrev så långt och mycket!



Jag har i många, många år velat sjunga i kör. Och ändå sen jag hörde talas om den här kören där alla får vara med, trots att man inte kan sjunga så bra, så har jag velat gå med. Men jag är ju en liten fegis, så det har inte blivit av.



Men nu har jag lovat mig själv, och andra, att det ska bli av! Jag har läst allt på hemsidan, och jag tänkte gå på båda prova-på-mötena i Stockholm i Januari.



Jag gillar Caroline. Hon är ju väldigt speciell, som du skriver. Men jag tycker att hon är skön och cool. Tycker mycket om hennes skiva med Janis Joplin-låtar.



Nu längtar jag tills det börjar! Jag vill inte hinna ångra mig och fega ur! Jag ska genomföra detta!



Tack igen för att du skrev!

Ha en trevlig kväll du också!

Hälsningar från Britt-Marie.



2008-12-17 @ 20:03:10
URL: http://bim.blogg.se/
Postat av: Sandra

Vad kul att läsa!

Jag har precis idag inspirerat en arbetskamrat att gå på prova-på-mötet i Sthlm i januari :)



Jag kan inte annat än hålla med mammsen; att gå med i kören är något av det roligaste jag gjort!



kram

2008-12-17 @ 21:13:45
URL: http://www.familjenastrom.se
Postat av: Bim

Kopierat igen från min blogg:



---> Marianne: Hej igen Marianne! Just nu så känner jag att jag absolut kommer att våga! Nu längtar jag tills att börja! Tror att det kommer att bli en höjdargrej för mig! Tack igen för att du skrev! :-D

2008-12-18 @ 17:34:37
URL: http://bim.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback