Fredag 25 november 2005

Samma trista väder som igår. Åkte tidigt till jobbet. jag var där 07,05. Satte upp alla adventsljusstakar. I går kväll tog jag fram alla innan jag åkte hem. Två var trasiga så jag köpte nya, resten var hela. Jag lade ut dom i respektive rum. I morse när jag stoppade in kontakten var två till trasiga. Hur kan det komma sig? Dom var ju hela när jag provade i går kväll! Märkligt. Efter en del trixande fick jag i alla fall igång dom. Det var några lampor som pajjat.
12,45 åkte jag iväg och lämnade tillbaka tapetkatalogen och sedan vidare till Löwet. När jag kom dit var Eva redan där. Hon och Pappa satt i dagrummet. Pappa var inte glad. Han har hamnat i en rejäl depression. Han bara suckar och ser fruktansvärt ledsen ut. Lilla Pappa det är så ledsamt att se hur du lider. Personalen tycker ochså att han blivit mer nedstämd. Vi pratade med doktorn som berättade att dom ökat på dosen med lugnande. Han tror att Pappas depression beror på frustrration pga att han inte kan göra sig förstodd. Vi pratade även med sjukgymnasten som sa att hon kunde se framsteg hos Pappa bla. hade hon märkte en viss ökad rörlighet i höger axel och arm. Men hon trodde att hans depression beror på problemet med att han inte kan kontrollera sin tarm och alltså behöver blöjor. Pappa som alltid klarat sig själv är nu helt utlämnad till andra. Det måste kännas fruktansvärt. Eva försökte fråga honom om han tyckte att det var jobbigt att vi kom och hälsade på honom. Men det går ju inte att få något svar. Han bara suckar. Vi rullade in honom i sjusalen i gen och Eva och jag hjälpte honom i säng. Sedan gick vi ut och satte oss med kaffe i dagrummet. K hade också dykt upp och fikade med oss. Vi satt och pratade om Pappa, Mamma och hur det ska bli i framtiden. Vi försökte klura ut vad som är bäst för dem båda. Det är ohyggligt svårt att säga. På något sätt skulle jag tycka att det var skönast om Pappa kunde bo hemma. Besöken skulle bli naturligare då. Nu blir det så konstigt när vi sitter där fåningt leende och försöker prata med honom. Om han var hemma skulle inte allt koncentreras på honom på samma sätt. Men hur blir det mellan Mamma och Pappa om han inte blir bättre. Irritation när dom inte förstår vad den andre vill. Fy tusan vad svårt det är.
Efter fikat pratade vi lite med överläkaren och underläkaren igen. Vi hade ställt frågan om vad dom trodde om Pappas permission. Var det bra för honom? Blev han mer deprimerad efter den? Är det någon idé att ta hem honom snart igen. Dom hade diskuterat det och kommit fram till att det nog vore bra om han fick komma hem igen. Eva tyckte att dom skulle ta en dag i veckan. Då får hon och Mamma ta det själva eftersom jag jobbar. Vi fick med oss Pappas medicinlista också. Den måste bifogas biståndsansökan.
Vi gick in och kramade Pappa hejdå. Sedan åkte vi hem. Jag åkte hem och tog en liten tupplur innan det var dags att hämta upp Mamma och åka vidare till Sandra och Micke för middag.
När vi kom dit fick vi blunda medan Mathilda ledde oss runt i huset för att sedan titta på alla ljusstakar dom satt upp under dagen. Mamma, Mathilda, Melker och jag lekte på nedervåningen medan Sandra och Micke fixade maten. Mathilda var prinsessa, Mamma var hennes Mamma och jag var en elak fe! Melker tittade mest på och undrade nog vad vi pysslade med men vi hade roligt. Vi åt fläskfilé med klyftpotatis, tzatsiki och sallad. det var jättegott. Tog en liten, liten skvätt rött vin till. jag skulle ju köra hem så det blev bara ett smakprov. Efter maten ville Mathilda titta på Combo. Vi drack kaffe och provsmakade deras Lussebullar och pepparkakor som dom bakat under dagen. Smarrigt. Sedan gick Mathilda och jag ner i hennes rum igen. Vi fortsatte leka prinsessa och elak fé en stund. sedan lekte vi födelsedag och därefter doktor. Vid åttatiden var det dags att dra sig hemåt. Innan jag åkte hemifrån ringde Stefan och sa att det var snökaos i Holland så han visste inte om dom skulle kunna komma hem. Precis innan jag skulle åka hem från familjen ringde han igen och sa att dom inte skulle kunna komma som planerat. Planen var inställda och dom var inbokade på ett flyg i morgon förmiddag. Det innebär att dom inte skulle vara på Arlanda förrän vid 13-tiden. Skit också. Halva lördagen åt helskotta. Jag som ville åka till Ulriksdal och köpa julblommor. Men det är inte mycket man kan göra mot vädrets makter. Jag skjutsade hem Mamma och åkte vidare hem. Mera bokföring. Vad det ska bli skönt att slippa detta!
Nu ringde Stefan! Dom hade blivit lurade! Deras plan skulle visst gå! Dom hade redan hunnit checka in på hotell för natten när dom fick reda på att deras ordinarie plan skulle gå som beräknat. Han sprang medan han pratade. Oh vad skönt. Då kommer han hem i alla fall och vi kanske kan åka till Ulriksdal i morgon. Han vet inget om det ännu.
Sovdags!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback