Semestern är slut

I dag började allvaret igen. Vi har haft tre intensiva, intressanta och härliga veckor. Umgåtts med släkten och haft trevligt. Vår resa gick från Stockholm via Linköping, Motala, Vadstena, Jönköping, Gällstad, Kinna, Halmstad, Torekov, Kullens Fyr, Höganäs, Ystad, Hammenhög, Simrishamn, Brantevik, Skillinge, Ystad (igen), Stens Huvud, Kivik, Ravlunda, Kalmar och åter till Stockholm. En resa på 198 mil. 

Vår semester i bilder och en del ord.

LINKÖPING


En bamsebroms som fått sätta livet till. Två såna stora bromsar slog jag ihjäl hos I & K. 


I & K:s stuga. Nicklas, I och Stefan sitter och tar en folköl i uterummet innan det tråkiga inträffade.

Gäststugan där vi brukar husera och som vi målade i juni.

VADSTENA



Heliga Birgitta står och hälsar oss välkomna.
Vi gick en guidad vandring i Heliga Birgittas kloster och klosterkyrka.
 
Här inne i kyrkan satt prästen och tog emot nunnornas och munkarnas bikt.


Här utanför kyrkan stod nunnorna och munkarna under bikten. Enligt vår trevliga guide Harriet så fanns det ett tak över biktluckorna.


Det här ska föreställa Heliga Birgittas dotter Katarina. Hon blev den första abedissan i klostret. Hon såg jätteverklig ut.
Birgitta själv fick aldrig uppleva att klostret blev färdigt.

 

Så här bodde nunnorna. Mellanväggarna gick inte ända upp i tak och det fanns inga dörrar. Varje nunna tilldelades 2 liter öl varje dag och det var inte lättöl. Mer som vin med runt 10-11% alkoholhalt. Lite skoj fick dom förhoppningsvis.





Här är den kista som Heliga Birgittas kvarlevor  bars hem till Sverige i.
Här kan man läsa mer om Heliga Birgitta och klosterlivet i Vadstena. 
Det var riktigt intressant och jag kan rekommendera ett besök.

På väg från Vadstena (som enligt guiden utalas Vasstena av Vadstenaborna själv) stannade vi på Stubbegården för lite lätt mat. Efter maten behövde jag besöka toan. Efter avslutat besök skulle jag gå ut. Men dörren gick inte att få upp. Hur jag än försökte så var det låst. Vad skulle jag göra? Jag ville inte börja banka på dörren för att påkalla uppmärksamhet. Som tur var fanns det ett smalt fönster. Jag öppnade det för att kolla om någon satt i trädgården och som jag kunde be att dom gick och sa till personalen. Men fönstret var på gaveln av huset och där fanns inte en människa. Det var ca 2 m till marken och mot väggen stod ett gammalt järnräcke lutat. Det var bara att klättra ut. Stefan blev lite snopen när jag kom tillbaka från fel håll.  


JÖNKÖPING

Här bodde vi på ett hotell precis vid kanalen. Vi var dödströtta efter vår sömnlösa natt i Linköping så det blev slappande på hotellet hela kvällen. Jönköping besöker vi ju ganska ofta ändå eftersom I & K bor där när dom inte är i sommarstugan.
När vi checkade ut morgonen efter regnade det. Vi påbörjade resan ner mot Halmstad i hällregn.

Forts följer...

Kommentarer
Postat av: Mia

Var det på Stora Hotellet ni bodde, måntro... :-)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback