Julafton 24/12 -05

Vi vaknade ganska sent. Efter en lång frukost blev det lite bråttom. Vi skulle vara hos Mamma när Pappa kom hem. Eva & Thord hade lånat Eva T:s handikappbil för att slippa böka med färdtjänst. Nu behövdes starka lyftare för att få Pappa i rullstol uppför trappan. När vi kom till Mamma hade hon redan dukat upp i köket så jag frågade om dom skulle äta direkt Pappa kom, men det skulle dom inte. Hon hade bara förberett lite. Efter en stunds vänta kom bilen med Pappa. Stefan och en granne till Mamma och Pappa gick ner i porten för att invänta Joachim som också skulle hjälpa till. Han var på väg sa dom. Pappa var jättekall och i trapphuset var det ingen direkt värme. Vi fick vänta ett bra tag innan J dök upp! Dåligt tycker jag, han hade vetat om detta ett bra tag.
Efter en del trixande kom Pappa i alla fall upp. Nästa gång blir det färdtjänst!
Pappa verkade glad över att vara hemma. Han rullade runt lite och kollade läget. Vi hann inte vara där så länge innan Eva och Mamma började med maten. Vi skulle inte äta där så det var lite snopet. Precis när maten var klar kom Sandra och barnen för att träffa Pappa också. Stefan och jag åkte lite snopna hemåt igen medan Sandra och barnen stannade en liten stund.

Melker i Gammelmorfars knä.

Vid 15-tiden kom Sandra, Micke och barnen till oss. Det blev Kalle Anka för de andra medan jag började fixa till maten. Efter en liten stund kom Sandra och Stefan och hjälpte till medan Micke tog hand om barnen.

Julmaten                   Dukat för julmat.
Strax före halv fem kom Sandra, Nicklas, Lennart och Ronja. Sandra hade varit lite krasslig så hon tog det lite lugnt med maten.
Jag tyckte inte att vi hade så mycket julmat men det var ändå alldeles för mycket. Det mesta blev kvar.
Efter maten diskade vi undan och sedan var det julklappsutdelning. Barnen fick som vanligt massor av julklappar och Mathilda blev "alldeles vild" av alla sina julklappar sa hon. Skrotfian. Melker hade nog varit nöjd med papper och snöre.
Själv fick jag en ny digitalkamera. En Nikon Coolpix L101. Nu har jag lite att sätta mig in i innan jag kan den. Kul! Jag fick också ett par röda skidhandskar och av Sandra och Micke fick vi en fin kokbok och den årliga almenackan med bilder på hjärtegrynen. Till Stefan hade jag köpt två deckare, en skjorta med slips och en "Bluethoot" till mobilen. I bytesjulklapp fick jag två muggar framtagna åt Röda Korset för Tsunamioffren. Stefan fick whiskeyglas.
Alla var nöjda och glada tror jag.
Senare spelade vi lite Sybarit, men det kändes lite segt så vi avslutade det och satt sedan bara och pratade. En riktigt trevlig och lugn julafton. Vid midnatt åkte våra gäster hem och vi diskade och städade undan innan vi kom i säng.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback