Byta bransch kanske...

...och bli kostymör?

I fredags hämtade vi barnen på dagis/skola. Efter att vi handlat middagsmat åkte vi hem till oss. Mathilda som startat ett rockband tillsammans med några klasskamrater ville ha hjälp att sy scenkläder. Vi letade fram ett tyg ur min tyglåda. Det blev rester av gardintyg (köksgardiner). Mathilda trampade på symaskinspedalen medan hon samtidigt tittade på vad Melker gjorde, medan jag styrde tyget och sa till när det var dags att sluta trampa. Nåväl tre kjolar hann vi med. Det ska bli kul att se rockbandet. Mathilda lovade att kanske skriva en sång om mig som tack för hjälpen.
Sandra kom lagom till middagen. Hon hade jobbat hårt hela veckan och var helt slut. Det blev ganska tidig hemgång.

På lördagen städade jag medan Stefan pysslade utomhus. På eftermiddagen gick vi ner en stund till Åströms. Stefan satte upp steg (till sotaren) på deras omlagda tak medan jag hjälpte Mathilda med två kjolar till.
Kvällen blev lugn och skön. God middag och ett glas rött. Tv och slappande.

I söndags fortsatte jag med städandet och Stefan fortsatte pyssla ute. Han gick även nertill Åströms och hjälpte dem att kapa stenar till deras plattläggning. På eftermiddagen gjorde vi ett litet brejk och åkte till Sigtuna där det var Marknad. Vi var inte där så lång stund. Vi gick bara Stora Gatan fram och tillbaka med någon liten avstickare in i några gränder. Tittade på loppisen om dom hade några fina tunna kaffekoppar. Men det enda vi fick med oss hem var en förpackning vita rosor och varsin kanelbulle.

Inställd barnvakt och middag

Stefan har varit i Holland ett par dagar men är på väg hem nu.

I går skulle jag har varit barnvakt åt Max medan Sandra och Nicklas gick på sitt första föräldramöte. Men så fick den lille skrutten lunginflammation. Den lille, lille skrutten. Så typiskt när dom börjar på dagis.
Jag vill inte bli smittad med tanke dels på min kommande resa och dels för att inte föra det vidare till mamma och pappa. Nicklas fick vara hemma istället. Det var nog skönast för Max också.

Jag fick en lugn kväll hemma i stället. Kom i säng tidigt och somnade efter ett par minuter.

I morse larmade mobilen 5,30 och jag gick upp och gick på löpbandet.
I kväll åt jag middag hos mamma och pappa. Jag åkte dit direkt efter jobbet. Mamma bjöd på lax med purjolök och dilltäcke.
Gott. Efter det fick jag jordgubbar och glass. Det kändes lite somrigt.

Pappa som är hemma efter en 2-veckors vistelse på växelboendet har fått problem med ett öga. Först trodde mamma att han förlorat synen helt. Han ville slänga sina glasögon och höll hela tiden på och satte handen framför ögat. Ögat var rött och irriterat. Då kom hon på att hon skulle testa med ögondroppar. Hon pratade med ögonläkaren som tyckte det var en bra idé och lovade att dom skulle pressa in honom nästa vecka om det inte blev bättre.
Nu har han fått droppar ett par dagar och det verkar som om det hjälpt. Det vore ju hemskt om han inte skulle kunna läsa tidningen heller. Läsa och läsa, jag vet inte om han kan läsa men han sitter väldigt länge och tittar i tidningen i alla fall.

Efter att ha sett Ernst på TV göra en Lavendelskallra (han sa så) så gick jag också och tog in lavendel och gjorde en. Inte blev den lika fin men den luktar lite gott i alla fall.

Nu har Stefan kommit hem. Dags att göra kväll. I morgon ska vi hämta små skruttarna på fritids och dagis.

Nu tror jag.....

....att politikerna slår knut på sig själva med nya löften varje dag!

Känns som om dom bara försöker bräcka varandra med alla nya löften.

Vem ska man tro på?

Ingen så klart! Dom flesta löften glöms efter en eventuell valseger i alla fall!

Ny vecka igen...

Det blir min tredje vecka sedan semestern.
Helgen tillbringade vi tillsammans med grannarna Anne-Mari & Eskil, Lena & Jan-Olof och fd. grannen Birgitta på Ljusterö.
Anne-Mari & Eskil har sommarställe där.
Ett härligt ställe alldeles intill vattnet.

Vi åkte ut i fredagseftermiddag och kom hem söndag eftermiddag.

Vädret var växlande. Ljuvligt varmt och skönt och en och annan regnskur.

Vi åt och drack gott. Umgicks och pratade.
Varje morgon tog vi ett dopp i havet. Kallt men faktiskt skönt. Jag är ju en riktig badkruka.

Lena & Jan-Olof åkte hem på lördag eftermiddag. Då tog jag, Birgitta och Anne-Mari en härlig promenad ner till Laggarsviks brygga.  Så vackert.

På kvällarna kunde vi se de enorma Finlandsbåtarna passera som upplysta nöjesfält.

Ingen dålig utsikt.

Vägen ner mot Skuggans ångbåtsbrygga.

En liten liten ö med ett litet litet hus alldeles utanför.

Laggarsvik

Oj vad tiden går....

...idag var det dags för den här lilla, lilla skrutten att börja inskolningen till dagis.

Oktober/november 2008. Nyfödd och så otroligt liten.

Juli 2010 och fortfarande liten till växten, men så smart och go.
Nu börjar han på dagis.

På fest....

...i Nävekvarn.
Det var en trevlig helg. Det var en sommarfest delvis för att fira att Å & T gifte sig i Thailand i våras.
Jag har träffat en stor del av av släkten och det är ju alltid trevligt.
I lördags hämtade vi upp Mamma vid lunchtid och åkte mot Nävekvarn.
Efter en snabb lunch vid Sillekrog så tog vi oss till det Vandrarhem där vi skulle bo.
När vi började packa ur bilen kom Inger, Sara, Micke och Lennart också.
Vi fick våra rum och packade väskorna innan vi bryggde lite kaffe och satte oss i trädgården och fikade. Det var otroligt varmt och fuktigt. +29,5 visade termometern i bilen.
När vi satt och fikade kom även Sandra, Micke, Mathilda och Melker, som vi skulle dela rum med.

Efter snabba duschar gjorde vi oss fina och började ta oss ner till Folkets Park som Å & T hade hyrt för festen.
När vi skulle gå kom Nicklas, Sandra och Max med sin husvagn.

I Folkets Park bjöds vi först på en välkomstdrink under tiden vi minglade runt.
Sedan fick vi gå en tipsrunda med frågor om Å & T. Det gick inte så bra för mig. 4 rätt av 10.
Ingen hade alla rätt men Mathilda hade 9 av 10, inte illa.
Efter tipsrundan var det dags för förrätt: En annorlunda och variant av ----
Sedan blev det bensträckare medan borden dukades om inför buffén.
Buffén bestod av olika typer av sallader, potatissallad, röror, tre olika köttvarianter. Lamm, entrecote och kycklinspett. Gott! Men dom fick nog mycket mat kvar. Allt var så väl tilltaget.
Efter maten en riktig bröllopstårta, kaffe och avec.
Under middagen som vi fått veta inte var någon bröllopsfest började T:s släkt att hålla tal. Vilket så klart var trevligt men vi i Å:s släkt hade inte förberett något sådant. Då vi inte är några spontana talare förblev vi tysta. Så här i efterhand ångrar man ju att vi inte bara reste oss upp och sa: Vi har tyvärr inte förberett något tal men vill i alla fall tacka för en trevlig fest med god mat och trevligt sällskap. Så jag får väl göra det här om nu Å eller T skulle läsa detta.
När myggen började bli för närgågna och Max och Sandra tänkte gå hem valde Mamma och jag att gå med.
Det var otroligt varmt och skönt ute fast klockan var närmare elva på kvällen.
En stund efter oss kom Sandra, Mathilda och Melker också hem. Sedan droppade Stefan i vid halv två och sist Micke vid halv fyra, fyra.

Nästa morgon vaknade jag först före halv åtta men somnade om i tjugo minuter då jag valde att gå upp.
Strax efter kom Mathilda och Sandra upp. Mathilda såg ut som om hon varit i slagsmål. Alldeles blodig i ansiktet. Intorkat näsblod.
Vid niotiden hade dom flesta vaknat och vi ordnade gemensam frukost som vi åt i Vandrarhemmets sällskapsrum.
Så mysigt att kunna sitta och prata och umgås en stund extra innan alla åkte åt varsit håll.

Innan vi åkte hemåt åkte vi ner till Folkets Park där Å & T höll på att röja undan tillsammans med några släktingar.
Vi tackade för en trevlig kväll och fick med oss en fin bordsdekoration hem.

Eftersom jag drack väldigt lite kvällen innan fick jag köra hem.

På hemvägen stannade vi på Heron City för att titta på en dammsugare till mamma på den stora, stora, stora elektronikbutiken som finns där.

Det mysiga vandrarhemmet i Nävekvarn

Fika i väntan på att festen skulle börja.

Folkets park ligger väldigt vackert nere vid hamnen i Nävekvarn.

Mamma, Sara, Inger, Jag, Sandra Ö, Eva, Nicklas med Max och Thordan i väntan på tipspromenad.

Nicklas, Max och Melker i sin nya hatt.

Inger, Sara, Mamma, Sandra Ö och Sandra Å.

T skär upp en bit av den goda tårtan. En sån liten blomgrupp som står vid tårtan fick vi med oss hem.

Melker djupt försjunken i ett spel på Sandras Iphone.

Mathilda med tuss i näsan för att stoppa näsblodet.
Plåstret på armen är från en cykelvurpa tidigare i veckan.

Ett något trött gäng på frukosten.

Något är fel!

I maj var jag till min ögonläkare. Jag blir kallad vartannat år pga att mamma har problem med för högt tryck i ögonen och det kan vara ärftligt.
Allt såg bra ut och enligt honom hade synen inte nämnvärt förändrats sedan sist.

För knappt två veckor sedan var jag till optikern för att byta mina glasögon då dom blivit oerhört repiga. Jag är väl inte världens mest försiktiga med dom.

Vid synundersökningen sa optikern att det bara var en lite förändring på vänster öga. 0,25.
I går hämtade jag dom nya glasögonen. När jag satte på dom kändes det jättekonstigt. Dom var så starka.
Oj sa jag. Kändes det konstigt frågade tjejen som expedierade mig. Ja, verkligen sa jag. Hon kollade min journal och sa att det inte var konstigt det var ju ganska stor skillnad mot dom gamla. +1 på höger och +1,25 på vänster. Jag tappade nog hakan och sa bara VA! Optikern sa ju att det bara var en liten förändring. Hon gick och kollade med honom och han kom och tog över. Sa jag att det var bara en liten förändring...oj, då sa jag nog fel. Så här är det. Men jag kan kolla om det blivit fel på glaset vad det gäller styrkan. Han gick iväg och kollade. Nej, det är rätt. Du kan väl testa dom i morgon och se hur det går. OK. Men jag är mycket skeptisk.
I dag tog jag på dom vid datorn. Men dom åkte av snabbt. Det kan inte vara rätt.
Har lust att gå till en annan optiker bara för att dubbelkolla.
Kom också att tänka på att det var så himla varmt den dagen jag gjorde synundersökningen och det blev imma på testapparaturen. Kan det ha påverkat. Han fick torka torrt en gång.

Det kan i alla fall inte vara rätt.

Dom får ligga kvar där tills jag kommer tillbaka till optikern.

Stefans verk......

I dag har Stefan påbörjat grävandet på vår framsida.
Närmast huset vill sig inte gräset och det har sett ganska risigt ut.

Nu ser det ut så här.....

En ram av impregnerat trä som fylls med grus. Två fyrkanter där våra löjtnanshjärtan får plats.
Just nu ser dom ju lite taniga ut men nästa vår blir det nog fint.

Nu ska det bara fyllas på med jord och grus.
Allra helst skulle jag vilja stenlägga hela framsidan då gräsmattan inte vill sig riktigt.

Det ska göras likadant på andra sidan om ytterdörren och längs gaveln.

Upp, upp och iväg......

....i en underbar ballong!
Så blev äntligen Stefan och Nicklas ballongfärd av. Stefan fick en resa för sig och mig i present från jobbet när han fyllde år förra året. Eftersom jag inte hade lust att flyga överlät jag min biljett till Nicklas. Stefan har flygit en gång tidigare, då med Sandra. Nu har han alltså flygit ballong med båda barnen.
Som sagt efter en massa inställda flygningar så kom dom nu äntligen iväg. Sandra Ö, Max och jag åkte efter i bilen.

Starten gick från ett sportfält i Kärrtorp och deras Ballong landade på Golfängarna i Rissne/ Hallonbergen.
Vi missade att vi skulle ha följt efter just den bil som hörde ihop med deras ballong så vi hamnade lite fel. Sandra är dock en superskicklig chaufför och efter att vi lokaliserat ballongen på himlen letade och trixade Sandra oss fram till deras landningsplats. Vi kom till och med långt före följebilen. Bra jobbat Sandra!

Bilder från deras flygning som totalt tog över 5 tim. Lite segt och långdraget var det allt. Men vädret var kalas som tur var.

Här står dom som ska flyga med Nicklas och Stefan. Det är genomgång och säkerhetsföreskrifter.

På väg in i bilen som ska ta dom till startplatsen. Den bil som Sandra och jag borde följt efter, eller med facit i hand inte.

Ballongkorgen dras ut ur släpet. Den vägde några ton.

Lillskrutten på upptäcksfärd medan vi väntar.

Ballongen dras ut ur säcken.

Passagerarna provar på hur det är att stå i korgen och får sina platser.

Korgen välts för att ballongen ska kunna kopplas på.

Det blev en del väntan. Fortfarande en del termik i luften enligt Gert som var ballongens pilot.

Ballongen vecklas ut.

Så har ballongen börjat blåsas upp.

Ballongen är enorm. Personerna som ordnar med alla linor inne i ballongen ser pyttesmå ut.

Nicklas fick till uppgift att hålla upp öppningen för att underlätta för fläkten att blåsa in kalluft.

Tre av sex ballonger som flög den här kvällen.

Nu börjar man värma upp luften i ballongen. Lågan var sju meter lång enligt ballongpiloten.

Det var varmt. Ca 90 grader värmdes luften till.

Ballongen börjar lätta från marken.

Det är dags att klättra in i korgen för avfärd.

Hejdå! Ballongen börjar lyfta. Men det tog en bra stund efter att dom äntrat korgen.

Så var dom äntligen iväg....

Här har dom landat på Golfängarna i Rissne/ Hallonbergatrakten.
Här ser man hur enorm ballongen är. Vi fick veta att den är 42 m hög och är världens största kommersiella ballong.

Alla som flyger får Champagne och ost efter landningen.

Innan dom får dricka ska dom döpas i Champagne. Härmed döps Stefan till Greve af Golfängarna.

Nicklas Greve af Golfängarna.

Ballongpiloten: Gert Sandlund

Under hela kvällen var Max vaken och sprang omkring och lekte.

Lite fakta om ballongen dom flög:
17 000 kubikmeter

Jobb, jobb, jobb.....

I morse....

Lastbilen från Märsta Förenade kom 8,30

Här lastas första säcken av. Det är gruset.

Stefan tar emot

Så kommer nästa säck som är jord.

Tack och adjö

Jord

Grus

Nu ska allt det ut.... ut och skyffla.

Tillbaka igen....

Då är vi inne på vår tredje och sista semester vecka.
Efter Gotland var vi hemma nästan en vecka.
Söndag var vi till Uppsala för att leta efter en ny TV-bänk. Vi hittade en på Mio.
Måndag och tisdag kväll firade vi Micke som fyllde år.
Måndag var det vi och fam Ekwall-Öhlin som firade honom och på tisdagen var det vi, hans föräldrar, bror och brorsbarn.
Onsdag och torsdag kväll hjälpte vi Nicklas att måla väggar och tak i deras vardagsrum.
Fredag förmiddag åkte vi ner till Bestorp i Östergötland och Stefans moster och morbror, Iffe och Kerstin.
Vi skulle fira Kerstin som den 3 augusti fyllde 80 år.
I Bestorp regnade och blåste det. Vi skulle sätta upp ett partytält men fick vänta tills lördag morgon dådet i alla fall inte regnade. Men det blåste rejält.
Halv ett åkte vi till Vårdnäs stiftsgård. Stefans kusiner med respektive och våra barn med respektive och barn kom också. Stefan och hans kusiner skulle bjuda Iffe och Kerstin på lunch.

Efter maten åkte vi tillbaka till stugan där fler gäster anslöt och vi bjöds på kaffe och tårta mm.
Efter någon timma åkte Sandra med familj vidare mot Frillesås där dom skulle bo på lantgård. Nicklas med familj åkte hem.
Vi stannade till söndag. Efter frukost tog vi oss ner till Kalmar och Inger och Sara.
Inger jobbade på måndagen men Stefan, jag och Sara åkte till Ölands södra udde där
Ottenby fågelstation och fyren Långe Jan finns.
Stefan och jag klättrade de 171 stegen upp i fyren och tittade på utsikten. Jag kan säga att alla trappsteg kändes i benen dagen efter.
På vägen tillbaka till Kalmar stannade vi i Mörbylånga för att äta lunch. Vi hamnade på det sämsta stället man kan tänka sig. Tittade man på min mat så kunde man undra om man ätit eller skulle äta. Den såg verkligen oaptitlig ut. Tur nog smakade den något bättre än den såg ut. Saras mat var oätlig. Och allt serverades av en ointresserad och nonschig servitör.
Tisdagen tillbringade vi med att springa i klädaffärer på jakt efter kläder till nästa helg då vi alla ska på fest.
Det var bara Sara som hittade en jättesöt klänning. Inger och jag köpte varsin blus och turkos top. Stefan hittade ett par skjortor. Ute regnade det i stort sett hela dagen och på kvällen var vi ute och åt jättegod mat på en restaurang som hette Table20. Vi åt meny 2: Förrätt: Vitlöksbröd med aioli. Huvudrätt: Fläskfilénoisetter med chilibearnaise och potatisgratäng. Efterrätt Jordgubbspannacotta med halloncoli och färsk frukt. Som sagt jätte, jättegott.
På onsdagen jobbade både Inger och Sara så Stefan och jag åkte själva till Öland. Vi stannade i Köpingsvik där vi låg och solade på stranden en dryg timma. Därefter åkte vi till Sandviks kvarn där vi åt Kroppkakor och Lufsa.
På tillbakavägen stannade vi på Evas kroppkakor och köpte med oss några hem till Inger. Vi stannade också till på SOVA-butiken som ägs av en fd. arbetskamrat till Stefan. Där köpte vi varsin Tempur-bäddmadrass och Stefan köpte också en huvudkudde i Tempur. På kvällen var vi och tittade på en träningsmatch mellan Saras lag Smedby och Trekanten. Smedby vann med 2-1 och Sara gjorde det andra målet.
I morse klev vi upp redan kl. 5 för att komma iväg samtidigt som Inger och Sara åkte till jobbet.
Vi kom iväg 6,20 och var efter två snabba stopp hemma kl. 11,20.
Skönt att vara hemma igen efter nästan en vecka i kappsäck. Men vi har haft det jättetrevligt och det är superkul att träffa Inger och Sara. Jag önskar att vi bodde närmare varandra.

Resten av dagen har vi fixat en massa här hemma. Jag har klippt gräset och tvättat en massa.
Stefan har gjort iordning fontänen i dammen och reparerat trappan vid ytterdörren bl.a.
I morgon ska vi enligt planerna få en leverans gårdsgrus och trädgårdsjord. Sedan är det bara att skyffla ut det.
Lite bilder från veckan.

Mathilda, Sandra Ö och Melker spelar piano på Vårdnäs

Varje gångMelker satte sig ner på golvet gled Max snabbt ner och satte sig framför honom.
Gosungar.

Mathilda och Melker överlämnar present och blommor till jubilaren.

Ölands Södra udde

Sara och Stefan på väg mot fyren

Här klättrade vi de 171 + ca 20 stegen upp till utsiktsbalkongen.

Fika

Utsikt från fyren

Sara och Stefan på väg in till Naturum

Sandviks kvarn. Störst i Norden.... här åt vi Lufsa och Kroppkakor

Lufsa som är godare än Öländska kroppisar.

Evas Kroppkakors butik. Bakom fönstret kokades det för fullt. Deras kroppkakor var lite för salta tyckte vi.

Gotland sista dagen.....

När vi lämnat bilen gick vi upp till stan och tittade oss omkring. Sedan tog vi en guidad tur med det gul/blå tåget där en speakerröst som lät som Babben berättade Visbys historia för oss. Intressant och kul. Vi strosade runt i småregn och
Vi tog en fika och en macka på ett kafé innan vi gick till Coop och handlade mat till kvällen. Därefter gjorde vi ingenting annat än titta på TV, data och slöa.

Hur kan man förstöra ett sånt fint litet torg med en fasansfullt ful reklampelare?

Visby, Rosornas stad

Lördag morgon flög vi hem igen. Skönt att komma hem.

Gotland del 2

På onsdagen valde vi att cykla söderut från Visby. Vi tänkte ta oss till Kneippbyn där vi hoppades kunna ta oss ett dopp.
Det var tunga ben som trampade iväg, gårdagens mil kändes i både ben och rumpa.
Kneippbyn ligger bara ett par kilometer bort och det gick ganska snabbt att cykla dit.
När vi parkerat cyklarna letade vi oss ner mot havet för att bada. Men tji fick vi det var inte ett dugg badvänligt där. Badlandet tog 225 kr/person i inträde. Det var lite väl häftigt om man som vi bara ville doppa sig lite. Vi bestämde oss för att cykla tillbaka till Visby och titta runt lite där i stället.
På tillbakavägen stannade vi på ett mysigt ställe som hette LEVA. Där drack vi kaffe och åt vansinnigt goda bullar.
Efter fikat tittade vi runt lite i verkstäder och butiker innan vi cyklade vidare.

När vi kom tillbaka till Visby cyklade vi runt längs muren en stund. Vi klättrade upp i torn, slappade i Almedalen och åt glass.
Sedan cyklade vi tillbaka till hotellet via Ica Supermarket, där vi köpte grillad kyckling för 10 kr. Vi åt lunch och tog sedan en middagslur.
På kvällen gick vi ner på stan. Vi strosade runt lite och tittade på folk innan vi gick till en restaurang och åt middag.
Vi åt jättegott vitlöksbröd och tzatziki till förrätt. Sedan åt jag lammkotletter med god sås och Stefan åt lammfilé.
Lamm måste man väl äta när man är på Gotland.

Vitlöksbröd och tzatziki

Lammkotletter

Efter maten strosade vi omkring en stund till innan vi begav oss hemåt.

Torsdag morgon klev vi upp ganska tidigt för att hinna äta frukost i lugn och ro innan vi återlämnade cyklarna och istället hämtade en hyrbil som vi bokat.

Vi åkte till hotellet och hämtade våra badkläder, lite frukt och vattenflaskorna. Sedan begav vi oss upp mot Fårösund och färjan över till Fårö.
Vi trodde att vi skulle kunna ta första bästa färja men vi fick vänta i 1 timma innan vi kunde köra ombord. Det var liksom fler än vi som tänt ta sig till Fårö just den dagen.

Även Fårö var ju mycket mer bebyggt än vad jag trodde. Det fanns massor av restauranger och små butiker.
Vi tog oss till Digerhuvud på nordvästra sidan av ön. Där finns det mängder av Raukar. Så mäktigt!
Från Släthällar och norrut finns hundratals raukar på det 3,5 km långa och 50 meter breda raukfältet. Vågorna och vinden har skapat raukar som är upp till åtta meter höga.

Bara en bit ut i vattnet slutar kalkstenspallen i en brant klint där det blir 50-60 meter djupt. Där stod några och fiskade torsk direkt från land.
Efter raukarna tog vi oss till Hembageriet/kaféet
Sylvis döttrar. Där åt vi god Saffrans pannkaka med salmbärssylt och grädde. Även det ett måste när man är på Gotland.

Vi åkte vidare ner mot Fårö fyr. Men den stod på privat mark och där kom vi inte in. Vi förstod inte varför det var så himla många bilar på parkeringen men inga människor i närheten. Vi mötte bara ett annat par. Senare fick vi veta att det ligger ett nakenbad i närheten.

Vi åkte vidare till Sudersand där vi äntligen fick ta oss ett dopp i havet. Sudersand var nästan som en strand på Cypern. Jättefin sand och kritsallklart vatten. Dock inte lika varmt. Men det var riktigt skönt att svalka av sig.
Vi lade oss en stund på stranden och jag tror minsann att vi slumrade till en stund.
Efter badet tog vi oss tillbaka ner till färjan. Nu gick det lite snabbare att ta sig över. Vi kom med färja nummer två.

Kosan ställdes mot Furillen. Vi har precis läst Mari Jungstedts senaste bok, Den farliga leken, som utspelar sig bl.a. där.
Det var ett mycket märkligt ställe. Lite spöklikt och overkligt. Kalt och kalkdammigt.
Vi hittade hotellet Fabriken och den husvagn som pryder omslaget på boken. Vi åkte och letade lite efter eremitkojorna där ett mord begicks men vi hittade inte dom.

På vägen hem stannade vi på Ica Maxi och handlade middagsmat. Kvällen tillbringade vi på hotellet.

Där ute ligger en Lyxkryssare som tillhör en stenrik ryss. Enligt den taxichaufför som körde oss till flyget så hade ägaren beordrat ner två taxibilar som skulle stå beredda i hamnen under tiden kryssaren var där. Men dom hade visst inte fått en enda körning.

Den badovänliga stranden vid Kneippbyn.

Minigolf i Kneippbyn

Mot Visby igen.

Stefan kommer med kaffe på kafét LEVA

Gårdsbutiken

Tillbaka vid ringmuren.

Man kan fota hur mycket som helst i Visby

Och så lite raukar...

Fårö fyr

En rauk som bildar en tunnel.

Här blev det lite lunch.

Strömmingsmacka. Gott!

Furillen....

Där bakom tallarna ligger hotellet Fabriken.