Utmaning

Den här utmaningen hittade jag hos Darkangel och Mumma 
Jag lånar den eftersom jag läser en hel del


Vilken bok läste du senast?
Skumtimmen av Johan Theorin.


Vilken bok läser du nu?
Har precis börjat på Ya-ya  flickornas väg till gudomlighet av Rebecca Wells


Är det övervägande manliga eller kvinnliga författare i din bokhylla?

Fifty fifty skulle jag tro
.

När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar, eller tänker "nu har jag kommit en fjärdedel", "en tredjedel", "hurra! hälften!" osv?
Räknar ner tror jag. Är den bra vill jag inte att den ska ta slut samtidigt som jag inte kan sluta läsa.


Hur väljer du vilka böcker du vill läsa? Ex omslag, tips från vänner, recensioner, topplistor, bloggar osv?
Väldigt olika. Radio Stockholm har bokrecensioner och låter en bok intressant går jag direkt till Adlibris och beställer. Annars försöker jag läsa på baksidan eller får tips från vänner.

.

När blir en bok för lång?
Om den är tråkig eller om det är en massa beskrivningar som inte för historien vidare. Då hoppar jag eller skummar över sidorna snabbt.
 

 Läser du lika gärna på engelska (om det är originalspråket) som på svenska?
Nej jag läser enbart på svenska.

Vilken bok blev du senast berörd/inspirerad av?
Berörd av: Böcker där barn farit illa. Men vilken var den senaste? Kan ha varit Mig äger ingen eller Svinalängorna. Lotta Thells första böcker om sin tid som missbrukare berörde mig också.

Inspirerad: Kan inte komma på någon just nu.

Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig? Isåfall, när ger du upp?
Ja, inget problem. Har jag inte kommit in i boken efter 10-15 sidor eller om jag inte tycker om "språket" lägger jag bort den.


Vilken genre är överrepresenterad i din bokhylla, och vilken finns inte alls?

Deckare.

Politik eller Poesi har jag inte i min bokhylla


Rekommendera 5 författare

John Ajvide Lindqvist, Stieg Larsson, Roslund-Hellström, Anna Jansson, Björn Hellberg mfl.


Utmanar:

Alla som vill

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback