Torsdag 17 november 2005

Klart och 6 grader kallt! Nu är det riktig höst. Gräsmattan var vit av frost och det låg en tunn isskårpa på dammen.
I dag ska Mamma åka med Pappa till Danderyd för hjärtundersökning. Sandra skjutsar Mamma till Löwet och därifrån blir det färdtjänst. Hoppas att det går bra. Jag tror att Mamma oroat sig lite för den resan. Men hon behöver ju inte göra något, bara vara med som Pappas stöd.
Oj så fel jag hade! Resan till danderyd blev ett äventyr för Mamma. Färdtjänstchaufförn lämnade bara av dom vid entrén. Mamma med sina dåliga armar och nacke fick dra den tunga rullstolen upp till inskrivningen. Därefter fick hon ta honom till en annan avdelning där han skulle genomgå ultraljud av hjärtat. Skötaren som skulle göra ultraljudet frågade Pappa hur lång han är. Mamma sa att han inte kan tala och är förlamad i höger del av kroppen. Jamen han kanske kan skriva hur lång han är säger skötaren då? Men han är ju förlamad sa Mamma. Ja då får jag väl se när han står upp!!!??? Men han är ju förlamad sa Mamma. Han kan inte stå upp. Har dom ingen journal att titta i. Han har ju för sjutton legat där pga av stroken och det är ju på grund av den som ultraljudet ska göras. Pappa fick ligga på vänster sida vilket inte är det lättaste när höger del inte känns. Det blev lite vingligt så Mamma var rädd att han skulle rulla av britsen han låg på. Hon fick ställa sig och hålla emot. Pappa är rätt tung, så det blev väldigt jobbigt för henne. Efter ultraljudet fick hon ta honom ner till entrén igen och invänta färdtjänst. Usch jag blev så arg när jag hörde det. Hur hade dom gjort om inte Mamma varit med? Ställt av Pappa i entrén och lämnat honom där tills nån hittat honom och undrat var han skulle?
Mamma och även Pappa var helt slut efter den pärsen. Som tur var blev hon bjuden på god mat när dom kom tillbaka på Löwet. Jag erbjöd mig att komma och hämta henne, men jag skulle knappt hinna dit innan bussen gick hem. Bussen stannar ju på Centrum och hon skulle på Apoteket för att hämta skeden och petemotkanten hon beställt till Pappa. Ruskiga priser dom har på den typen av hjälpmedel. Skeden kostade 115 kr. En sked med lite tjockare skaft och lite skäregg på sidan. Petemotkanten är en liten plastkant som man sätter fast på tallriken så att maten inte åker av. Den kostade också 115 kr.
På kvällen hämtade jag Stefan på Arlanda kl. 19,30. Därifrån åkte vi direkt till Maxi och handlade lite.
Jag köpte en så kallad fransk glasburk med gummiring i locket. Jag ska göra surkål! Då ska man ha en sån.
Resten av kvällen Tog vi det lugnt.
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback