Vad ska man tro??

För ett tag sedan hörde och läste jag på en massa ställen att ett glas vin om dagen skyddade dig mot hjärt-kärlsjukdomar. I dag säger dom på radion att 1 glas vin om dagen ökar risken för bröstcancer med över 30% (tror jag det var). Vad ska man välja? Brösten går ju att ta bort men inte hjärtat. Men jag vill ju inget av det. Alltså varken ha hjärt-kärlsjukdom eller bröstcanser. Nu sa dom att risken för bröstcancer också ökar om man:
1. Fick sitt första barn sent   - jag var inte fyllda 21!
2. Har bröstcancer i släkten - inte vad jag vet. Då ska det vara väldigt långt tillbaka eller långt bort i släktledet.
3. Är lång (?!) - näpp jag är bara 1,63.
Däremot har jag ju hjärt-kärlsjukdomar, väldigt nära. Både Mamma & Pappa. Själv har jag problem med arytmier periodvis plus att jag har en förändring på EKG. Det kan enligt min läkare vara ett medfött fel men ser ut som om jag haft en infarkt eller sådan skada som idrottsmän får när dom tränat trots att dom varit sjuka. Ultraljudet motsäger infarkt och jag har aldrig haft känt något som skulle kunna tyda på infarkt. Men det behöver man ju tydligen inte heller.
Ja vem ska man tro på. Jag fortsätter nog att dricka mitt glas vin på fredag och lördag och hoppas på ett långt liv. Om inte annat blir det lite roligare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback