Sammanfattning...

.....av förra veckan och helgen.


Onsdagen avslutades med en 1½ timmes barnvakt. Melker var jättespeedad och Mathilda ville att jag skulle sitta med henne och spela. Det blev en omöjlig situation. Melker for runt hela tiden. När vi skulle fika lyckades han knäcka gångjärnet till skafferidörren så att den ramlade av. När mitt fika väl var klart hade barnen kommit på något annat att göra. Jag blev sittande med fikat en liten stund själv. Jag var lite svettig när Sandra kom hem igen.

På torsdagen var jag tillbaka på jobbet. Det var en släng av magkatarr som drabbade mig. Skönt att det inte var värre. På kvällen var det kör igen. Och det är så himla kul. Vi sjöng två nya låtar. 99 luftballons (Nenas gamla hit) och John Lennons (Happy Christmas). Nu är det uppehåll i två veckor och jag längtar redan. På kvällen röjde jag undan och täckte möblerna i vardagsrummet.


Fredag morgon kl. 7,30 kom hantverkarna som skulle byta våra vardagsrumsfönster samt ta upp en dörr ut mot vårt uterum. Det har jag tjatat om sedan vi byggde in uterummet för några år sedan.

Efter jobbet 13,30 åkte jag hem för att stämma av med dem hur långt dom hunnit mm. Men när jag kom hem var dom i väg på något ärende. Dom nya fönstren satt på plats och en dörr. Dom hade tagit bort det gamla fönstret och sågat upp teglet och satt in en altandörr i stället. Det såg inte ut att vara mycket kvar att göra. Lite lister och småpyssel bara. Jag åkte vidare till Mamma och Pappa. Pappa var inte på humör. Han sov mest och var svår att få kontakt med. Mamma och jag deltog i en tipspromenad som äldreboendets personal ordnat. En del frågor var så löjliga så att jag nästan tyckte att det var ett hån mot de boende. Men, men när vi gått rundan visade det sig att många av dem inte ens förstod hur dom skulle fylla i svarslappen. Jag trodde inte att man tappade så mycket när man blir gammal. Vi hann i alla fall gå hem och fika med Pappa innan resultaten var klara. Pappa var lite piggare och fikade med oss. En ur personalen kom och sa till när resultaten skulle redovisas. Som väntat vann Mamma. Hon är ju en av de yngre och piggare på boendet. Hon vann en Nobless chokladask.

Jag satte upp en skomakarlampa i Mammas & Pappas lilla köksfönster. Sedan gjorde jag en baconlasagne som vi åt till middag. Gott. M & P slapp sitta i matsalen som ibland kan vara riktigt stökig med arga och gapande gamlingar. Och jag slapp äta ensam. Jag åkte hem efter 18 och strax efter kom Stefan som varit i Göteborg under dagen. Vi kollade på TV, ät lite räkor och tog det lugnt.


Lördag morgon återkom hantverkarna och slutförde sitt arbete. Vi skulle ha åkt på träff med Bishoftobarnen (barn till dom som byggde upp det Etiopiska försvaret under 40-och 50-talet). Men vi hade så mycket att ta reda på att vi ställde in det. En snabb tur till Uppsala blev det innan det var dags att börja röja upp i vardagsrummet. Jag hann inte så mycket mer än att putsa och skura rent dom nya fönstren. Dom var otroligt skitiga. Undrar om dom stått i en gammal lada eller nåt innan vi fick dom. Vi gick ner en snabbis till familjen innan det var dags att fixa middag. Lugn kväll framför TV:n igen.


Söndag morgon var det bara att ta tag i eländet. Skura i princip allt. Det var damm efter tegelsågningen överallt. Jag städade inne och Stefan ute. Framåt 4-tiden var vi klara. Det blev jättebra.

Nicklas och Sandra kom och tittade. Sedan gick vi gemensamt ner till familjen för att äta söndagsmiddag. Vi fick höstgryta som var jättegod. Det var inte helt lätt att föra ett samtal. Melker verkar vara inne i någon fas i livet där allt går i 100 både fartmässigt och i decibel. Ilsken är han också. Hmmm. Jag hann i alla fall leka en liten stund med Mathilda, men även där var det svårt när Melker kom. Han vill gärna förstöra och trampa i spelet vi spelade och kastade leksaker på oss. Han har blivit en lite tyrann just nu.

Kvällen ägnades åt att stryka, stryka och stryka.


Kommentarer
Postat av: Mimmi

Tack för din hälsning.
Det slutade lyckligt, hoppas jag...
kanske så berättar jag i ett mail.
Ha en bra dag

Postat av: Marianne

Vad skönt. Ha en bra dag du med.

2007-10-23 @ 09:47:29
URL: http://marianneekwall.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback