En koltrastfamilj...

Har flyttat in i vår honungsros. Varje gång jag passerade rosen som klättrar upp på vårt uterum kom en koltrasthona farande. Jag tyckte först att det såg ut som om den kom från taket. Men sedan såg jag att hon kom ut ur själva busken. Jag gick då och kikade från insidan och mellan glaset och rosen fanns ett bo. Vi har träpersienner på insidan så hon har i lugn och ro kunnat bygga sitt bo utan att vi upptäckt det. Vi har kikat någon gång då vi vet att hon är ute ur boet (alltid från insidan och genom glasrutan för att inte störa) och nu syns små gula näbbar som gapar efter mat. Kul. Koltrasten är min favoritsångare om våren. Inget är så mycket vår som en koltrasts sång om kvällen. Hoppas att ungarna får vara ifred från andra fåglar bara.
image235
Koltrasthanne. Det är tydligen den som sjunger vackrast. Bild från Wikipedia.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback