Lördag 5 november 2005

Vi sov länge i morse. Vi som skulle ha gått ut och stavgått innan frukost hade vi tänkt. Men om vi gjord det skulle frukosten ha blivit lunch så vi bestämde oss att gå senare i stället. Vi tog en lång härlig frukost i lugn och ro. Det är det bästa med helgerna tycker jag. Sandra ringde och frågade om vi ville komma på spökfest på kvällen. Deras tänkta gäster hade blivit sjuka och Mathilda blev så besviken. Klart vi ville. Vi hade inget annat inplanerat. Efter frukosten gjorde vi oss i ordning och gick iväg. Det var riktigt skönt ute. Vidstilla och runt 10 grader varnt! Den 4 november! Vi tog kyrkrundan runt Husby och vi gick i rask takt. Den lilla vägen upp mot kyrkan var ovanligt livligt trafikerad. Jag funderade på om det kunde vara dop eller bröllop på gång. Men lite tidigt på dagen kanske. Då sa Stefan att det är ju Allhelgona helgen. Så klart! Alla dessa människor skulle upp och dekorera gravarna. Skulle ha varit häftigt att åka upp på kvällen och titta på alla ljus som fladdrar och flämtar i mörkret. Men sånt tar jag mig aldrig för att göra. En timme ungefär tog vår promenad.
När vi kom hem skulle Stefan åka ner till pizzerian och sallad åt oss och samtidigt hämta ut ett nytt bokpaket åt mig. Precis när han skulle åka kom Sandra och barnen. Deras värmepanna hade pajat och hon ville låna duschen här innan vi åkte upp till Pappa. Hon beställde också sallad till sig. Jag hoppade in duschen först och sedan duschade hon medan jag passade skruttarna. Vi åt våra sallader och packade sedan in oss i deras bil för vidare färd till Löwet. När vi kom sov Pappa men han vaknade så fort vi kom in i rummet. Han verkade lite tröttare i dag och det verkade som om han hade ont någonstans. Förmodligen magen igen. Han pustade och suckade och tårarna rann. Jag försökte fråga var han har ont men han kan ju inte säga det. Det är precis som när barnen var små och skrek och man inte förstod varför. Mathilda pratade lite med honom och visade honom bilderna han har liggande vid sängen. Hon pekade på personerna och frågade: vet du vem det är? Lilla Skruttan, det är så skönt att se hur hon försöker få honom att prata, hon som var så rädd för att gå fram till honom för bara någon vecka sedan. Melker sov sig igenom hela besöket. Vi stannade en dryg timme. Det är lite jobbigt och det blir lite krystat när man inte kan samtala med honom. Men det är ändå lika jobbigt att lämna honom varenda gång. Jag känner mig som om jag smiter iväg varje gång och jag kan inte titta in i rummet igen när jag väl börjat gå därifrån.
Från Löwet åkte vi vidare till Coop Forum för att leta efter en häx eller spökdräkt till Mathilda.
Vi hittade en häxdräkt och en häxhatt. Vi handlade lite smågrejjor innan vi hastade hem igen.
Vi åkte hem till Sandra och lämnade av henne och barnen och lånade deras bil hem.
När vi kom hem tog vi en snabb tupplur. Eller Stefan gjorde det. 20 min satte Stefan mobiltelefonen på.  Han somnar så otroligt snabbt och sedan pustar han och låter så det år tji för mig att somna. Fick putta på honom så att han vände sig om men då hade nästa halva tiden  gått. Sedan ringde Sandra och sa att hon glömt en massa kylvaror som hon plockat åt sig på Coop så hon ville att vi köpte med oss Keso.
Klockan sex åkte vi hem till familjen Åström. Mathilda var tjusig häxa och bordet var dukat med läskiga spindlar bl.a. Vi fick sesamkyckling med ris och ingefärssås och avocadosallad. Jättegott.
När barnen sedan somnat spelade vi Sybarit, ett spel om mat, dryck och seder och bruk mm.
Det var mycket trevligt, dessutom vann Stefan och jag. Hihi.
Strax före 24,00 skjutsade Sandra oss hem. Det var en trevlig kväll. Vi som skulle ha varit ensamma hemma egentligen.
Sandra & Melker
Melker härmar Pappa

21927-34
Mathilda i tjusig häxdräkt och läskig godisspindel på bordet
Melker
Melker i struthatt.

Resten av bilderna blev tyvärr för mörka.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback