Linköping och Huskvarna

På juldagen åkte vi ner mot Huskvarna och I & K. På vägen stannade vi i Linköping för att träffa svärmor. Det är en pärs varje gång. Innan man kommer dit oroas man över hur det eventuellt kommer att bli. Denna gång var hon onykter. Hon gick och drack vitt vin när vi kom. Hon bjöd oss på lite julmat och Stefan fick två snapsar till det. Själv glömde hon att äta, men snapsarna rann ner.  Sedan gick munnen hela tiden. Stefan brydde hon sig inte om alls. Försökte han säga något så pratade hon bara på utan att bry sig. Mig pratade hon med som bara den. Hon tyckte nog att vi hade det jättetrevligt. Hon till och med kramade om mig vid ett tillfälle. Själv tycker jag bara att hon är motbjudande när hon är så här. Hon är 87 år gammal och har svårt att hålla ihop helt utan att hon druckit. Det blir ändå värre när hon är onykter. Som tur är behövs det inte mycket mer än ett glas vin för att hon ska fyllna till. Vi lyckades hålla ut i två timmar innan vi kunde tacka för oss och åka vidare. Tragiskt är det.
Resten av resan körde jag. På vägen mellan Linköping och Huskvarna var det så otroligt vackert. Ja, inte vägen men himlen. Stefan fotograferade solnedgången och alla vackra färger som den åstadkom.

Solnedgång 3

Solnedgång 2

Solnedgång 1

Det var så otroligt vacker ut över Vättern.

I & K välkomnade oss med Glögg, som vanligt. Vit glögg. Det har jag faktiskt aldrig druckit tidigare. Den här smakade lite punch. Gott var det.
Sedan fick vi god middag, som vanligt. Mycket mat, som vanligt. Jag känner mig alltid sprickfärdig när vi varit där några dagar.
På annandagen åkte vi till A6 Center, även det som vanligt! Det är ju rea! Men jag börjar nog bli gammal! I år tyckte jag att det var mest jobbigt att gå där. Det är så himla mycket folk jämt. Jag hittade i alla fall ett par jeans och en topp som jag köpte. En knapp timme stod jag ut. Sedan åkte vi hem igen.
På eftermiddagen tog Stefan och jag en promenad i deras område och hamnade mitt i ett drama! Det var två bilar som krockat. Dom inblandade stod utanför och skrev. Bilarna såg lite tilltuffsade ut men det verkade inte vara några skadade. Vi passerade. Efter en liten bit mötte vi värsta räddningsstyrkan. Först kom bärgaren, sedan kom två brandbilar, tre (!!) ambulanser, 1 polisbil och en civilbil med blåljus på taket. Vi blev så fulla i skratt över den tilltagna räddningsstyrkan så vi vände och passerade en gång till. Vilket slöseri med resurser. När man vet hur svårt det kan vara att få en ambulans när det verkligen behövs. Enligt Jönköpingsposten dagen efter, så hade en person skadat nacken och brutit handleden.

På onsdagen åkte vi till Husqvarna motormuseum. Det var riktigt intressant och kul att gå där. Förutom alla motorcyklar så hade dom en massa spisar, symaskiner och hushållsföremål från olika tidsepoker. Det var kul att se föregångarna till våra microvågsugnar bl.a. Man fick också lära sig att den som kom på microvågsugnen upptäckde att fåglar som satte sig vid radarstationer föll ner döda och stekta. Hmm. Låter det riktigt nyttigt?  Många av prylarna kände man igen från barndomen. En sak till som jag lärde mig var att Ruccolasallad som vi tror är en nymodighet från det Italienska köket, odlades i Sverige redan på 1700-talet under namnet senapskål! Tänk vad man får lära sig.
Vi hade tänkt åka hemåt på eftermiddagen men I & K ville att vi skulle stanna till torsdag morgon. Så då gjorde vi det.
Innan vi åkte hem tog vi en sväng till A6 igen. Jag köpte en tröja som jag tvekade inför i tisdags men sedan ångrade att jag inte köpte. Ner slank även en t-shirt med glittermönster. Så var mina julklappspengar slut. Stefan har inte köpt något för sina. Ståndaktiga människa.
När vi kom hem blev det sallad till middag:

Sallad

Smarrigt efter all mat vi ätit i Huskvarna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback