Liten sammaställning

Oj, oj.

Nu har det gått så där lång tid igen!

Vad har hänt sedan jag skrev förra gången?

Pappa Har nu varit sjuk i drygt 22 veckor. Just nu verkar han må förhållandevis bra. Vi bråkar med kommunen om vem som ska stå för kostnaden för nya tänder åt honom. Vi har fått ett nej från enhetschefen på Arhem så nu har vi gått vidare till chefen över henne. Vi kommer inte att ge oss. Vi går vidare till patientföreningen och eventuellt lokaltidningen om kommunen inte tar på sig ansvaret och betalar. Den 27 februari var vi för att ta det första avtrycket hos tandläkaren. Hon sa direkt att det är staten som ska stå för kostnaden eftersom han bor på äldreboendet. Han ska bara betala patientavgift på 140 kr. Det var ju meningen att Eva skulle ha följt med Mamma och Pappa till tandläkaren. Dom hade tänkt det som en liten utflykt och tänkte att dom skulle gå ut och äta med Pappa. Vet inte riktigt hur dom tänkt för han kan ju inte tugga. Hur som helst blev Eva magsjuk och kunde inte följa med. Jag fick ta ledigt och åka med i stället. Vi tog ringlinjebussen utanför Arhem. Chauffören frågade om vi behövde hjälp upp med rullstolen. Det behövde vi så han tog tag och drog in den i bussen. Det gick bra. När vi skulle av hjälpte han också till. Efter tandläkarbesöket skulle vi in på Apoteket. Det

var inte helt lätt. Det är en liten kant som man måste ta sig över och det är rätt svårt när man är ovan. Helt plötsligt inser man hur svårt det är att vara rullstolsbunden. När vi skulle hem bad jag Mamma att fråga chauffören om han kunde hjälpa oss. Han svarade nej och jag fick panik. Det var över 10 cm från marken och upp i bussen. Det fanns inte en chans att jag skulle orka få upp honom där. Efter en stund kom chauffören och frågade i en spydig ton om jag kört rullstol förr. Ja njae lite sa jag. Sen sa han att han varken kunde eller fick hjälpa oss. Han hade problem med ryggen och sedan fick dom inte konkurrera med färdtjänsten. Ska man åka bussen måste man klara sig själv. Till slut hjälpte han oss i alla fall att få in rullstolen. Väl inne i bussen fick vi oss en föreläsning inför de andra passagerarna om vad som gäller. Fy fasen vad förnedrande för Pappa. Vi lyckades ta oss av bussen själva vid Arhem i alla fall. Jag konstaterade att Mamma aldrig kommer att kunna dra Pappa i rullstolen om dom ska någonstans. När dom flyttat kommer dom att bo mitt i en backe i princip. Vart dom än ska så kommer det att vara backe antingen på bort- eller hemvägen. Jag mailade Anne-Mari och frågade om elrullstol. Senare i veckan kom hon med en broschyr på en rullstol med hjälpmotor. Mamma får gå bakom och gasa. Hon skrev en remiss och sedan får dom åka och prova ut en. Bra.

det har varit mycke födelsedagsfirande. Mamma, Stefan och jag åt middag hemma hos Sandra och Micke när Mathilda fyllde år. Vi hade med oss två av presenterna. Hon fick en liten Barbiedocka och en Barbiefilm. På lördagen var det kalas för släkten. Då var Eva, Thord, Mamma, Stefan, Jag, Nicklas, Sandra, Åsa som också fyllde år den 2 mars, Tomas och Thindra från vår sida av släkten där. Från Mickes släkt kom hans föräldrar och hans bror med familj. Då fick Mathilda de andra presenterna från oss. En stor Barbie med balklänning och tillbehör pluss en Barbiefilm till. Hon fick massor av paket av alla andra. Sandra fick en bok av oss. Kvällarna i veckan har gått åt till städning och förberedelser inför helgens besök.

Fredagen den 10 mars kom Iffe och Kerstin. Vi var hos Pappa en stund på eftermiddagen innan vi hastade hem för att ta emot dom. När vi kom hem såg vi att dom ringt. Stefan försökte ringa tillbaka men som vanligt hade dom mobilen avstängd. Precis när han bestämt att han skulle åka ner till stationen och vänta på dom rinde dom igen. Dom var redan här och stod på en restaurang och väntade. Jag som trodde att jag skulle få lite tid på mig att förbereda middagen innan dom kom. Det blev bråttom, bråttom. När vi ätit vilade vi en stund innan det var dags att åka till Sandra och Micke för ännu mer födelsedagsfirande. Mamma, Nicklas och Sandra kom också dit. Mathilda fick en Lady & Lufsen Dvd av Iffe & Kerstin. Men förpackningen visade sig vara tom. Snopet. Reklamation. Vi blev bjudna på smörgåstårta och vin. Gott. Sedan tittade vi på Let's Dancefinalen. Vi höll alla på Anna och David, men det var Måns och Maria som vann. Det kanske var rättvist men jag är jätteimponerad av Annas insats. Sen var det dags att säga adjö och åka hemåt.

På lördagen 11 mars åkte vi en sväng till Kista Centrum. Iffe & Kerstin har aldrig varit där. Dom ville också köpa en ny film till Mathilda. Vi tittade lite i affärerna och tog en fika på ett kondis innan vi åkte hemåt igen. Efter middagen och därefter middagslur en stund, gjorde vi oss redo för att åka till Cirkus för att se Mamma Mia. Vi var på plats ganska tidigt så vi hann ta ett glas vin och en liten god brödbit med röra på. Vi hade kanonbra platser ganska nära scenen. Det var kanonbra!! Vi vill se den igen! På slutet stod publiken (som hade ganska hög medelålder) upp i bänkarna och applåderade och sjöng med.

Söndag och dags för Iffe & Kerstin att åka hem till Huskvarna. Mathilda och Sandra kom över en stund på dagen för att träffa dom innan dom åkte. Efter middagen körde vi in dem till Centralen där deras buss väntade. På vägen hem stannade vi på Ulriksdals handelsträdgård. Jag älskar att gå där och titta på alla fina blommor. Vi köpte med oss 4 engelska pelargoner med mörkt röda blommor. 4 rosa kraftiga sankt paulor och två mörkt rosa kornettblommor. Till Mamma köpte vi en blåöga (tror jag att den heter).

Det var skönt att komma hem och röja undan sängar mm. Det är kul när man har besök men det är skönt när dom åker hem också. Resten av kvällen blev lugn.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback