Första dagen hemma

Jag tror jag somnade på 5 minuter i går kväll och vaknade ganska tidigt i morse.
Vi tog en lång härlig frukost. Läste DN och åt yoghurt/gröt och frukt.
Efter duschning mm åkte vi hem till mamma och hämtade upp lite prylar innan vi åkte till pappas boende. Han har nu fått en fast plats där och därmed får vi ställa iordning hans rum med egna möbler och prylar. Det innebär också att mamma och pappa måste stå för allt. Egna lakan, täcken, kuddar, överkast, filtar, städmaterial, sopborste, skurborste, toapapper, tvätt och sköljmedel mm mm.
När vi kom till pappa var mamma. Eva och Thordan redan där och hade fixat det mesta. Vi pratade mest och tittade på. Plötsligt fick mamma se att en annan boende "rymde". Hon larmade personalen som fick hämta in honom igen.
Efter någon timme åkte Eva & Thordan vidare och vi andra gick ut och tittade lite i sällskapsrummen. Den stackars mannen som rymt vankade fram och tillbaka, fram och tillbaka. Stannade vid entredörrarna och längtade ut. Vid ett tillfälle fick mamma säga åt honom att han inte skulle gå ut. Han lydde och vankade vidare.
Stefan och jag stack till Coop och uträttade lite egna ärenden samt köpte tidning, toapapper och lite frukt till pappa.
Vi åkte och lämnade de vi handlat och tog samtidigt med oss mamma och körde henne hem.
När vi sedan åkte hem och passerade utanför boendet fick vi se rymlingen en bra bit bort på väg hem till sin fru. Endast iklädd kortärmad tröja i blåsten och kylan. Vi svängde ner till boendet och larmade dem. Så tragiskt. Han är inte så väldigt gammal men kan tydligen inte bo hemma pga sin sjukdom.

Klockan fem gick vi ner till familjen Åström för att äta middag med dem och familjen Ekwall-Öhlin. Vi gav barnen de tröjor som vi köpt i Turkiet till dem. Dom föll i god jord och alla blev nöjda. Mathilda fick även min gamla Iphone4 som jag lovat henne.
Vi fick god gryta "Boeuf Herngren". Till dessert fick vi goda äppelknyten med vaniljvisp.
Halv åtta var vi hemma igen. Jag fortsatte med tvättandet innan det var dags för Moreus med mera på TV.
Stefan har lagts sig i badet och jag fixat matlåda och ska nu hoppa isäng. I morgon är det arbetsdag igen vare sig jag vill det eller ej. Vann ju bara 17 kr på lotto så det blir till att fortsätta jobba.
Jag har inga bilder från dagen. Förutom denna som får illustrera en stor del av det jag pysslat med.

Myggj__lar

Jag som blir så myggbiten på Cypern var så glad att jag verkade klara mig denna gång. De turkiska myggen gillade mig lika lite som de svenska. Trodde jag... Men så i går sista dagen får jag tre bett och tre stora blaffor på höger smalben. Hemma blir jag nästan aldrig biten och blir jag det får jag kanske en liten pytteprick.

Hemresedag

I morse hade ställt mobillarmet på halvåtta. Efter frukost var det dags för det sedvanliga sista doppet. På Cypern brukar vi hinna ta ett dopp i havet men här var det lite för långt till havet så det fick bli poolen bara. Klockan nio var det redan +28 i luften. Sedan var det dags att duscha och göra sig i ordning. Packa det sista och ta sig till receptionen och checka ut. 10,30 gick bussen till flyget. När vi checkat in bagaget gick vi till Burger King och tog en hamburgare. Flyget var ca 30 min sent. 16,45 var vi åter på Svensk mark. Vilken kontrast mot morgonens väder! Här var det +10 och regn! Som vanligt kom min väska bland de sista. Stefans kom bland de första! Vi möttes av Sandra, Melker och Mathilda. Trevligt. Sandra hade varit gullig och handlat det viktigaste åt oss också. Dom släppte av oss hemma. Det första vi gjorde var att brygga kaffe i en riktig bryggare. Vi gick igenom posthögen och packade upp. I kväll har jag börjat tvätta och tittat på Körslaget. Det blir nog tidigt i säng. Vi har ju varit en timme tidigare under en vecka.

Sista frukosten på balkongen

Stefans sista dopp

Och mitt sista dopp
I väntan på bussen

En sista Turkisk ;) måltid

Kväll dag 7 i Side

Gårdagens middag på Fino var ok. Inte som på Cypern (man skulle kunna tro att vi gillar Cypern jättemycket 😜). Jag valde Tournedo med kokt potatis och rödvinssås. Stefan tog Surf and turf med bakad potatis och bea. Till dessert valde Fino Gino. Inte riktigt vad jag ville ha. Ganska mycket frukt i en skål med lite, lite smält choklad. Tror det var en hel skivad banan bl.a. Stefan tog vaniljglass med fruktsallad. Samma sallad som min fast utan banan. Efter maten gick vi och tittade på kvällens show som var "Rock the night". Sedan var det dags att gå till rummet och börja packa.

Redo för middag på Fino

Lite dipp som förrrätt

Min mat Tournedos med rödvinsås

Kvällens show. Rock The Night

Så gott som färdigpackat

Vildhundar

Från vår balkong har vi utsikt över en åker med en å längs kanten. En av de första kvällarna vi var här så kom det massor av vilda hinder tror vi räknade till 9 st. Inga små hundar. Typ Golden i storlek. Jag vet inte vart dom kom ifrån men vi såg dem komma upp från å-kanten. Vi har inte sett dem igen men man hör skällandet då och då.

Side dag 7

Vår sista dag i Side. I morgon förmiddag går bussen mot flyget hem. Även om vi haft det bra så längtar jag hem lite. Tänk om man kunde flytta med sig vistelsen hem. Det här slappa livet, solen, värmen och badet. Altt det härliga fast hemma liksom. Kanske skulle man ledsna rätt snabbt! Och vad skulle man ha att längta efter...
I morse var jag seg. Jag var så trött i går kväll så vi gick och lade oss strax efter 22. Läste lite och släckte sen. Stefan hinner nog knappt ner med huvudet på kudden innan han somnar och börjar snarka. Fanns inte en möjlighet att jag skulle kunna somna! Jag var i alla fall glad över att Norrmännen inte verkade vara kvar eller i alla fall inte i sina rum. Trodde jag! Runt halv tolv var det dags. Gapskratt och höga röster. Det låter som om dom sitter på vår balkong. När man är så trött och bara vill sova ligger man där och försöker hitta på ett sätt att hämnas, men kommer inte på något bra. Säga ifrån är man ju för feg för. Nåväl en timme senare tystnade dom i alla fall men tyvärr inte Stefan. Ytterligare en timme senare tände jag lampan och tänkte att jag får väl läsa mig igenom natten istället men då vaknade han och gick upp satte sig i soffan för att jag skulle hinna somna. Till slut slumrade jag till. Då signalerar hans mobil att han fått mail. Jag lyckade somna om till slut.
Frukost på balkongen som vanligt. Sedan blev det ett par timmar vid poolen innan vi packade ihop våra prylar och gick ner på stranden för sista gången. Vi började med att äta lunch. En typ av Turkisk tunn pizza med lammkött i små små bitar och starka kryddor. Bottnen var ungefär som pitabröd. Inte så gott. Jag tyckte att det vsmakade lite ull. Kanske var det någon typ av chevre på. Efter lunch låg vi någon timma till på stranden. Badade några gånger. Idag var vattnet inte lika fyllt med sjögräs och sånt. Det var mycket klarare men också lite kallare. Svalkade lite mer vilket var skönt. Vi gick sedan tillbaka till hotellet. Köpte med oss en stor kanelbulle som vi delade på till kaffet. Nu är Stefan på massage igen och efter det ska vi äta avslutningsmiddag på Fino. Det brukar vi alltid göra på Cypern. Spännande att se om det här Fino kan mäta sig med Cypern.

Side dag 6

I dag är det ju dag 6 här i Side. Som vanligt blev det frukost på balkongen. Därefter gjorde vi oss i ordning, packade väskan och gick iväg mot stranden. Vi stannade till i receptionen och postade våra vykort (som förmodligen kommer hem efter oss). Sedan gick vi ner till beachen. Det är ingen trängsel direkt. Vi tog två solstolar och lade ut våra prylar. Ganska snabbt blev det dags för ett dopp. Man kan inte påstå att det svalkar för vattnet är säkert runt 27-28 grader. Eftersom det går lite vågor slits det upp en del sjögräs och skräp och det är inte lika klart vatten som på Cyper eller Kreta. Jag tycker att det är lite äckligt att få det runt fötter och händer men kommer man ut en bit i vattnet så blir det bättre. Lunch åt vi på strandbaren. Stefan åt hamburgare och jag tog....suprise.... Ost och skinktoast. Vi låg ytterligare en timme på stranden innan vi packade ihop och gick tillbaka till hotellet.

Bilderna kom i lite fel ordning här och jag kan inte ändra det i mobilen eller Ipaden. Den här båten i gammal stil, som ett spökskepp nästan, låg utanför restaurange vi åt på i går i Side. När det var kolsvart gick det sakta ut mot havet och försvann i mörkret. Scary!

Dagens frukost på balkongen. Till detta havregrynsgröt och te.

Så här ser mina knän ut! Jag har fått soleksem. Det har jag inte haft på länge.

Här syns det att det inte är någon trängsel på stranden. Rätt skönt!

Side dag 5

Som vanligt åt vi frukost i solen på balkongen. Idag var det varmare och vindstilla. Jag satt med ena armen i sol innan jag hunnit smörja mig och det märktes direkt. Sedan blev det poolen i ett par timmar fram till lunch som vi åt på Mehmets Kitchen. Åh, jag saknar La Tasca mer för varje dag. Utbudet är tätt dåligt vid lunchtid. Efter lunch blev det ytterligare någon timma vid poolen. Jag läste ut min bok Porto Francos väktare av Ann Rosman. Jag gillar hennes böcker och hon har gjort mig nyfiken på Marstrand och öarna i näheten. Jag började sedan med Jag ska fånga en ängel av Håkan Östlund. Det första jag läser av honom. Stefan har läst flera av hans böcker och gillat dem. Vi har rätt lika smak.
Vid femtiden gick vi in mot Side City. Vi hittade en mycket närmare väg nu. Jag tycker att det är superjobbigt att gå på ställen där dom hela tiden "sliter" i en. Först kommer en inkastare och tjatar. Det hjälper inte att säga nej. Dom följer efter en och tjatar. När dom väl ger upp kommer nästa och nästa. Restaurangerna ligger tätt. Man vågar nästan inte stanna till och titta på något för då är dom genast där pch tjatar. Även om jag vet att det är detas kultur tycker jag det är jobbigt. Vi stannade till i Turkiska Ullared och skulle handla lite till barnen. Då visar det sig att vårt Ica Master Card är spärrat i Turkiet bl.a. Vi hade inte så mycket kontanter med oss att vi vågade använda dem innan vi ätit så vi fick lämna kassen och återkomma. Vi gick en vända genom stan och kollade på alla gamla ruiner innan vi åt på Moonlight Restaurant. Gott men inte lika gott som på Ottoman där vi åt förra gången vi var inne i city. Därefter var det dags att gå tillbaka till hotellet. Vi hade tillräckligt med kontanter kvar för att lösa ut varorna på Ullared. Stefan lyckade dessutom pruta ner det ytterligare. På hotellet var det Turkisk underhållning med dans. Vi tittade på det en stund innan vi gick till rummet igen. I morgon blir det stranden igen och på eftermiddagen ska Stefan gå och få massage.
Då ska vi se om jag kan ladda upp lite bilder.

Här behöver man inte resa sig ur solstolen om man blir sugen på något drickbart. Dom går runt med drinkvagn. Man kan även köpa melon.

Det finns hur mycket såna här pelare som helst i Side. En del står kvar helt eller delvis och överallt ligger detdelar av pelare som rasat.

Jag som inte varit i Svenska Ullared på säkert 20-25 år. Men här var vi in i alla fall. Något mindre än det svenska varuhuset. Här kunde man bl.a köpa 25 par strumpor för 100 kr. Undrar hur kvaliten är då?

Rester av gamla hus

En port vid sidan av den gamla  amfiteatern

Solnedgång över havet

Köttnoisetter med grönsaker och vitlök. Det skulle ha varit rödvinsås enligt menyn men den glömde dom kvar i köket. Det var gott men alldeles för mycket.

Ruiner i kvällsljus

Side dag 4

Startade som de tidigare dagarna med frukost på balkongen. Sedan packade vi väskan och gick ner på stranden. Det är ca 500 m att gå. Vill man kan man ta buss alldeles utanför hotellentren. Vi var lite osäkra på hur det skulle vara där och vågade inte ta med oss några värdesaker. Vi ville ju kunna bada samtidigt. Men det var inga problem. Det jättefint. Rent, snyggt och välordnat. I kanten av området satt en vakt. Kanske för att hålla försäljare mm borta. Vi hyrde varsin solstol och parasoll. Det här hotellet är ett cashfree hotel. Det innebär att man aldrig betalar med kontanter i butik och restauranger. Vid incheckningen fick vi ett chargecard som vi visar upp när vi beställer eller handlar. När vi sedan checkar ut får vi betala det vi "handlat". Samma sak när vi hyrde solstolarna. Efter ett tag kom dom och frågade om vi ville ha något att dricka. Vi beställde varsin öl. Även strandbaren var ren, fräsch och trevlig. Jag åt en Chicken Döner wrap och Stefan åt Mix omelett.
Vi var kvar på stranden till halv fyra.
Efter dusch och lite slappande på rummet tog vi en promenad till ett litet samhälle intill. Vi sökte en supermarket med större utbud än den på hotellet. Vi hittade två butiker men utbudet var snarlikt men betydligt billigare. Vi köpte ketchup, 6 st ägg, 1 frp servetter och en långfranska. Totalt 7,50 TL. Ca 30 kr. Brödet kostade ca 3 kr.
Tillbaka på hotellet handlade vi bacon och spagetti mm. När vi kom till rummet upptäckte vi att baconpaketet på 150g kostade 65 kr!!! Kan det vara för att det är till stora delar muslimskt. I de båda andra butikerna hade dom överhuvud taget inget bacon.
Nu i kväll har vi ätit Carbonara på balkongen. Smakat på det vin som stod på rummet när vi kom. Vinet var inte världsklass direkt. Långt därifrån men carbonaran var god.
Nu sitter vi på balkongen och njuter av värmen, syrsorna och en egengjord variant av Irishcoffe. Gevalias cappuccino med lite, lite whisky i. Mycket godare än den vi beställde i baren härom kvällen.

Side dag 3

...startade ungefär som dag 2 med frukost på balkongen. Mysigt att sitta i lugn och ro och äta, prata och läsa. Utan att först behöva klä om. Sedan gjorde vi oss i ordning och gick ner till poolen. Vi tog samma platser som i går. Vanemännuskor? Inte alls :) Vi solade, badade, läste och slumrade till. Vid lunchtid gick vi och tittade på andra delen av hotellet om det fanns någonstans att äta men där fanns bara Fino och dit ska vi på fredag kväll. Vi gick tillbaka till Mehmet Kitchen där jag beställde samma som igår. Stefan beställde en clubsandwish. Kan säga att jag saknar La Tasca på Cypern! Efter lunch blev det mer solande och badande vid poolen. Vi skulle ha gått till stranden men jag har blåsor på fötterna sedan vår vandring hem igår kväll så vi väntar till morgondagen innan vi går någonstans. Vid halv fyra gick vi upp på rummet och fikade och slappade. Middag i kväll åt vi på Mehmets Kitchen. En pizza quattro stagioni där bottnen var av någon typ av smördeg eller liknande. Smaken var det inget fel på men det var också allt. Till förrätt åt vi vitlöksbröd med Haydari (tror jag det heter). Tjock turkisk yoghurt med vitlök och dill. Gott. Sedan blev det Eurovision show och en drink. Vi saknar vårt sällskap!! I morgon blir det stranden.
Det blev inte mycket fotat idag.

Side dag 2

Lite bilder från dagen.

Stefan brygger kaffe till frukosten

Lunch på Sports Bar vid poolen

Gamla ruiner som vi passerade på väg in till Side

Gamla ruiner i hamnområdet inne i Side

Vi köpte kanel och aprikoser. Här kunde man även köpa te av alla de slag

Min mat. Biff med champinjoner. Till det serverades potatismos, ris, stekt tomat och stekt lök.

Dag 2 i Side

I morse sov vi ut lite efter gårdagens tidiga uppstigning var vi rejält trötta. Vi åt frukost i lägenheten. Sen blev det ett par timmar vid poolen. Jag höll mig lite i skuggan. Till lunch blev det en ost och skinksandwish i Sports Bar intill poolen. Vid tretiden gick vi och inhandlade en stor flaska vatten och en jättekanelbulle. Sedan gick vi till rummet och bryggde kaffe. Resten av eftermiddagen tillbringade vi på balkongen där vi satt och läste. Jag ringde mamma och vi Face timade med Sandra och barnen. I kväll har vi varit inne i staden Side och ätit middag. Vi gick längs stranden in. Det var inte så långt. Hem gick vi längs bilvägen och det var lååångt. Side verkar vara en historiskt spännande stad med massor av gamla ruiner. Dit får vi ta oss på dagtid och titta mer. Vi åt på Ottoman Restaurang. Dom hade en inkastare som bott i Jövik i Norge. Maten var riktigt god.
Sen tog vi oss tillbaka till hotellet där det i kväll var ABBA show. Vi missade halva då den startade redan 21,30. Riktigt bra var det i alla fall. Nu blir det slappande på rummet tills det är dags att sova.
Jag får inte till det med bilderna i inlägget. Jag får försöka lägga in bara bilder som jag gjorde igår.

Bilder från dagen.

Poolen i kvällsljus

Jag har tagit sommarens allra första bad. Ljuvligt varmt och skönt.

Stefan väntar på maten på Mehmets Kitchen.

Penne Arrabiata. Gott men väldigt starkt och mycket. knappt hälften orkade jag.

Side, Turkiet

Då är vi framme i Side. Eskil var snäll och skjutsade oss ut till Arlanda tidigt i morse. Resan gick bra och vi var framme på flygplatsen redan 12,10. Hotellet är jättefint och jättestort. Inte lika mysigt som Cypern men finare. När vi installerat oss på hotellet upptäckte vi till vår fasa att det inte finns någon kaffebryggare i lägenheten! Tjejen i receptionen bara log när vi frågade efter en bryggare. -Nej såna har vi inte. Vi fick fixa vår egen bryggtratt. Efter det gick vi ner till poolen och tog ett dopp i det varna vattnet. Vi halvslumrade en stund i solstolarna innan vi gick upp och duschade. I kväll har vi ätit på Mehmets Kitchen. Vi tog in en turkisk variant av Tzatziki. Turkisk yoghurt med vitlök och dill. Vitlöksbröd och Penne Arrabiata. Gott men starkt och väl tilltaget. Nu blir det slappande på rummet då vi är för trötta för att göra något annat.

Stefans egenhändigt tillverkade kaffebryggare.

Nu har tiden rusat igen.....

...jag hinner inte med det jag vill!
Sedan sist har jag fått igång min Iphone med Telia som operatör.
Tack vare den tjej som jag ringde sist och som hjälpte mig att kolla inställningarna. Det visade sig att telefonen var operatörlåst fortfarande. Jag trodde inte det eftersom jag köpte den utan abonnemang och för ganska mycket pengar för ett år sedan via Telenor. Men så var det visst. Det kostade mig 700 kr att få den upplåst då det fortfarande var två månader kvar. Nu har jag i alla fall en mobil som funkar!

Förra helgen var vi barnvakt till Mathilda och Melker medan Sandra och Micke hade inventering på jobbet.
Sandra och barnen sov här så att barnen skulle få sova vidare då Sandra skulle vara på jobbet redan vid 6-tiden på morgonen.
Barnen och vi handlade inför kräftskivan vi skulle ha på kvällen. Sedan var jag och Mathilda i Sigtuna där hon började sin dans med Bliss. Regnet skvalade ner hela dagen.
När vi kom tillbaka från Sigtuna dukade vi och gjorde klart. Sedan kom Mamma, Sandra, Micke, Nicklas, Sandra och Max och vi hade en mysig liten kräftskiva.

När alla gått/åkt hem röjde Stefan och jag innan vi kom isäng vid midnatt.

Söndagen tror jag att vi tillbringade mestadels hemma. Gjorde Lysande gul fiskgryta till middag och tittade på Moreus med mera på kvällen. Jag sov uruselt natten innan och var jättetrött.
Jag trodde att jag skulle somna som en stock på söndagkvällen men icke. 2,5 - 3 timmars sömn blev det. Det kändes inte alls bra.
Måndagkväll skulle Stefan ha cyklat med Nicke men det blev inte av så vi bestämde oss för att ta en promenad i lugn takt. Jag hade ju inte sovit och det kändes i hela kroppen och huvudet. Runkeeper på och vi ökade takten hela tiden så till slut blev det en ganska rask promenad i alla fall. Man blir riktigt peppad av att höra hur fort man går med jämna mellanrum.

Nästa natt fick jag äntligen sova! Somnade tidigt och sov hela natten. Så behövligt.
Måndag, tisdag och onsdag jobbade jag som vanligt och pysslade med allt möjligt här hemma på kvällarna. Tvätt, tvätt och tvätt.
Torsdag efter jobbet gick jag 55 min på bandet medan Stefan var på gympa.
Fredag jobbade jag till 13,15. Stefan och Eskil börjde att montera vårt entrétak ovansför tvättstugedörren.
Kvällen blev lugn och skön. Vi tittade på Dobidoo och Skavlan. Det har varit ganska sköna kvällar och vi har kunnat sitta ute i uterummet. Dock med en terassvärmare på.
I går lördag firade vi pappa. På tisdag den 11 september fyller han 85 år! Eva med familj är bortresta då så vi firade honom lite i förskott i stället.
Vi åt lunch på Farbror Blå i Sigtuna. 19 personer var vi. Vi Saknade så klart Inger och hennes familj.
Vi vuxna åt fantastiskt god Röding. Det var första gången jag var där men förhoppningsvis inte sista.
När vi kom hem igen var vi supertrötta och tog en liten siesta innan vi åkte till Bromsta och lekte med Max i ett par timmar medan Sandra och Nicklas åt kräftor med grannarna.
I dag har Stefan och Nicklas kört en MTB-tävling i Steningeskogarna. Jag var där och fotade dem lite.
Nicklas fullföljde medan Stefan bröt efter att ha kört fel.
Efter det åkte vi hem till oss och fikade. Max och Sandra kom också och vi fick en mysig stund tillsammans.
När dom åkt hem åkte Stefan och jag en sväng till Stinsen för att försöka hitta skor till mig. Som vanligt misslyckades det. Jag har riktiga problemfötter. Alla skor är för vida för mina smala fötter.
Vi passade på att äta en sen lunch där. Stefan tog sovlaki på lamm och jag tog sovlaki på kyckling. Kycklingen var klart godast.
När vi kom hem började Stefan klippa gräset och plötsligt dök snälla, snälla Eskil upp med sin klippare och hjälpte honom. Han är så otroligt snäll och hjälpsam. Bättre granne kan man inte ha!

Det nya entrétaket på plats. Skönt att kunna låsa dörren utan att bli blöt när det regnar.

På Farbror Blå

Grillad rödingfilé

Räkor, pepparrot, syrad gurka, brynt smör, citroncremé & potatispuré

Nicklas och Stefan innan start.

Vet inte om Stefan bara är koncentrerad eller tycker att det är pest att cykla :)

Medan jag väntade på att killarna skulle komma passerade massor av skränande gäss på väg söder ut.

Och här kommer Nicklas.

Sedan kom våra grannar Jörgen och Lotta. Jag hann nästa inte med att föreviga dem. Därav en lite suddig Lotta.
Sedan kom Stefan som tillsammans med några andra råkat cykla fel.
Här kommer Nicklas i mål.