Rhodos dag 2 -4

Vi sov otroligt bra på nätterna. Somnade tidigt och vaknade ganska sent. De första tre dagarna gick vi ut och gick direkt på morgonen. Vi hittade inga bra promenadvägar här. På Cypern har vi "vår" väg som vi alltid går. Promenaden avslutas där med att vi köper bröd till frukosten och sedan simmar några längder i poolen. Här öppnades inte poolerna förrän 9 så det blev bara ett dopp i havet. Skönt det med men det blir inte samma simträning.
Sen blev det frukost på balkongen. Gröt, ägg, frukt, te och macka. Lång frukost med bokläsning. Härligt. Tisdagen fortsatte med bad omväxlande i pool och havet.
Lunch åts på La Tasca. På kvällen blev det den obligatoriska carbonaran hos Åströms.
Senare på kvällen spelade vi lite kort hos Åströms.
Onsdagen gick på samma sätt fram till sen eftermiddag då vi tog bussen in till Rhodos.
Vi strosade runt innanför den 1,5 mil långa stadsmuren. Tittade i affärer och vandrade upp i ett högt klocktorn för att titta på utsikten.
Vi åt middag på Restaurang Rustico. Jag åt Moussaka. Gott.
På väg mot bussen hem irrade vi runt en stund i de trånga gränderna där grekerna bodde. Många satt utanför med öppna dörrar och vi kunde kika in i de trånga lägenheterna. Melker blev rädd och trodde inte att vi skulle hitta ut. Men det gjorde vi förståss. Vi valde Taxi hem.
Torsdag eftermiddag gick Sandra, Stefan och jag iväg till en större Carrefourebutik och handlade mat för ett par dagar. Vi köpte riktigt goda fläskkotletter. Möra och jättefina som jag tillagade med gräddsky och bröd.
Efter middagen spelade vi Alfapet med Åströms innan vi gick för att se showen som inte var vidare bra.
På fredagen åt Stefan och jag lunch på en restaurang på andra sidan badviken. Det var ett fint hotell som såg rätt öde ut. Inte många badande i poolen. Det var bara vi och ett ryskt par på restaurangen. Det blev naturell omelett för mig och ost och skinkomelett för Stefan.
Lördagen ägnades även den åt bad och solande. Omväxlande i pool eller hav.
Enligt "traditionen" ska sista middagen ätas på Fino. Det blev en besvikelse. Dels blev Melker dålig och Sandra och Micke kunde inte sitta och njuta av maten på samma sätt. Personalen var stressad och snurrig. Maten var inte alls i klass med Fino på Cypern.
Efter middagen gick vi tillbaka till rummen och packade.
Månsken över badviken.
Frukost på balkongen
Den härliga badstarnden.
Vattnet är kristallklart. När vi införskaffat badskor gick det lättare att gå ut i vattnet
Middag på La Tasca
Utsikt från vår balokong
Den obligatoriska Carbonaran
Det första och enda drinkarna vi drack på Lime bar
Besök i Rhodos stad
Stefan, Mathilda, Melker, Sandra och Micke
Middag på Rustico

Ordlös onsdag - P som i.....

Här nedanför kan du se vad hon tittade på.....

Fler Ordlös Onsdagbilder kan du titta på
HÄR

Skulle ju...

...ha fortsatt mina minnesanteckningar från Rhodosresan. Men jag har inte hunnit.
I  går morse vaknade jag redan 06,40. Jag somnade snabbt kvällen innan och var pigg när jag vaknade. Tog en sväng förbi Coop innan jag åkte till mamma och pappa för att fika. Det var ju nästan 2 veckor sedan vi sågs senast.
Efter det åkte jag hem och parkerade bilen innan jag gick ner till Åströms. Där hade de redan hunnit riva ner hela köket.
Jag och Sandras svärmor ordnade fram lite lunch. Sedan var jag med och plockade lite.
Vid fyratiden gick åkte hem lagade mat och tog det lugnt.
I morse vaknade jag tidigt igen. Vid halv tio gick vi ner till Åströmarna igen. Stefan och Micke skulle slipa spackel och sedan måla tak och väggar. Jag, Mathilda och Sandra satte oss i bilen och åkte till Uppsala. Där besökte vi IKEA och Bauhaus. Jag skulle egentligen inte handla något, men när man plockar på sig lite ljus, några kuddar och varsin förpackning med väggdekorationer till barnen så rinner pengarna snabbt iväg och notan slutade på 711 kr. På Bauhaus köpte jag en rulle bubbelplast för att täcka vindruvan med och så blev det en hink med mat till fiskarna i dammen.
I kväll har vi haft barn och barnbarn på middag. Beuf Herngren med potatis. Gott!
Nu är det Moreus på TV.
Mathilda tyckte att det var kul med alla miljöer som byggts upp
Lite dramatik ville Mathilda ha också :)

Ordlös onsdag - en i mängden

Fler Ordlös Onsdagbilder kan du titta på
HÄR

Rhodos dag 1

Hemma igen från vår tripp till Rhodos. Det var vårt första besök där.
Vi är ju Cypernfrälsta och det blev mycket jämförande under veckan.
Vi hämtades av taxi 5.40 förra söndagen. Vår taxichaufför hade den goda smaken att släppa sig när vi åkt en bit. Mysigt att sitta instängd i en liten taxi med den lukten. Blä!
När vi checkat in och stod i kö för att lämna väskorna kom även familjen Åström.
När väskorna var lämnade tog vi en fika innan det var dags att gå mot gaten. Där fick vi veta att det var försening pga att dom grekiska flygledarna inte gav oss en slot-tid. Vi skulle ha kommit iväg 7,45 men nu var det framflyttat till 9,15. 9,20 kom vi iväg. Resan gick fort och bra. Vi hade som vanligt bokat platserna vid nödutgång så vi hade bra med benutrymme. Nackdelen är att det blir ett väldigt springande till toaletterna som ligger där. Men det får man ta. Inte så kul dock då en tant som köade hade gjort på sig. Det hade runnit längs benen och hennes tröja var nersmetad också. Tur att det var efter maten i alla fall.
Efter landning blev det oerhört lång väntan på väskorna. Det var varmt och jobbigt. Väskorna kom skurvis. Att det maskades bland lastarna var mycket tydligt. Trist början.
Bussresan till hotellet gick snabbt och bra. 25 min bara.
Det gick snabbt att checka in och vi fick vårt rum på Poseidon. Ett knallrosa hus.  Familjen Åström bodde på andra sidan av hotellområdet och deras hus hette Triton.
Vi hade ett rum med utsikt mot badviken. Jättefint läge. Från vår balkong kunde vi se bort till Åströms.
Vi packade upp innan vi gick för ett första dopp i poolen.
Vi hann bara komma dit så kom ett danskt par som skulle åka hem och gav oss en badmadrass. Snällt.
Vi gick och handlade lite innan vi tog en fika på balkongen.
Middag åt vi sedan på La Tasca nere vid stranden. Sovlaki precis som vi brukar äta första kvällen på Cypern. Den här var dock inte lika god.
Kvällen blev tidig då vi alla var trötta efter den tidiga morgonen och den sega resan.
I Väntan på att få gå ombord på Arlanda.  Foto: Sandra Åström
Lång väntan på väskor vid ankomsten.
Där borta i det rosa huset bodde vi.
Utsikten från vår balkong.
Mathilda har gjort sig fin för middag på La Tasca
Utsikten från Åströms rum.
Min mat första kvällen. Sovlaki. Gott men inte alls som på Cypern.

Livet

känns just nu ganska behagligt.
Skulle kunna ha det så här ett bra tag till faktiskt.
Men några fattas mig då.

Ordlös onsdag - knappar

Fler Ordlös Onsdagbilder kan du titta på HÄR

Inställd barnvakt men ändå inte...

I lördags skulle vi ha varit barnvakt till Max medan Sandra var på jobbresa och Nicklas skulle köra cross.
Nu blev crossen inställd pga den dödsolycka som inträffade på crosstävling förra helgen.
I stället skulle Stefan och Nicklas tapetsera färdigt i hallen. Nicklas skulle också köra ett mopperace i närheten.
Vi åkte ut till dem vid niotiden på morgonen. Redan när vi parkerade nere på vägen hörde vi Max glada tjut när han såg att vi kom.
Han kom springande ut och upp i min famn direkt. Lille sötisen.
Vi hann leka en liten stund innan det var dags för Nicklas att ta sig bort till mopperacet. En liten stund senare gick även vi dit.
Det var jättevarmt och skönt i solen.
Vi hann ta en fika och prata lite innan racen skulle starta. Då ville Max gå hem. Han var trött. Det var bara att sätta honom ivagnen och gå hemåt. Jag hämtade upp en napp och gick en sväng på vägen och han somnade ganska snabbt.
Jag kunde sitta i solen och läsa medan Max vagn stod i skugga och han sov gott.
När Stefan kom tillbaka satte han upp tapetvåderna som saknades och när även Nicklas var tillbaka stack jag hem och hämtade ingredienser till middagen som jag sedan lagade till.
Efter att vi ätit åkte vi hem igen. Kvällen blev lugn framför TV:n
Max på väg för att titta på mopperace.
Max och pappa Nicklas.

Systerbesök

I torsdags kväll hämtade jag upp lillsyrran från Arlanda och tog henne med hem till mamma och pappa.
Efter en gemensam fika och lite prat åkte jag hem till mig igen.
Fredag förmiddag åkte jag till mamma, pappa och Inger igen. Även Eva var där. Vi tog en tur till ICA Maxi och hadlade lite mat. Efter det åkte vi hem och gjorde Kycklingsallad till lunch.
Eva, Inger och jag gick till Apoteket för att hämta ut pappa och mammas apodoser. Sen blev det en tur in på Apoteket röda näsan, systemet alltså, där vi köpte två flaskor vin. Sist gick vi in på Ö o B och köpte lite småprylar.
Vid tretiden skjutsade vi Eva till pendeln och åkte hem till mig och ställde bilen. Vi gick tillbaka till mamma och pappa och fixade middag. Helstekt lax i ugnen. Gott.
Sen var det dags för mig att gå hem igen. När jag kom hem hade Stefan precis kommit hem från sin resa till Tyskland.