Semestertripp...

Nu har vi varit ute på en liten tripp till Mjölby, Lammhult, Kalmar och Linköping. Åtta dagar har vi varit borta.
Vi har haft det trevligt och träffat många släktingar och sett en del nya platser.
Vi började vår resa förra fredagen (27/7) med att åka till Stefans syster och svåger i Mjölby. Där åt vi god mat och hade trevligt. På lördagen var vädret osäkert och vår tänkta resa till Visings Ö fick ställas in. Vi var där förra året och jag tog en massa fina kort som tyvärr försvann vid senaste datorhaveriet. Nu hade jag tänkt att jag skulle få ta lite nya foton men det får väl vänta till nästa år. I stället åkte vi till vi färjan till torpön vid sjön Sommen där vi fikade. Sedan åkte vi vidare till Eksjö där vi åt lunch. Vi strosade runt lite men tyvärr hade de flesta butiker mm stängt.
image311
Liten fin "gränd" i Eksjö
image312
Ett gammalt don som ingick i en konstutställning.

image313

Efter lunchen skiljdes vi åt och Stefan och jag fortsatte ner till Lammhult och
Asa Herrgård. Där hade vi bokat rum för två nätter. När vi kom dit var det en stor släktträff och restaurangen var abonnerad så någon middag kunde vi inte få. Men det visste vi om och vi hade ju ätit redan så det gjorde inget. När vi fått vårt rum gick vi runt och tittade på omgivningarna. Det var jättevackert men tyvärr lite kyligt så det var inte så skönt att vara ute. Annars hade dom en mysig brygga som man skulle kunna sitta och njuta av solnedgången. Vi hade köpt med oss lite ost, bröd och vin. Det hade varit mysigt att sitta på bryggan och smaska på det men nu fick vi sitta i TV-rummet i vår flygel och äta det. 
image314
Vi bodde i flygeln till vänster
image315
Utsikt över Asa sjön.

Dagen efter åkte vi till Huseby Bruk och slott. Där fanns hur mycket som helst att titta på. Det visste vi inte innan och nu blev vi kvar där i flera timmar. Det var olika museer, handelsbodar och naturum. Vi gick med på en guidad slottsvisning och fick höra historien om egensinniga slottsfröken Florence Stephens.  Jättekul tycker jag.
 image308
Huseby Herrgård eller slott som Frk Florence kallade det eftersom Kungen varit där.

image310
Jag tittar på det strömmande vattnet utanför kvarnen på Huseby bruk.

Efter Huseby tänkte vi åka till Växjö och titta lite, men vi kom bara till ett köpcentrum i utkanten, sedan orkade vi inte mer. Det var söndag, vi var trötta och de flesta butikerna hade hunnit stänga. Vi återvände till Asa Herrgård. Nu fick vi ha Herrgården för oss själva. Det var inga mer gäster den natten. Vi kom inte in i huvudbyggnaden men hela högra flygeln hade vi för oss själva. Kocken hade gjort iordning en smarrig sallad åt oss. Rökt röding, potatis, grön sparris, purjolök, sockerärtor och en god dressing. Till det gott bröd och vårt medhavda vin. Ljuvligt gott. 
Vi hade fått fylla i vad vi ville ha till frukost dagen efter så när vi kom dit stod ett bord dukat bara för oss. Märkligt.

Vi kom iväg ganska tidigt och åkte direkt ner till Inger i Kalmar.  När vi kom dit satt en gammal bekant hemifrån där. Hon hade haft vägarna förbi och sovit en natt hos Inger. Vi pratade lite innan det var dags för henne att åka vidare.
Vi åkte och handlade middagsmat tills Eva och Thord skulle komma. Sen tog vi en rask och lång promenad med våra stavar. Vid sextiden dök Eva & Thord upp. Vi åt god mat och drack gott vin (igen, uj uj). Sedan var det dags för en ny promenad innan det var sängdags. Det blev en hemsk natt. Jag, Eva & Thord skulle sova på uppblåsbara madrasser. Det gick inte att röra sig utan att det knarrade gnisslade och lät. Jag fick överge min madrass och ligga på kanten av Stefans säng. Eva hade lagt sig i soffan.
På tisdagen åkte vi till Himmelsberga på Öland. Ett museum byggt runt en gammal gård bl.a. Spännande.
Himmelsberga
En gård på Himmelsberga gård.
image317
Något spännande där inne? Nja, mest gamla vagnar och sånt.

image320
Mina systrar och svåger sedda genom ett ladugårdsfönster.


Efter det åkte vi till Borgholm där vi tänkt äta middag men vädret var trist och vi återvände till Kalmar i stället. Vi åt på en grekisk restaurang och gick sedan och kollade lite i klädaffärer. Ett par jeans till halva priset hittade jag.
På kvällen lekte vi en lek som Sara kallade "med andra ord". Vi var två lag som skrev 60 lappar vardera med ord, namn eller liknande på. Sedan skulle man ta en lapp från motståndslagets hög och försöka få sina lagkamrater att förstå vilket ord det var. Vi hade riktigt roligt. Mitt lag förlorade. Sedan skrev vi berättelser genom att var och en skrev en mening och sedan vek pappret och lämnade ett ord synligt. Näste man fortsatte berättelsen med det ordet. Det blir så knäppa berättelser och vi skrattade så vi grät när vi läste upp dom. Sånt gjorde vi ofta med våra föräldrar i min barndom.
Onsdag morgon var det dags att dra vidare. E & T skulle till Ulricehamn där T skulle göra ett jobb och vi skulle till Kisa. I kisa mötte vi B & B-M igen. Vi hade stämt träff på Cafe Colombia där Stefan och jag åt en varsin paj innan vi skulle till hans moster Signe i Horn. Vi passade även på att hälsa på Stefans morbror som är svårt sjuk. Vi har bara träffat honom två gånger tidigare. Dels på den stora släktträffen sedan och på kusinträffen för tre år sedan. Förmodligen var det sista gången nu då han var mycket dålig.
Stefan och jag åkte vidare upp mot Linköping och Bestorp. Det var dags för årets träff med Stefans släkt på hans mammas sida. Den inträffar varje år då Kerstin fyller år. I år fyllde hon på fredagen och vi kom upp på onsdag eftermiddag. På torsdagen besökte vi Skänninge Marken. Jag har varit i Linköping varje sommar i 36 år men aldrig kommit till Skänninge Marken tidigare. Det ska visst vara Sveriges största marknad. Många försäljningsstånd var det i alla fall även om det vara ganska många som sålde exakt samma saker. Och väldigt många som sålde kopior på Foppatoffeln. Alla får ursäkta men jag tycker att dom ser för jäkliga ut. Möjligen kan jag tycka att dom riktigt små för riktigt små barn är lite söta.
På fredag morgon var det dags att dekorera den sedvanliga smörgåstårtan och marängtårtan till kalaset.
Kerstin har överlåtit det mer och mer på mig de senaste åren.
image318
Riktigt smarrig blev den.

image319 
Tårtan var även den god fast översta lagret var något segt.

På lördagen började vi vår hemresa. Vi stannade till en liten stund på Mantorp för att se när vår kära svärdotter körde race. Lilla tuffa Sandra som slagit killarna i sin klass. Tyvärr gick det inte lika bra idag. men tvåa blev hon. Jag är så imponerad av henne. Hon är modig, social och jättego.
Äntligen hemma igen efter 1 vecka på turné är det bara detroliga kvar...tvätten.
Borta bra men hemma bäst.

Kommentarer
Postat av: Sandra med Mathilda & Melker

Tack för titten mammsingen!
Tur att du skriver, så jag får veta vad ni gjort - för det känns inte som att vi hunnit prata så ingående om er semme... Undrar hur det kommer sig?!
Puss

Postat av: Nilla

Vad kul att få läsa om er resa!
Jag har ätit på Asa herrgård vid ett tillfälle och det var jättegott minns jag.
Vilken snygg smörgåstårta du har där! Fint inlägg. Ha det bra.

2007-08-09 @ 16:51:03
URL: http://tankebubblor.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback